خداحافظی با گرد و خاک، ارمغان بارندگی‌ها در خوزستان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بارش باران را عامل کاهش چشمگیر گرد و خاک دانست و گفت: پارسال فقط ۴۰ روز با شاخص ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون (PM ۱۰) مواجه بودیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با اشاره به اثر بارندگی‌های اخیر بر کاهش ریزگرد‌ها گفت: بارندگی‌های اخیر در خوزستان تاثیر چشمگیری بر کاهش تعداد روز‌های خاکی داشته است، بطوریکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹، روز گرد و خاکی به یاد نداریم.

او افزود: با تعبیری که از گرد و غبار خوزستان در سال‌های ۹۶ و ۹۵ به یاد داریم، در سال ۹۸ تنها ۴۰ روز را در خوزستان با شاخص ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون (PM ۱۰) با گرد و خاک مواجه بودیم که ماندگاری و غلظت آن بسیار پایین بود، این عدد در سال ۹۹ نیز تنها ۴۳ روز بود و این شرایط آلودگی هوا تنها برای گروه‌های حساس، ناسالم است.

اشرفی اظهار داشت: اقدامات مدیریتی در زمینه کنترل گرد و غبار در خوزستان انجام شده است که شاخص‌ترین آن، کشت حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در عرصه‌های ریزگرد استان بوده است، ضمن اینکه بخش قابل توجهی از کانون‌هایی که در سال‌های گذشته به عنوان کانون گرد و غبار از آن‌ها یاد می‌شد، به علت کاهش بارندگی‌ها و تخریب مراتع به وجود آمده بودند و بارندگی‌های اخیر، شرایط این بخش‌ها را تا حدودی مطلوب کرده، اما این موضوع یک هشدار است که باید به آن توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این مساله هشداردهنده آن است که باید بحث‌های مدیریتی به صورت ویژه دنبال شوند و در صورت رعایت نکردن این مسائل، در سال‌های آینده و با کاهش بارندگی، مجددا با پدیده گرد و خاک در استان مواجه خواهیم شد.

او با بیان اینکه اکنون وضعیت مراتع خوزستان از نظر بوته‌ای خوب و مطلوب شده است، بیان داشت: وضعیت بانک بذر مراتع استان مطلوب است و بعد از بارندگی‌ها مجددا شرایط مراتع خوب شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.