زاهدان مستعد تبدیل شدن به یک کلانشهر آلوده است

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: زاهدان با میانگین ۴۸ روز یخبندان شبانه در سال و وارونگی‌های دمایی پی در پی، مستعد تبدیل شدن به یک کلانشهر آلوده است.

محمود دیانتی معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: در شرایط وارونگی دمایی، لایه‌های بالای جو گرمتر از سطح زمین است که مانع تبادل گازها و حرکت صعودی هوا شده و این اتفاق موجب می‌شود که آلاینده‌های شهری در سطح زمین باقی بماند و موجب آلودگی هوا شوند.

او  افزود: وارونگی دمایی به دلیل مرتفع بودن شهر زاهدان جزو اقلیم این شهر به شمار می‌رود و همه ساله در فصل سرد سال اتفاق می‌افتد.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: همین امروز وارونگی دمایی مهمترین پدیده جوی شهر زاهدان بوده که ضخامت لایه وارونه حدود ۷۵۰ متر است.

او  تصریح کرد: برای جلوگیری از آلوده شدن هوای زاهدان باید از همین امروز در فرآیندهای توسعه شهری بویژه توسعه صنعتی به ظرفیت‌های اقلیمی این شهر توجه شود و پیوست‌های اقلیمی، ضمیمه تمامی طرح‌های شهرستان باشد.

دیانتی گفت: در صورت استقرار صنایع آلاینده و کارخانه‌ها در شهر و یا اطراف آن و تکرار شرایط تشدید کننده آلودگی هوا در سایر کلانشهرهای کشور، این شهر نیز در آینده نزدیک به شهرهای آلوده صنعتی کشور اضافه می‌شود.

او  خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که لایه شروع وارونگی دمایی در زاهدان بسیار نزدیک سطح زمین بوده این یعنی اینکه تراکم آلودگی‌ها در نزدیکی سطح زمین روی خواهد داد که پیامد آن تشدید آلایندگی‌ها و افزایش مخاطرات ناشی از آلودگی هواست.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک هوای زمستانی زاهدان به دلیل صنعتی نبودن این شهر جزو پاکترین کلانشهرهای کشور است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار