جهانپور:

جزو اولین کشورهای خاتمه‌دهنده واکسیناسیون کرونا خواهیم بود/ هنوز هیچ واکسنی وارد نشده است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ایران جزو اولین کشورهای خاتمه دهنده واکسیناسیون سراسری کرونا خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا  و دارو در نشست خبری دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل با موضوع بحران کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره خرید واکسن کرونا گفت: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از کواکس خریداری خواهیم کرد و به طور کلی از شرکت‌هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، واکسن خریداری خواهیم کرد و باید توجه داشت که کواکس هنوز هیچ واکسنی را در جهان توزیع نکرده است.

هنوز هیچ واکسنی وارد نشده است

وی ادامه داد: کواکس یک اتحادیه جهانی تحت نظر سازمان جهانی بهداشت بوده و ایجاد آن نوعی ابتکار عملی برای توزیع واکسن است. فکر می‌کنم حداقل ۱۸ شرکت در سبد کواکس واکسن خود را عرضه می‌کنند. ما هم حداقل از سه شرکت واکسن خریداری خواهیم کرد، اما هنوز کواکس واکسنی توزیع نکرده است و ما هم واکسنی را وارد نکرده ایم و هر واکسنی که سازمان غذا و داروی کشور به عنوان مرجع ملی  تایید کند، تهیه و وارد خواهد شد.

مراحل تامین واکسن کرونا در ایران

جهانپور گفت: در مرحله نخست خرید مستقیم واکسن کرونا از شرکت‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد،  سپس واکسن از سبد کواکس وارد و تزریق خواهد شد و بعد از آن، واکسن داخلی مورد استفاده خواهد گرفت. هرچند اولین کشور شروع کننده در حوزه تزریق واکسن کرونا نبودیم که اقدام درستی محسوب می‌شود، اما فکر می‌کنیم جزو اولین کشور‌هایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید -۱۹ را خاتمه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ملی فرماندهی و کنترل آغازی برای طرح موضوعی است که می‌تواند استراتژیک باشد. این کنفرانس با توجه به مصادف شدن با بیماری کووید- ۱۹ با تاکید بر فرماندهی و کنترل هوشمند بحران کووید-۱۹ برگزار می‌شود. در دنیای امروز اطلاعات و داده‌های متعدد از جوانب و ابعاد مختلف بحران‌ها وجود دارد که باید بر پایه فناوری اطلاعات و پایش و نظارت صورت گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از پنج تهدیدی که در دهه‌های آتی بشر را تهدید می‌کند در حوزه سلامت خواهد بود و در نتیجه باید به موضوع فرماندهی هوشمند بحران‌ها توجه شود. شناسایی ظرفیت‌های علمی و فناورانه‌ای که در این حوزه وجود دارد، حائز اهمیت است. یکی از اهداف وزارت بهداشت از مشارکت در این کنفرانس، شناسایی ظرفیت‌های موجود علمی و فناوری است که در کشور و خارج از نظام سلامت وجود دارد ومی‌تواند در آینده در قالب همکاری‌های بین بخشی کمک زیادی را در حوزه مدیریت و فرماندهی هوشمند در حوزه های مختلف نظام سلامت داشته باشد.

 ۹ پرونده فعال واکسن کرونا در کشور

جهانپور گفت: نظام سلامت حداقل سالی یک بار درگیر یک بحران بزرگ در ابعاد ملی است و این ضرورت که بتوانیم از ظرفیت‌های علمی و فناوری در کشور استفاده کنیم، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در حوزه واکسن می‌بینید که با شناسایی ظرفیت‌های داخلی موجود، شاید سه واکسن کرونا وارد فاز کارآزمایی بالینی شده است همچنین بیش از ۹ پرونده فعال واکسن در کشور وجود دارد. این نگاهی پر امید به ظرفیت‌های داخلی کشور است که می‌تواند با همکاری و هماهنگی بین بخشی منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای کشور، روند ارتقاء نظام سلامت و ارتقای شاخص‌های نظام سلامت شود.

جهانپور گفت:‌ باید نقاط قوت و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناوری را قبل از بروز بحران‌ها شناسایی کنیم و در نتیجه یکی از اهداف وزارت بهداشت، شناسایی ظرفیت‌های موجود علمی و فناوری خارج از نظام سلامت است.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استفاده از فناوری در زمینه مدیریت کرونا، گفت: حرکت خوبی در حوزه‌های مختلف نظام سلامت به سمت مدیریت و فرماندهی و پایش هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات انجام شده است. البته اگر بخواهیم به نکات منفی اشاره کنیم، پراکنده بودن و جزیره‌ای بودن این سامانه‌ها بوده است. وزارت بهداشت به صورت گسترده از این ظرفیت‌ها استفاده کرده است و باید به سمت ساماندهی و تجمیع این ظرفیت‌ها پیش رویم. مشارکت ما در این کنفرانس ملی هم دقیقا در همین راستاست که از ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود استفاده کنیم تا این رویکرد یا عارضه جزیره‌ای به سمت سامانه‌های جامع مدیریتی و فرماندهی باید پیش رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ايران.
۱۸:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سازمان غذا و دارو ما ايرانى است مثل غذا هاى ايرانى (چلوكباب ايران) براى ما بي نظير است
مثل داروهاي ايرانى انهم براى ما بهترين است چون تمام مواد ان در ايران مخصوص اب و هوا و ژن ايرانى ها سنتز ميشود و نياز به واردات دارو نيستيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
چرا اسامی و اختیارات و وظایف و نحوه ی انتخاب اعضای ستاد علمی کرونا را شفافانه اعلام نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
ما میتوانیم، اگر خدا بخواهد و بخواهیم و تلاش کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
الانم اولید دیگه هنوز شروع نکرده ختمش گرفتید و گفتید که ممنوعه ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اوه اوه
از حال نری یهو
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
فقط خواهش میکنم انرا اجباری نکنید چون نمیخوام هیچ واکسنی چه خارجی و چه ایرانی بزنم چون هنوز هیچ نتیجه ای قطعی نشده و اصلا به همه چیز مشکوکمِ.
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۵:۱۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
شما پیروی از سازمان جهانی کشتار who رو اولویت قرار دادید
این همه پزشک ها و اطبای طب سنتی و ایرانی اسلامی میگن ما هم دارو درست کردیم هم راه پیشگیری داریم عوض اینکه بگید خوب بیاید آزمایش کنید تست کنید بهشون میگید شیاد شما به فکر مردم نیستید به فکر این هستید ببینید اربابتون who چی میگه این رو زمان ثابت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ممدم ممد
۱۴:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
به دانشجو ها واکسن بزنید تا بریم دانشگاه.
Iran (Islamic Republic of)
Q
۱۴:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
هشدار علمی
واکسیناسیون واکسن جدید کرونا چه ایرانی و چه خارجی باید با احتیاط کامل انجام بشه
عجله در تزریق می تونه عواقب وحشتناک و خطرناک تر از تزریق نکردن داشته باشه
به طور مثال
1.عدم واکسیناسیون متاسفانه موجب فوت زیر 100 هزار فرد مبتلا در یک سال در کشور ما شده

2.واکسیناسیون با عجله ممکنه در کوتاه مدت عارضه ای نداشته باشه ولی هیچ تضمینی به عارضه نداشتن در بلند مدت نیست (هنوز علم ما نسبت به این بیماری و واکسن ها کمه و نیاز به زمان داریم! ) یعنی ممکنه واکسن در بلند مدت یک عارضه داشته باشه مثلا مثلا دقت کنید مثلا موجب عقیمی مردان بشه! یا مثلا یک اختلال عصبی در افراد واکسینه شده بشه!

مقایسه و انتخاب با شما و وزارت بهداشته!
فوت متاسفانه 100 هزار نفر در سال
یا
بعد واکسن جمعیت واکسینه شده یک عارضه نشون بده و این همه جمعیت بیمار بشن یعنی روبه رو میشیم با یک جمعیت بیمار!
کدوم بهتره؟
امروز بهترین واکسن ماسکه و انجام واکسیناسیون با احتیاط و آهسته و علمی بدون عجله و مطمئن هستش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
Iqجان هشدار علمی رو دانشمندان می دن نه q.ای کیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
شما بیا برو جلوی وزیر آموزش و پرورش رو بگیر که دارد با تصمیم خودسرانه اش با جان دانش آموزان بازی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
خدا قوت خدا نگهدارتان تلاش شما وکادر درمان واقعا جای تشکر دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
اینی که هی میگه احسنت؛ واقعا کلمه دیگه ای بلد نیستی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
با سلام، درود به شرفتون که واقعا وزارت بهداشت در ایام کرونا گل کاشت من به نوبه خودم از زحمات وزیر محترم بهداشت و کادر درمان تشکر میکنم خدا قوت تون بده ان‌شاالله خیر ببینید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
واقعا این سطح از تملق رو هیچ وزیری نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
خدارو شکر
آخرین اخبار