پرداخت یارانه تولید برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰/ یارانه تولید به رفع مشکلات کمک می‌کند؟

کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد، یارانه تولید نباید به شکل حمایت مالی پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وفایی‌یگانه مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران در برنامه تیتر امشب در خصوص یارانه تولید و تاثیر آن بر بخش های تولیدی تصریح کرد: در مجموع موافق پرداخت یارانه به بخش تولید هستم. افرادی که مخالف پرداخت آن هستند، معتقدند این منابع باید برای کسری بودجه مصرف شود اما  آیا تضمینی وجود دارد که اگر یارانه تولید ندهیم ، کسری بودجه جبران می شود؟

او ادامه داد: اگر یارانه به تولید پرداخت نکنیم و به دلیل مشکلات مالی، تولید در داخل کشور انجام نشود، مجبور به واردات کالا می شویم و مجدد دولت دچار کسری بودجه خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی، نبود سرمایه در گردش است که البته یکی از راه های آن اعطای وام های بانکی و یکی دیگر از راهکارها هم پرداخت یارانه تولید است.

وفایی یگانه تاکید کرد:  پرداخت یارانه تولید باید هدفمند باشد تا ثمرات آن در تولید دیده شود.

او با بیان اینکه تاکنون شیوه استفاده از حامل‌های انرژی در بخش‌های مختلف درست نبوده و پرداخت یارانه‌های انرژی به نفع اقشار آسیب پذیر نبوده است، گفت: هدفمندی یارانه‌ها، برای تغییر سبک استفاده از حامل‌های انرژی اجرا شد، اما در عمل به نفع قشر ضعیف جامعه نبود.

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران افزود: اگر قرار بود هدفمندی یارانه‌ها مرحله به مرحله و فاز بندی باشد باید ابتدا به بخش تولید پرداخت می‌شود.

منایع یارانه تولید صرف کسری بودجه شود

در ادامه شهبازی غیاثی کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر سوداگری و سفته گری بدون موانع مالیاتی و بیمه ای سود سرشار به همراه دارد اما بخش تولید با موانع بسیار در حوزه کسب و کار مواجه است .

او ادامه داد: در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد، یارانه تولید نباید به شکل حمایت مالی پرداخت شود، بلکه باید با منابع مالی در نظر گرفته شده برای یارانه تولید که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است، کسری بودجه جبران شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: باید دید اولویت در شرایط فعلی چیست؟ در اصل اینکه تولید نیاز به حمایت دارد شکی نیست اما وقتی دولت کسری بودجه دارد  مجبور به انتشار  اوراق می شود که در نهایت به نفع اقتصاد و بخش تولید نخواهد بود.

او تاکید کرد: انتشار اوراق مشارکت از طرف دولت و به دنبال آن افزایش نرخ سود باعث می‌شود تامین مالی و تامین سرمایه برای تولید و بخش خصوصی به مخاطره بیفتد. برای حمایت از تولید اول باید عواملی که ثبات اقتصاد را از بین می برد، کنترل کنیم.

در ادامه برنامه زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: طبق مصوبات این کمیسیون، یارانه تولید برای نخستین بار در سال  ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود که این یارانه در حوزه ایجاد اشتغال و یارانه سود تسهیلات در حوزه‌های کشاورزی و مسکن و صنعت و معدن است.

او افزود: در سال ۱۴۰۰ منابع هدفمندی یارانه‌ها ۴۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که مصرف آن به ۴ نحو است. حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص یافته است که فردا در مجلس به تصویب می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه بهترین پرداخت یارانه تولید،  پرداخت سود تسهیلات است، گفت: پرداخت یارانه سود تسهیلات برای اولین بار از سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

زارع افزود: کسری بودجه ۳۰۰ هزارمیلیارد تومانی دولت را در بودجه سال آینده جبران خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار