دریافت ۶۵ نشان مرغوبیت و ۴ نشان بین المللی یونسکو توسط صنعتگران اردبیلی

معاون صنایع دستی استان اردبیل گفت: صنعتگران استان اردبیل ۶۵ نشان مرغوبیت و ۴ نشان بین المللی یونسکو دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ناصر محمودی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: تاکنون صنعتگران صنایع دستی استان موفق به دریافت ۶۵ نشان مرغوبیت و ۴ نشان بین المللی یونسکو شدند.

او اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار صنعتگر فعال در حوزه صنایع‌دستی در استان داریم که در بیش از ۶۰ رشته به تولید محصول اشتغال دارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مورد اقدام‌ها به منظور ساماندهی حوزه صنایع دستی افزود: آموزش در ۱۸ رشته در مراکز آموزشی به علاقه‌مندان در سطح استان اردبیل ارائه می‌شود که تا کنون نیز ۱۸ هزار فقره مجوز در حوزه صنایع‌دستی شامل پروانه تولید انفرادی یا کارگاه، جواز تاسیس و کارت شناسایی صادر شده است.

محمودی در مورد بحث آموزش رشته‌های صنایع دستی بیان کرد: نزدیک به ۱۳ هزار نفر تا کنون از آموزش‌های مختلف در رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی برخوردار شدند و ۲۹۰ فقره گواهی کیفیت کار نیز صادر شده است.

او گفت: مراکز آموزش صنایع‌دستی در ۱۱ شهر و یک بخش و از جمله در خلخال، گرمی، نمین و عنبران نمایشگاه دایمی صنایع‌دستی دایر شده که برای تولید، عرضه و نمایش در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: برای نمونه از سال ۹۳ به احیای صنایع‌دستی به طور جدی ورود شد و از جمله کلاس قلم‌زنی از سوی دو هنرمند دایر شد که ۶۰۰ نفر تا سال ۹۹ آموزش دیده و در نهایت بیشتر آن‌ها مشغول فعالیت شدند و ایجاد اشتغال خوبی هم صورت گرفت.

محمودی با اشاره به متمرکز بودن بیشتر حجم صنایع‌دستی استان اردبیل بر بافته‌های داری عنوان کرد: هنرمندان استان نزدیک به ۶۵ نشان ملی مرغوبیت و چهار نشان بین‌المللی یونسکو در رشته‌های گلیم، ورنی و زیورآلات دریافت کردند.

او اظهار کرد: اردبیل با وجود ۲۸ اثر بیشترین تعداد رشته‌های صنایع‌دستی فعال را در خود متمرکز کرده است که (البته جز فرش که زیر نظر دستگاهی دیگر است) تولیدات چرمی دست‌دوز پس از بافته‌های داری بیشترین حجم تولید را دارد و پس از آن در ملیله‌دوزی، منبت‌کاری، خراطی، تراش سنگ‌های قیمتی و قلم‌زنی نیز اثر‌های درخوری موجود است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: خلخال از دیگر نقاط استان اردبیل است که در زمینه تولید جاجیم حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد و هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در آن شهرستان فعال هستند که نشان می‌دهد حتی در سایر نقاط استان نیز که به نسبت تولیدات کمرنگ به نظر می‌رسد، همچنان صنایع‌دستی رایج است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.