اجرای حکم قلع و قمع مستحدثات در اراضی ملی بخش ارژن/ توقیف محموله خاک برگ غیر مجاز جنگلی

خبرهایی از طرح مدیریت چرا در مراتع فارس، توقیف خودروی حامل چوب آلات قاچاق جنگلی در کازرون و توقیف محموله خاک برگ غیرمجاز جنگلی در شیراز را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه اداره منابع طبیعی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۲۵ هکتاری جنگل کاری در زرین دشت

پروژه جنگلکاری با انجام عملیات گوده زنی در ۱۲۵ هکتار از اراضی ملی پلاک دبیران زرین دشت با حضور رئیس منابع طبیعی، فرماندار، امام جمعه، شهردار و اعضای شورای شهر دبیران آغاز شد.

مرتضی سلیمانی شیری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت با اعلام این خبر گفت: جهت اجرای این پروژه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

او افزود: در پروژه نهال کاری دبیران از گونه‌های بومی و سازگار با منطقه از جمله کُنار، اکاسیا، کهور و ویکتوریا استفاده خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به ارزش خاک و حفظ آن، بر توسعه پوشش گیاهی و حفاظت خاک به عنوان عنصری ارزشمند اشاره و افزود: با کاشت درخت و توجه به فضای سبز علاوه بر ایجاد محیطی مفرح، موجب جلوگیری از فرسایش خاک و تغییرات آب و هوایی نیز خواهیم بود.

اجرای طرح مدیریت چَرا در مرودشت

در راستای اجرای طرح مدیریت چَرا در مراتع قشلاقی شهرستان مرودشت چهار هزار و ۶۶۰ هکتار از مراتع این شهرستان تحت نظارت اکیپ مدیریت چَرا قرار گرفت.

حمید روستا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت با اشاره به لزوم ساماندهی و نظارت بر چَرای دام در مراتع از استقرار اکیپ مدیریت چرای شهرستان در مراتع خبرداد وگفت: در راستای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز، اکیپ گشت و مراقبت یگان حفاظت به صورت مستمر کنترل و پایش مراتع را دردستور کار قرار داده است.

او با اشاره به سیاست‌های سازمانی در قالب برنامه‌های ۹ در ۹۹ و الزام تهیه طرح مرتعداری از دامداران فاقد طرح خواست ضمن توجه به هشدار‌ها جهت تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند.

روستا ضمن هشدار به دامداران متخلف اظهار داشت: ورود هرگونه دام غیر مجاز در مراتع ممنوع بوده و در صورت مشاهده تخلف، با دامدارات متخلف برابر قانون برخورد خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی مرودشت اظهار امیدواری کرد: با برگزاری کلاس‌های توجیهی جهت دامداران و بهره برداران مراتع، گام مهمی در پیشبرد اهداف احیایی، اصلاحی و توسعه مراتع شهرستان برداشته شود.

اجرای طرح مدیریت چرا در سطح ۲۲ هزارهکتار از مراتع قیروکارزین

در راستای اجرای طرح مدیریت چرا حدود بیش از ۲۲ هزار هکتار از مراتع این شهرستان تحت نظارت اکیپ مدیریت چرا قرار گرفت.

مجاهد مهدی علیشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین با اعلام این خبر گفت: طرح ساماندهی و نظارت بر چرای دام در مراتع خاک حیدر خانی، رهمسه گاوکار، برآفتاب شیرداشی، قره آغاج، تلخاب دارنگو، گودال شور، خنگی و حلوایی اجرا شد.

او با اشاره به نظارت و ساماندهی بروی مراتع این شهرستان افزود: در این راستا تعداد دام و ظرفیت موجود و مدارک و مستندات قانونی ذینفعان موردبررسی قرار گرفت.

علیشاهی تهیه طرح‌های مرتعداری را از الزامات قانونی برشمرد و افزود: دامداران مراتع فاقد طرح باید جهت تهیه طرح مرتعداری تا پایان سال ۱۴۰۰ اقدام کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین، اظهارداشت: جهت جلوگیری از ورود دام غیر مجاز، اکیپ گشت و مراقبت یگان حفاظت به صورت مستمر کنترل و پایش از مراتع را در دستور کار قرار داده است.

او اظهار امیدواری کرد: طرح مدیریت چرا نقش موثری در کاهش تخلفات و اصلاح و بهبود و توسعه مراتع ایفا خواهد کرد.

علیشاهی در ادامه با بیان اینکه دامداران و بهره برداران بازوی توانمند منابع طبیعی هستند اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری بیشتر دامداران در اجرای این طرح ضمن برقراری توازن ظرفیت مرتع و دام از ورود هر گونه دام غیر مجاز به مراتع نیز جلوگیری شود.

توقیف خودروی حامل چوب آلات قاچاق جنگلی در کازرون

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون افزود: در پی برقراری ایست بازرسی و کنترل خودرو‌های عبوری در دوراهی حاجی آباد که با هدف جلوگیری از حمل قاچاق چوب و دیگر فرآورده‌های جنگلی ایجاد شده بود، به یک دستگاه وانت بار مشکوک که خواستار توقف آن شدند.

او افزود: راننده خاطی بدون توجه به هشدار ماموارن یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به فرار کرد.

رئیس منابع طبیعی کازرون اضافه کرد: با توجه به اینکه محموله قاچاق در وانت به رویت مامورین رسیده و به لحاظ قانونی جرم مشهود و تمرد محسوب می‌شد، مامورین به تعقیب و گریز بر آمده که پس از گذشت مدتی خودروی فراری مجبور به توقف و خود را تسلیم کرد.

او افزود: میزان محموله قاچاق چوب پانصد و سی کیلوگرم بود که پرونده علیه متخلف تشکیل و جهت طی فرایند دادرسی تحویل مراجع قضایی شد.

ایران محبوب ضمن هشدار جدی به متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی گفت: برنامه‌های گشت و مراقبت و برقراری ایستگا ه‌های بازرسی در جاده‌های شهرستان با حضور ماموران منابع طبیعی در حال انجام بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

توقیف محموله ریشه شیرین بیان قاچاق

با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان یک دستگاه تراکتور حامل ریشه شیرین بیان غیر مجاز در منطقه اردشیری این شهرستان توقیف شد.

سید عبداله بحرینی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان گفت: درپی دریافت گزارشی مردمی مبنی بر فعالیت غیر مجاز یک دستگاه تراکتور و برداشت ریشه شیرین بیان بصورت غیر قانونی در اراضی ملی پلاک اردشیری این شهرستان بلافاصله نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه اعزام و پس از متوقف کردن عملیات، متخلفان را شناسایی و دستگیر کردند.

او افزود: در این راستا ۱۰۰ کیلو گرم ریشه شیرین بیان غیر مجاز کشف و ضبط شد.

بحرینی اظهار داشت: متخلفان جهت سیرمراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان از مردم و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اراضی ملی با تماس با تلفن ۱۵۰۴، یگان امداد منابع طبیعی را مطلع کنند.

اجرای طرح مدیریت چَرا در مراتع شهرستان پاسارگاد

طرح مدیریت چَرا در مراتع قشلاقی شهرستان پاسارگاد در سطح دوهزار هکتار اجرا شد.

حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با اعلام این خبر گفت: طرح مدیریت چرا بطور کامل در مراتع قشلاقی این شهرستان اجرا شده است.

او افزود: درراستای این طرح مراتع جیسقان، اسلام آباد، همت آباد و وکیل آباد و مهدی آباد پاسارگاد تحت نظارت اکیپ مدیریت چَرا قرار گرفتند.

خسروانیان با بیان اینکه بخش اعظمی از مراتع شهرستان پاسارگاد جزء مراتع ییلاقی است افزود:با توجه به وجود ۴ مرتع قشلاقی، اکیپ مدیریت چرای شهرستان در این مراتع راه اندازی و شروع به فعالیت کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با اشاره به لزوم ساماندهی و نظارت بر چَرای دام در مراتع بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از دامداران مراتع فاقد طرح خواست ضمن توجه به هشدار‌ها جهت تهیه طرح مرتعداری تا پایان سال ۱۴۰۰ اقدام کنند.
خسروانیان اظهار داشت:در راستای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز، اکیپ گشت و مراقبت یگان حفاظت به صورت مستمر کنترل و پایش مراتع را دردستور کار قرار داده است.

رئیس منابع طبیعی پاسارگاد اظهار امیدواری کرد: با برگزاری کلاس‌های توجیهی جهت دامداران و بهره برداران مراتع، گام مهمی در پیشبرد اهداف احیایی، اصلاحی و توسعه مراتع برداشته شود.

او در پایان ضمن هشدار به دامداران متخلف تصریح کرد: ورود هرگونه دام غیر مجاز در مراتع ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب جهت سیرمراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

رفع تصرف ۲۴ هزار مترمربع از اراضی ملی لارستان

در راستای حفظ و صیانت از حقوق بیت المال و جلوگیری از زمین‌خواری و مقابله با متصرفان اراضی ملی، میزان ۲۴ هزار مترمربع از تصرفات غیر قانونی اراضی ملی شهرستان لارستان رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد.

مسعود لادنی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان با اعلام اینکه اراضی تصرفی به استناد تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، خلع ید و به دولت برگشت داده شده است، افزود: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال در عرصه‌های طبیعی عملیات خلع ید و رفع تصرف غیر قانونی میزان ۲۴ هزار مترمربع از اراضی ملی شهرستان لارستان اجرا شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اشاره به جدیت نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی در برخورد با زمین‌خواران و متجاوزان به اراضی ملی اظهار داشت: در این راستا نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی ضمن نظارت و گشت زنی مستمر دراراضی ملی اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف، تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز را به افراد سودجو و فرصت‌طلب نداده و با متصرفان برخورد قاطع خواهند کرد.

او به فرهنگ سازی و آموزش به عنوان عوامل مهم در پاسداشت انفال و عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر توجه ویژه به حفاظت مشارکتی، مردم نقش مهمی در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارند.

مسعود لادنی با تشکر از مراجع قضایی، عوامل انتظامی و دستگاه‌های ذیربط در همراهی با این مجموعه در زمینه برخورد با تصرفات غیرقانونی در اراضی ملی، بیان کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان اتکای عملیاتی خود را بر مبنای پیشگیری بنا نهاده است.

لادنی با اشاره به گشت زنی شبانه روزی نیرو‌های این مجموعه در عرصه‌های منابع طبیعی از مردم طبیعت دوست خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف و آتش سوزی در اراضی ملی و حمل غیر مجاز محصولات جنگلی مراتب را از طریق تماس با تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع به این اداره اطلاع دهند.

خروج ۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی قیروکارزین

با دستور دادستان شهرستان قیروکارزین یک هکتار از اراضی ملی تصرفی این شهرستان از دست زمین خواران و متصرفان خارج و به بیت المال بازگردانده شد.

مجاهد مهدی علیشاهی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین گفت: درپی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر تخریب اراضی ملی در پلاک تنگ سفلی این شهرستان بلافاصله نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به محل اعزام و پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی عملیات قلع و قمع را اجرا و متخلفان را شناسایی و دستگیر کردند.

علیشاهی با اشاره به حکم قضایی صادره از واحد اجرای احکام دادگستری شهرستان افزود: دراین عملیات با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی نهال‌های غیر مجاز غرس شده قلع و قمع و پس از پاکسازی ادوات تخلف از منطقه، اراضی به حالت اولیه بازگردانده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین ضمن قدردانی از مردم و طبیعت دوستان از آنان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اراضی ملی مراتب را به شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

تنگ سفلی در فاصله ۷۰کیلومتری مرکز شهرستان قیروکارزین واقع شده است.

اجرای حکم قلع و قمع مستحدثات در اراضی ملی بخش ارژن شیراز

منصور رضایی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام گرفته با مراجع قضایی حکم تخریب مستحدثات غیرقانونی در منطقه قره چمن صادر و این عملیات با حضور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، نیرو‌های پاسگاه ویژه منابع طبیعی و حراست بخش ارژن شهرستان شیراز اجرا و مستحدثات غیر قانونی در این اراضی تخریب شد.

او با اشاره به حساسیت اراضی ملی در منطقه مذکور اظهار داشت: از جمع آوری ادوات و ابزار الات جرم منطقه پاکسازی و اراضی به حالت اولیه بازگردانده و فرد خاطی ضمن تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

اجرای طرح مدیریت چَرای دام در مراتع شهرستان شیراز

در راستای اجرای طرح مدیریت چَرا ۲۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان تحت نظارت اکیپ مدیریت چَرا قرار گرفت.

منصور رضایی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز از اعزام اکیپ مدیریت چرای شهرستان شیراز خبر داد و افزود: با توجه به ساماندهی دامداران و الزام تهیه طرح‌های مرتعداری هشدار‌های لازم به دامداران داده شد.

رضایی با اشاره به پایش مستمر مراتع توسط کارشناسان منابع طبیعی گفت: دراین راستا اقدامات لازم جهت جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع صورت و عرصه‌های مرتعی تحت کنترل اکیپ گشت و مراقبت قرار دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز اظهار امیدواری کرد: با برگزاری کلاس‌های توجیهی جهت دامداران و بهره برداران مراتع گام مهمی در جهت احیاء، اصلاح و توسعه مراتع برداشته شود.

او در پایان ضمن هشدار به دامداران متخلف تصریح کرد: ورود دام غیر مجاز به مراتع ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این عرصه‌ها برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

توقیف محموله خاک برگ غیر مجاز جنگلی در شیراز

با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز خودرو حامل خاک برگ غیر مجاز جنگلی شناسایی و توقیف شد.

منصور رضایی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی حین عملیات گشت زنی در جاده کمربندی شیراز با مشاهده خودرو حامل خاک برگ جنگلی غیر مجاز پس از تحت تعقیب قرار دادن خودرو اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان کردند.

رضایی افزود: پرونده متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز اظهار داشت: به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی برداشت و حمل خاک اراضی جنگلی جرم محسوب شده و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

شناسایی قاچاقچیان چوب غیر مجاز جنگلی در کازرون

با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی قاچاقچیان حمل چوب‌های جنگلی قاچاق در شهرستان کازرون شناسایی و دستگیر شدند.

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری عوامل انتظامی پاسگاه کمارج طی عملیات‌هایی جداگانه موفق به کشف و ضبط مقدار قابل توجهی چوب آلات جنگلی از متخلفان شدند.

او افزود: در پی گزارشات مردمی مبنی بر وقوع تخلف در روستای الیف (دهلی) از توابع بخش کنارتخته و کمارج و تولید زغال غیرمجاز در این مناطق نیز بلافاصله نیرو‌های منابع طبیعی به محل اعزام و متخلفان را حین ارتکاب جرم دستگیر کردند.

ایران محبوب تصریح کرد: متخلفان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

او اظهار داشت: سامانه جدید صدور مجوز حمل چوب نقش موثری در کنترل و پیشگیری از حمل چوب و سوء استفاده‌های احتمالی متخلفان دارد لذا افرادی که قصد جابجایی قطع و جابجایی چوب آلات باغی را دارند بایستی ضمن مراجعه به ادارات منابع طبیعی نسبت به اخذ مجوز و ثبت در این سامانه اقدام نموده تا در طول مسیر انتقال با مشکلی مواجه نشوند.

صدور سند تک برگ سه هزار هکتار از اراضی ملی پاسارگاد

در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی سه هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان پاسارگاد صاحب سند تک برگ شد.

حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: با پیگیری‌های انجام شده دومین سند تک برگ در اراضی ملی منطقه کردشول این شهرستان به مساحت سه هزار هکتار صادر شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد اظهار امیدواری کرد: با تعاملات ایجاد شده با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان صدور اسناد تک برگی برای باقیمانده اراضی ملی در این شهرستان بصورت مستمر ادامه یابد.

اخذ سند تک برگ سه هزار هکتار از اراضی ملی کوار

در راستای یکپارچه سازی اراضی ملی و اجرای طرح کاداستر، بیش از سه هزار هکتار از اراضی ملی پلاک شاه بهرامی شهرستان کوار با اخذ سند تک برگ تحت مالکیت دولت قرار گرفت.

حمید رضا آدینه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوار گفت: با اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری اراضی مرز بین املاک دولت و اشخاص مشخص می‌شود.

او اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر گامی مهم برای پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری بشمار می‌رود و دسترسی به اطلاعات زمین‌های ملی و شخصی را آسان می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوار با اشاره به اجرای سیاست‌های سازمانی در اجرای طرح ۹ در ۹۹، صدور سند تک برگی را به عنوان یکی از زیرساخت‌ها و بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی و تصریح کرد: توجه به اهداف توسعه پایدار، با داشتن اطلاعات دقیق از املاک علاوه بر تسریع در صدور پاسخ استعلامات، اقدامی مؤثر در جلوگیری از تعرض فرصت طلبان به این اراضی خواهد بود.

توقیف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی سرچهان

با دستورمقامات قضایی مستحدثات غیرمجاز در اراضی ملی پلاک محمودآباد شهرستان سرچهان جمع آوری و توقیف شد.

کیومرث احمدی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان با اعلام این خبر گفت: نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان حین گشت زنی در عرصه‌های منابع طبیعی با مشاهده ساخت وساز غیر مجاز در اراضی ملی محدوده روستای محمودآباد این شهرستان ضمن هماهنگی با مراجع قضایی از ادامه فعالیت متخلفان جلوگیری کردند.

او افزود: متخلفان پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

احمدی ضمن قدردانی از همکاری عوامل کلانتری سرچهان دراین عملیات از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

شناسایی عاملان آتش سوزی درختان جنگلی بلوط در ممسنی

با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی عاملان ایجاد حریق در مناطق تل انجیر مهرآباد و کلگاه شهرستان ممسنی حین آتش زدن درختان بلوط شناسایی و دستگیر شدند.

علیرضا مسعودی جم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی با اعلام این خبر گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت زنی در مناطق جنگلی با تحت نظر قرار دادن منطقه تل انجیر مهرآباد و کلگاه، متخلفی را که در حال آتش زدن و قطع سرشاخه درختان بلوط بود شناسایی و دستگیر کردند.

مسعودی جم با اشاره به وسعت زیاد عرصه‌های جنگلی بر لزوم حفاظت بیش از پیش عرصه‌های منابع طبیعی با همکاری مردم تاکید کرد و خواستار تشدید برخورد قضایی با متخلفان شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی از مردم و طبیعت دوستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را با تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

اجرای عملیات بذرکاری در  نی ریز

به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک و به همت گروه‌های مردم نهاد سه هکتار از مراتع منطقه سنگ بر این شهرستان بذرکاری و احیاء شد.

حامد جمالی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نی ریز با اشاره به همکاری بیش از پنجاه نفر از اعضاء تشکل مردم نهاد انجمن میراث ماندگار بختگان در این عملیات گفت: در این راستا هشت هزار دانه بذر بادام کوهی در عرصه‌ای به وسعت سه هکتار از اراضی مرتعی روستای سنگ بر از بخش مرکزی این شهرستان کاشته شد.

او اظهارداشت: این نهمین مرحله بذر کاری جنگلی با عنوان رویش سبز است که با همکاری این انجمن و نهاد‌های مردمی شهرستان صورت گرفته است.

جمالی با اشاره به همکاری و فعالیت گروه‌های مردمی در برنامه‌های منابع طبیعی افزود: با توجه به مزایا و فواید جنگل‌ها در تولید اکسیژن و نیز تلطیف هوا و کاهش آلودگی هوا، نقش بسزایی در توسعه پایدار جنگل‌ها و حفاظت از این منابع ارزشمند طبیعی دارد.

احیاء ۱۵ هکتار از مراتع شهرستان بوانات

در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، ۱۵ هکتار از مراتع شهرستان بوانات سبز و احیاء شد.

خانعلی کریمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوانات گفت: عملیات بذرکاری درسطح ۱۵ هکتار از مراتع منطقه زرخیز بخش مزایجان این شهرستان انجام شد وی افزود: بادام کوهی، آنغوزه و باریجه از جمله گونه‌های گیاهی کاشته شده دراین عملیات است.

کریمی هدف از اجرای این عملیات را تقویت و احیای اکوسیستم‌های مرتعی با انجام پروژه‌های بذرکاری، بذر پاشی و کپه کاری عنوان کرد و افزود: حفظ و بهبود عرصه‌های مرتعی با مشارکت بهره برداران عرفی مراتع از جمله اهداف مهم اجرای این گونه طرح هاست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوانات با اشاره به اهمیت اقدامات احیائی در مراتع اظهار داشت: عملیات اصلاح و احیای مراتع علاوه بر حفظ آب، خاک و تأمین نیازمندی‌های عمومی مردم در زمینه فرآورده‌های پروتئینی، داروئی و صنعتی، نقش اساسی در جهت کاهش روان آب‌ها و کنترل سیل و رسوب دارد.

کریمی با تاکید بر ضرورت اجرای این گونه طرح‌ها با مشارکت دامداران از دامداران و مرتعداران خواست با همکاری بیش از پیش با منابع طبیعی در انجام عملیات قُرُق و حفاظت از بذر‌های کاشته شده درحفظ و احیای مراتع تلاش کنند.

مخربان اراضی ملی منطقه گاوکشک به دام افتادند

با تلاش به موقع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کازرون مخربان و متصرفان اراضی ملی منطقه گاوکشک شهرستان کازرون شناسایی و دستگیر شدند.

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: متخلفان در روستای گاوکشک این شهرستان با هدف تصرف اراضی منابع ملی منطقه معروف به گاوکشک اقدام به شخم و شیار و تخریب اراضی مرتعی مشجر کرده بودند که توسط نیرو‌های منابع طبیعی شناسایی و از ادامه فعالیت غیر قانونی آنان جلوگیری به عمل آمد.

او تصریح کرد: پس از تنظیم پرونده متخلفان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

ایران محبوب افزود: هرگونه فعالیت غیر قانونی در اراضی ملی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.

او از مردم خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلفی در عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

اجرای عملیات آبخیزداری حوزه کوهمره سرخی شهرستان شیراز

در راستای حفاظت از منابع آب و خاک و کنترل سیلاب، پروژه آبخیزداری حوزه آبخیز روستای نرگسی جنوبی واقع در منطقه کراچ کهمره سرخی شیراز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد.

منصور رضایی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز با اشاره به تامین اعتبار جهت اجرای این پروژه گفت: برای اجرای این طرح ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به جزییات این طرح گفت: مساحت حوزه آبخیز و کنترل سیلاب روستای نرگسی جنوبی شهرستان شیراز چهار هزار هکتار وسعت دارد و در دو زیر حوزه در حال انجام است.

رضایی با اشاره به مشخصات فنی این دو پروژه، افزود: این پروژه‌ها شامل بند‌های خشکه چین، بند‌های گابیون، بند‌های چپری، بند‌های سنگی ملاتی و تراس بندی اطراف درختان جنگلی است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیراز افزود: کنترل سیلاب، حفظ منابع آب و خاک، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش سطح آب چاه‌های پایین دست و در نتیجه بهبود معیشت بهره برداران از جمله دیگر مزایای اجرای این پروژه است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار