واکنش مقامات کشورهای مختلف به تحلیف جو بایدن

مقام‌های مختلفی از سرتاسر جهان نسبت به سوگند یادکردن جو بایدن برای مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مقام‌های بلندپایه از کشور‌های مختلف جهان نسبت به رسیدن «جو بایدن» به ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند.

تبریک نخست‌وزیر انگلیس

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، پس از ادای سوگند «جو بایدن» برای مقام ریاست جمهوری در پیامی توییتری به او و معاونش «کامالا هریس» تبریک گفت و نوشت: «به جو بایدن سوگند به ریاست جمهوری را تبریک می‌گویم. همچنین به کامالا هریس نیز رسیدن به معاونت ریاست جمهوری را تبریک می‌گویم.»

نتانیاهو: مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستم 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در پیامی ویدئویی به بایدن گفت: «مشتاقانه منتظر همکاری با شما (بایدن و هریس) هستم تا روابط و اتحاد میان اسرائیل و آمریکا را تقویت کرده و برای ادامه اتحاد میان ما و جهان عرب و برای مقابله با چالش‌های مشترکمان که اصلی‌ترین آن‌ها ایران است اقدام کنیم.»

ابراز امیدواری روسیه بر همکاری بایدن در مورد توافق جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای 

وزارت خارجه روسیه نیز در پیام تبریک به بایدن گفت: «امیدورایم به همکاری بایدن تلاش سازنده‌ای در مورد توافق جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای انجام دهیم.»

وزارت خارجه روسیه افزود: «امیدواریم دولت جدید آمریکا موضع سازنده و مثبتی در زمینه گفت‌وگو با مسکو اتخاذ کند.»

سفیر روسیه در واشنگتن نیز گفت: «تماسی با دولت بایدن نداشته‌ایم، اما روسیه برای گفت‌وگوی مبتنی بر منعفت دو طرف آماده است.»

تاکید ترودو بر همکاری در زمینه مقابله با کرونا و تغییرات آب‌وهوایی

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در حالی به بایدن تبریک گفت که برای «همکاری در زمینه مقابله با کرونا و تغییرات آب و هوایی» ابراز امیدواری کرد.

استقبال مکرون از بازگشت آمریکا به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از بازگشت آمریکا به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس استقبال می‌کند.

حماس: از بایدن می‌خواهیم به خواست ملت فلسطین احترام بگذارد

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: «از بایدن می‌خواهیم به خواست ملت فلسطین احترام بگذارد. برای رفتن ترامپ متاسف نیستم؛ زیرا منبع و حامی بزرگترین ظلم، خشونت و افراط‌گرایی در جهان و شریک مستقیم رژیم اشغالگر اسرائیل در تجاوز به مردم ما و از بین بردن آرمان آن بود.»

سخنگوی حماس گفت: «از جوبایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا انتظار داریم روند تاریخی سیاست‌های اشتباه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ما را اصلاح کرده، امنیت و ثبات را در منطقه تقویت کند و به همه قطعنامه‌های مربوط به از بین بردن آرمان فلسطین به ویژه قدس اشغالی و مسئله پناهجویان پایان دهد و به خواست ملت فلسطین احترام بگذارد.»

وزیر خارجه آلمان: در همه چیزها با دولت جدید آمریکا توافق خواهیم کرد

وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد: «در همه چیزها با دولت جدید آمریکا توافق خواهیم کرد، اما تلاش می‌کنیم که راه حل‌های مشترکی را ایجاد کنیم. باید به همراه شرکای اروپایی و متحدان آمریکا گام‌های اطمینان‌بخشی را برای تقویت امنیت برداریم.»

تبریک سازمان جهانی بهداشت به بایدن و معاونش

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز در پیامی به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفته است. 

تبریک پادشاه اردن 

پادشاه اردن ضمن تبریک به بایدن برای همکاری با هم در راستای تحقق صلح و شکوفای جهانی ابراز امیدواری کرد.

سفیر فلسطین در انگلیس: باید استقامت خودمان را جشن بگیریم

حسام زملط، سفیر فلسطین در انگلیس تاکید کرد: «درحالی که به خط پایان ریاست‌جمهوری ترامپ، آمریکایی‌ها و دنیا یک نفس راحت می‌کشند، ثبت می‌شود که این مردم فلسطین بودند که برای اولین‌بار بر روی او فریاد کشیدند و او را شکست دادند. ما باید امروز استقامت خودمان را جشن بگیریم.»

امیر کویت و پادشاه بحرین نیز تحلیف بایدن را تبریک گفتند

امیر کویت تحلیف بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را تبریک گفت.

پادشاه بحرین ضمن تبریک به بایدن، بر اهمیت تقویت روابط راهبردی با آمریکا و گسترش همکاری‌های مشترک تاکید کرد.

بایدن: ما با جهان تعامل خواهیم داشت

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی شد: «پیام من به کسانی که خارج از آمریکا هستند این است که ما با جهان تعامل خواهیم داشت، با چالش‌ها مقابله می‌کنیم و الگویی مثال‌زدنی خواهیم بود.»

فتح: امیدواریم که با تشکیل کشور مستقل فلسطینی، عدالت محقق شود

جبریل الرجوب، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین (فتح) در واکنش به تحلیف بایدن تاکید کرد: «رفتن ترامپ که وجه دیگری از فاشیسم و نازی‌گری بود، به معنای نجات دنیا و دموکراسی آمریکا است. امیدواریم که با تشکیل کشور مستقل فلسطینی و اعطای حق ما برای تعیین سرنوشت خود بر اساس منشور سازمان ملل، عدالت محقق شود.»

نوری المالکی: رفع مشکلات ناشی از دولت ترامپ، چهره آمریکا را تغییر می‌دهد

نوری المالکی، دبیرکل حزب الدعوه عراق با اشاره به آشوب‌هایی که اخیرا در آمریکا رخ داده است، اظهار کرد: این آشوب‌ها ضربه‌ای مهلک به دموکراسی آمریکا بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید این کشور بتواند بحران‌های به جامانده از دوران ترامپ و همچنین مشکلات ناشی از آن را حل کند، گفت: تحقق این موضوعات می‌تواند سبب تغییر وجهه آمریکا در جهان شود.

هایکو ماس: آمریکا باید چالش‌ها را با راهکار‌های بین المللی رفع کند نه با رویکرد اول آمریکای خود

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه طی دوران ریاست جمهوری ترامپ، اروپا دو کشور روسیه و چین را بزرگترین دشمنان آمریکا توصیف می‌کرد، گفت: انتظار می‌رود با آمدن جو بایدن به کاخ سفید، مشارکت ترانس آتلانتیکی ترمیم شود.

وی افزود: ما به آمریکایی نیاز داریم که نه تنها بتواند چالش‌هایی در سطح بین المللی بلکه چالش‌هایی بزرگ شامل؛ تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، مهاجرت، دیجیتالی سازی، جهانی سازی را با راهکار‌های بین المللی حل و فصل کند؛ نه با رویکرد اول آمریکای خود.

مرکل: در انتظار گشایش در‌های جدید دوستی بین آلمان و آمریکا هستم

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ضمن تبریک ریاست جمهوری بایدن، گفت: من به بایدن و هریس برای برگزاری مراسم تحلیفی که همانند یک پیروزی برای دموکراسی است، تبریک می‌گویم.

وی افزود: بی‌صبرانه منتظر گشایش در‌های جدید دوستی بین آلمان و آمریکا هستم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار