هنر اصفهان در برابر کرونا سر تعظیم فرود آورد

هنرمندان اصفهان در بحران شیوع کرونا به حاشیه رفتند،آنچه از وضعیت کنونی برآورد می‌شود بیانگر ناتوانی سیاست‌گذاران برای خروج آبرومندانه از این بحران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، با خلق و نمایش آثار خود دغدغه سرگرمی، آموزش، آگاهی و روشن سازی مخاطب را دارد تا در هر شرایطی مخاطب در برخورد با هنر برای چند لحظه از زندگی روزمره خود فاصله بگیرد، همچنین مخاطب به وسیله هنر با مسائل و مشکلات جامعه آشنا شوند، از سویی باید توجه داشت که هنر، بعد هر بحران که به وجود می‌آید امید کمتری برای زنده ماندن دارد، چرا که در هر بحرانی این هنراست که تعطیل می‌شود در حالی که رسالت هنر سرگرمی و آگاهی جامعه در شرایط بحرانی است. یکی از بحران‌هایی که امرار معاش هنرمند را با اختلال همراه کرده شیوع ویروس کرونا است.

هر اتفاق ناشناخته‌ای زندگی افراد را با بحران همراه می‌کند، اما پس از آن به دنبال راهکار می‌روند تا بحران به وجود آمده را حل کنند آیا پس از ۱۱ ماه شیوع ویروس کرونا برای هنرمندان چاره‌ای اندیشیده شده است؟

ارتباط هنرمندان با مخاطب محدود شد

نقاشی یکی از هنر‌های تجسمی است و هنرمند با خلق آثار با مخاطب خود سخن می‌گوید، الهام قربانی هنرمند نقاشی که اخیراً نمایشگاه نقاشی در یکی از گالری‌های اصفهان برپا کرده در خصوص چالش‌های کرونا به خبرنگار مهر می‌گوید: متأسفانه این بیماری بر هنر‌های تجسمی تأثیر منفی داشته، چرا که هنرمند در حوزه هنر‌های تجسمی باید با مخاطب خود در ارتباط باشد، اما شیوع ویروس کرونا و قرنطینه ارتباط هنرمند با مخاطب را محدود کرده است.

این هنرمند نقاش، می‌افزاید: تأثیر منفی شیوع کرونا و قرنطینه باعث تنهایی و افسردگی شده امام در حال حاضر با بهبود شرایط هنرمندان باید با رعایت  دستور العمل های  بهداشتی، با برپایی نمایشگاه بخشی از این افسردگی را جبران کنند.

هنرمندان بیمه بیکاری ندارند

سرگرمی یکی از بخش‌های فیلمسازی است، اما فیلم ساختن با وجود بیماری کرونا مشکلات فراوانی را برای هنرمند به همراه داشته در این ارتباط مجید صدیقی، فیلم ساز سینما در خصوص چالش‌های کرونا  می‌گوید: فیلم سازی و سینما مانند سایر فعالیت‌های اجتماعی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته چرا که فعالیت جمعی محسوب می‌شود، همچنین برای تولید فیلم نیاز به حضور تعدادی از عوامل کنار یک دیگر است.

او با اشاره به اینکه دست اندرکاران سینما از حداقل فاکتور‌های رفاه اجتماعی هم، بهره‌مند نیستند، می‌افزاید: بازیگران سینما، بازیگران تئاتر، کارگردان‌ها و فیلمنامه نویس‌ها از بیمه بیکاری که جز فاکتور استاندارد رفاه اجتماعی است، برخوردار نیستند و با شیوع ویروس کرونا در امرار معاش هنرمندان اختلال ایجاد شده است.

این فیلم نامه نویس با بیان اینکه در مرحله اول، اختلال اقتصادی در زندگی هنرمند باعث آسیب و لطمه به معیشت هنرمندان می‌شود، تصریح می‌کند: فیلمسازان، فارغ از گذراندن زندگی خود برای پرداختن به امر هنر، نیاز به آرامش روحی و آرتیستی دارند و در این شرایط هنرمند از لحاظ اقتصادی و روحی آسیب می‌بیند.

تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه به هنرمندان پرداخت شد

صدیقی ادامه می‌دهد: متأسفانه در این ایام شیوع ویروس کرونا که سینما و تلویزیون دچار این صدمه شد، مجموعه مراجع صلاحیت‌دار تصمیم گیری در حوزه فرهنگ به ویژه در سینما هیچ راهکار مدیریت شده‌ای در راستای تأمین معاش هنرمندان تببین نکردند.

او می‌افزاید: صندوق اعتباری هنر، برای هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، یک کارت در نظر گرفت که در این ۱۱ ماه شیوع ویروس کرونا تنها یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه زندگی پرداختند که در شرایط اقتصادی موجود در کشور، این یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان کجای زندگی یک هنرمند را تأمین می‌کند؟ همچنین اکثر هنرمندان صاحب خانواده و فرزند هستند و این مقدار کمک هزینه توزیع شده کدام مشکل هنرمند را حل می‌کند؟

این فیلمساز تصریح می‌کند: سرگرمی قسمتی از ویژگی هنر که از هنرمند انتظار می‌رود و قسمت عمده رسالت هنرمند به عنوان عقل فعال اجتماع پیرامون مسائل و مشکلات اجتماعی تبیین موضوع و موقعیت کند سینما رسالت آینه سازی و قابلیت نشان دادن مسائل و مشکلات اجتماعی را به کسانی که تصمیم گیرنده هستند، دارد.

صدیقی ادامه می‌دهد: سینما در کنار سرگرمی، مسئله آموزش دارد چرا که رعایت دستور العمل های  بهداشتی از سمت سینما و فیلم سازی به مخاطب ارائه شد. دیگر رسانه‌ها مانند رادیو و مطبوعات توانایی آموزش مانند سینما را نخواهند داشت

او معتقد است که متأسفانه اگر مسائل و مشکلات اقتصادی برای امرار معاش اقتصادی هنرمندان نبود، بسیاری از هنرمندان مجبور نبودند برای گذران زندگی به رانندگی در آژانس‌های اینترنتی روی بیاورند.

هنرمند آسیب پذیرترین قشر جامعه

حمید رضا مهرابی استاد نقاش ادامه می‌دهد: از زمان شیوع ویروس کرونا شرایط اقتصادی هنرمندان برای فروش آثار خود همچنین برپایی کلاس‌های آموزشی با چالش همراه بوده و هنرمند در این ۱۱ ماه دغدغه پرداخت اجاره خود را داشته است.

او می‌افزاید: دولت باید راه کاری برای هنرمندان بیاندیشد تا مسائل و مشکلات هنرمندان را سروسامان دهند. متأسفانه هنرمند در کوچک‌ترین مسئله‌ای که پیش می‌آید اول از همه قشر هنرمند آسیب می‌بیند.

این استاد نقاش ادامه می‌دهد: مخاطب در زمان فراغت خود به سمت هنر می‌رود به همین علت هنرمند بیشترین آسیب را در هر بحرانی می‌بیند. تا زمانی که این بیماری از بین نرود هیچ اتفاقی برای هنرمند رخ نمی‌دهد حتی زمانی که بیماری کرونا از بین برود چندسال طول می‌کشد تا به جایگاه خود بازگردد.

مهرابی با بیان اینکه آموزش در فضای مجازی مناسب حوزه هنر نیست، خاطر نشان کرد: فضای مجازی در هنر نقاشی نوعی فریب است چرا که با عکس اثر تصور می‌شود هنرجو هر آنچه که لازم است را فراگرفته است. اما در اصل کیفیت اثر هنرمند را کاهش می‌دهد.

امید است با حمایت از هنرمندان که در این شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا دغدغه سرگرمی مخاطب را دارند تا مخاطب خود را از این افسردگی و تنهایی خارج کند، مسئولان نیز برای مسائل و مشکلات هنرمندان راهکاری بیاندیشند تا قشر هنرمند با آرامش خیال، در کنار گذران زندگی به رسالت خود که آموزش، سرگرمی، نشان دادن مسائل و مشکلات جامعه به مخاطب خود است، عمل کند.

هر چند بسیاری از هنرمندان اصفهانی حتی حاضر به گفتگو در خصوص آسیب‌های کرونا بر وضعیت معیشتشان نشدند، اما آنچه برآورد شد این است که هنر در بحران کرونا به حاشیه رفت و هنرمندان روزگار تلخ‌تری را نسبت به دوران قبل از کرونا سپری می‌کنند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار