با افزایش نارضایتی‌ها از مدیریت دولتی بازار سرمایه؛

آیا بورس از دولت جدا می‌شود؟

با توجه به طرح هایی که طی ماه های گذشته توسط مجلس مطرح شده این بار خبرها حاکی از طرحی با نام "جدایی کامل بورس از دولت" است.

بورس تهرانبه گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت تصمیماتی در رابطه با بازار سرمایه گرفته شد که یکی از این تصمیمات مربوط به جدایی بورس از دولت بود، به همین منظور می توان به صحبت های موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: متوسط زیان سهامداران در بورس به ۵۰ درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، حتی تا ۷۰ درصد سرمایه‌شان آب رفته است. چه کسی پاسخگوی نابودی سرمایه مردم است؟ کنترل بورس دست دولت است اما احساس مسئولیت ندارد. باید ‎سازمان بورس مستقل شده و دولت نتواند هر طور خواست یکه تازی کند.

‏او افزود: در این راستا تدوین طرح ‎استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم. همچنین جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانتها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران طرح ‎تحقیق و تفحص از بورس هم با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و بزودی در صحن علنی مطرح می شود.

ما برای بررسی جزئیات بیشتر این طرح با چند کارشناس ذی صلاح به گفت و گو نشستیم.

بازار آمادگی لازم را بر یک طرح جدید را ندارد

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر مجلسی ها مبنی به کاستن دخالت‌های دولت در بازار سرمایه، اظهار کرد: اکنون شرایط بازار به نحوی نیست که هر شخصی بیاید و یک موضوعی را مطرح کند به علت آنکه این گونه  مسائل  می‌تواند آتش بی اعتمادی را در بین سهامداران خرد شعله ور کند.

او بیان کرد: چنین طرحی وقتی توسط مجلس بیان می‌شود بازیگران اصلی را مجاب می‌کند تا در یک بازه زمانی عملکرد وزیر اقتصاد و رئیس جمهور را در تحلیل‌های خو  در نظر نگیرند که این مسئله اصلا به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر مشکلات و و راه حل‌های بورس مشخص است، اگر مسئولان بخواهند به راحتی می‌توانند آن‌ها را رفع کنند، اما متاسفانه این امر تاکنون توسط مسئولان مربوط دیده نشده است.

میرزایی تصریح کرد: به فرض که این سازمان بورس مستقل شد، آیا  مسئولان نباید در مرحله نخست  ابعاد آن را  بررسی کنند به گونه‌ای که ببینند آیا سازمان بورس پس از جدا شدن از بدنه دولت،  قدرت پرداخت تعهداتش را دارد یا خیر؟

آیا بورس از دولت جدا می‌شود؟

طرح های شتاب زده عامل ریزش بازار 

او تاکید کرد: قطع به یقین این صحبت‌ها و طرح‌هایی که طی چند ماه گذشته از جانب مجلس یا بعضی از اشخاص بیان شده عمدتاً شتابزده بوده و در صورت عمل شدن عواقب خوبی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در صورتی مخالف حضور دولت در سازمان بورس هستم که بخواهد دخالت‌های مستقیم در این ارگان داشته باشد به طور مثال پول واریز کند یا پولی را از آن برداشت کنند به علت آنکه چنین کار‌هایی می‌تواند به بدنه بازار آسیب وارد کند.

میرزایی در رابطه با تشکیل کانون نهاد‌های حقیقی بیان کرد: این کانون در صورتی می‌تواند موثر واقع شود که نهاد‌های تصمیم گیر مانند مجلس پشتیبانان آن باشند تا در زمانی که افراد غیر حقیقی خواستند در این بازار اخلالی به وجود آورند این نهاد بتواند، ورود کند.


بیشتر بخوانید


همتی و دژپسند بازوان حمایتی دولت در بازار سرمایه

علی سعیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با طرح مجلس به منظور جداسازی بازار سرمایه از بدنه دولت، اظهار کرد: سازمان بورس بر اساس قوانین بازار سرمایه نهاد عمومی غیر دولتی است، بنابراین می‌توان گفت دولت نظارت چندانی بر بورس ندارد، به علت آنکه اگر قرار باشد اظهار نظر یا اقدامی را انجام دهد فقط از طریق رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد امکان پذیر است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در جریان قیمت گذاری نیز باید گفت که این امر از طریق مصوبات سه قوا باید به تصویب برسد پس به همین خاطر دولت دخالت چندانی را  نمی‌تواند در بورس انجام دهد.

دولت ها در کشورهای دیگر حق دخالت در بازار سرمایه را ندارند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در تمام دنیا بازارهای سهامیشان مستقل است؛ به علت آنکه عموم مردم در آن حضور دارند و هرگونه صحبت از جانب دولت در رابطه با بازار‌های سهامی دخالت در اموال مردم به حساب می‌آید.

سعیدی تصریح کرد: سازمان بورس و بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر باید از دولت استقلال داشته باشند، در غیر این صورت مکانی برای جبران کسری بودجه به حساب می‌آیند، در همین رابطه می‌توان به مصوبه دولت در خصوص سه بانک صادرات، تجارت و بانک ملت که باید باقی مانده سهام سه پالایشگاه را خریداری کنند اشاره کرد.

او تاکید کرد: چنین تصمیمی که از جانب دولت گرفته شد علاوه بر آنکه نوعی دخالت به حساب می‌آید معقولانه نیز نبود.

آیا بورس از دولت جدا می‌شود؟

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر دولت مبنی بر جدایی دولت از بورس، اظهار کرد: همانطور که جدایی بانک مرکزی از دولت می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد جدایی بازار سرمایه نیز می‌تواند به نفع سهامداران تمام شود.

بازار پولی و مالی نیازمند یک شورای عالی منسجم!

او افزود: بهترین حالت این است که ما برای بازار‌های مالی و پولی یک شورای عالی منسجم  قرار دهیم تا هر گونه تصمیمی که در این شورا اخذ می‌شود اثرش در  بازار‌های موازی نیز دیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس به دلیل آنکه سرمایه‌های مردم را در درون خود قرار داده است، باید استقلال داشته باشد به گونه‌ای که یک وزیر نتواند با تصمیمش آن را برهم ریزد، در سایر بازار‌های سرمایه در تمام دنیا بازار سهامشان از دولت جداست.

آسیب زدن دولت به سهامداران سه بانک با فروش باقی مانده سهام پالایش یکم

او در رابطه با واگذاری باقیمانده سهام پالایشگاهی‌ها به سه بانک ملت، تجارت و صادرات، اظهارکرد: دولت نباید برای بانک‌های خصوصی تصمیم بگیرد به گونه‌ای که به آن‌ها بگوید چه سهمی را بخرید یا بفروشید به علت آنکه در قوانین مختلف بازار سرمایه آمده که بانک‌ها باید از بنگاه داری فاصله بگیرند، ولی چنین اقداماتی آن‌ها را باز مجاب به بنگاه داری می‌کند.

حدادی گفت: قیمت سهامی که دولت به بانک‌ها فروخته در اوایل دی ماه با توجه به ریزش‌های اخیر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ریزش داشته که این زیان را سهامداران در اصل باید جبران کند نکته حائز اهمیت این است که دولت به‌ طور غیرمستقیم باز هم به سهامداران آسیب وارد کرده است.

او در رابطه با کانون سهامداران حقیقی بیان کرد: در مجلس یک طرحی تحت عنوان مجمع سهامداران حقیقی مطرح شده به نظر می‌رسد این اقدام که نمایندگان مجلس می‌خواهند انجام دهند صحیح نیست به دلیل آنکه در قوانین بازار سرمایه بحث‌های متعددی درباره کانون‌ها آمده پس بهتر است اگر قراره که برای سهامداران حقیقی اقدامی صورت گیرد مطابق قانون بازار سرمایه یک کانون تشکیل شود.

در پایان باید گفت که  نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوط وقتی اقدام  به مطرح کردن یک طرح می کنند بهتر است نخست  جوانب آن را در نظر گیرند به علت آنکه بازار توان یک شوک دیگر را ندارد، به علت آنکه ممکن است با بیان یک طرح اعتماد سهامداران را بیش از پیش خدشه دار کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
دولت سهامدار عمده اکثر شرکت های بورسی است.چگونه می توان بورس را جدا کرد.این صحبت نمایندگان هم از بی سوادی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
الان که ظاهرا صف تموم شده اول بازار فردا صبح تمام سهم خودم می فروشم و برای همیشه با بورس خداحافظی میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۵:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
این دولت فقط جیب مردم را خالی میکنه اصلا بهش اعتمادی نیست خداکنه همه از دولت جدا بشه هم ارز هم خودرو هم طلا مثل
Netherlands
ناشناس
۰۳:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
دوستان اینجا کشور ایران میگن بهش بقیه دنیا نیست که بورس از دولت جدا باشه اگه بورس مستقل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
بابا دولت مارو ول نمیکنه ، ماکه خیلی وقته بیخیال خودشو آرزوهاش شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
دولت بایستی وزارت کار،نیرو،بازرگانی،آموزش وپرورش،مسکن وراه،آموزس عالی،بهداشت ،صنعت،کشور،کشاورزی،اقتصاد،جوانان،محیط زیست،همین کارها دستش بود وبقیه کارها بایستی از دست دولت خارج شوند
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۰:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
هر جا پا گذاشت پولمون از بین رفت الان هم فقط ضرر کردیم اصلا یم قرون سود نکردیم و۱۳ میلیون ضرر کردیم هنوز یک قرون یکساله سود نداد تو موسسسه کاسپین بهشون مجوز داده بودن دم در مجوز از اول نصب بود هنوز ۲۰ میلیون پول ما رو ندادن هر جا کم اورد مردم رو تسویق کرد پولتون رو برید بورس برید اونجا اونجا بزارید کسریش رو جبران کرد رفت کنار حالا گر پدر مردم مردم ضرر کردن کردن اصلا به فکر مردم نیستن فقط سرک میکشن تو حسابهای مردم تو قرض وقسطهای مردم اصلا سرک نمیکشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
بورس دوباره ریزش خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اگه همینجوری بالا میرفت صدای هیچکس در نمیومد سزای طمعکاران همین است از قدیم گفتن باد آورده را باد میبرد پولی که با زحمت بدست نیاد همینه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
من از حقم نمیگذرم از لذت‌های زندگیم زده بودم چندسال پس انداز کردم کلی وام گرفتم همش نابود شد پنجاه درصد سرمایم رفت و تو این پنج شیش ماه بقیه اجناس بیش از صد درصد گرون شد زیان واقعی سهامداران بیش از 200 درصده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
پولمونو پس بدید چه اشتباهی کردیم به دولت اعتماد کردیم خدا به کی بگم به خاطر بورستون همه زندگیم نابود شد دارم میرم زندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
صبر کن سود میکنی و وار را به استاد بدهید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اول پول مردم رو برگردونید
بعد ما رو به خیر و شما رو به سلامت
میخواید جدا بشید میخواید نشید
من دیگه گوشم رو تاب دادم به دولت اعتماد نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دولت تو بورس نوک زد ک خراب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
باید جواب قلک های بچه هارا که با هزاران آرزو جمع کرده بودندکه دولت در بورس بکام کشید بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خصوووولتییییی!
همون قبلیه میشه!
Iran (Islamic Republic of)
قلمراد
۲۰:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
حالا ک پول مردم رو بالا کشیدین جدا بشه یا نشه فرقی نداره
کار خودتونو کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بورس ازدولت جدابشه ومجع برای حمایت حقیقی ایجادبشه برای حمایت حقیقها اگر از دولت جدا بشه دیگه دولت دخالت بیجا وقیمت دستوری نمیده حساب کار دستش میاید بورس خالی نکنه دست حقیقی تو پوست گردو بذار
France
محسن ذوالفقاری
۱۸:۵۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بازار سرمایه به هیچ وجه توان و ظرفیت لازم برای چنین طرحی را ندارد
همچنین در قضیه بورس همانطور که خودم از سهامداران زیان دیده هستم و بیش از شصت درصد سرمایه ام ازبین رفته دولت را مقصر نمیدانم
بلکه مقصر اصلی خودم هستم که بدون آموزش وارد بازی شدم و دوم قوانین بازار سرمایه که لاید قبل از ورود اشخاص آنها را ملزم به شرکت در دوره و با حداقل آزمون سطح سواد بورسی آنها را مشخص میکردند
در مجموع بهتر است مجلس یک طرح جامع و کارشناسی شده ارایه دهد و علاوه بر جبران ضرر سهامداران دیگران را نیز ترغیب به ورود به این بازار نماید
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
گل گفتین اگه بورس مستقل بشه و دولت دخالت نکنه بهترین بورس دنیا میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بعد ازتیخ زدن مردم توسط دولت از طریق تبلیغات و تشویق به سرمایه گذاری در بورس حالا نمی تواند بورس را به حال خود برای چند سال رها کند تا سرمایه مردم نابود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
پرتاب ماهواره و سازمان فظایی رو هم جدا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۸:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دولت مخرب ترین عامل برهم زنی سرمایه گذاری در بورس است
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
خدا کنه جدا شود بورس باید مردمی باشه و ب مردم بسپارن بدونه دخالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
بجای اینکه با پول کارکنن، اشتغال زایی ایجاد کنن 24ساعته چشماشون به موبایل و لب تابه که چی بخرن.،مردم رو گرفتار سودهای بادآورده کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
اول عاملان این ضرر وزیان وارده به ملت را مجازات کنید بعد به فکر اجراء طرحهای جدید باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
دولت همه کمبود سرمایه اش را ازبورس برداشت کرد دست تو جیب مردم برد گورسرهرکسی ضرر میکنه اونا جیباشون پر میکنن دیگه بعد که نیستن که قانون مجلس شامل اونها بشه
آخرین اخبار