مستند "بچه‌ های کوچه بینش" در زنجان تولید شد

رئیس حوزه هنری استان زنجان از تولید مستند "بچه ‎های کوچه بینش" در زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امروز با گذشت ۳۴ سال از بمباران مدرسه بینش زنجان، مراسمی برای بزرگداشت شهدای این حادثه برگزار و در آن از فیلم مستند "بچه‌های کوچه بینش" رونمایی شد.

برنامه صبح خاطره "مشق‌های ناتمام" با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز مدرسه نواب صفوی و ۲۲ بهمن کوچه بینش با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از مسئولین استانی، فعالان فرهنگی، رزمندگان و شاهدان واقعه بمباران مراکز آموزشی و مسکونی برگزار و دانش‌آموزان و شاهدان این واقعه تلخ به بیان خاطرات غم‌انگیز خود از دوم بهمن ماه سال ۶۵ و شعرخوانی پرداختند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در این مراسم به تولید مستند بچه‌های کوچه بینش اشاره کرد و گفت: این فیلم مستندی است که حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوده و توسط فیلم‌سازان زنجانی در حوزه هنری تولید شده است.

نعمتی با اشاره به اینکه در تولید این مستند سعی شده که با کمک زبان هنر این واقعه تلخ ضبط و ثبت شود، افزود: در این مستند، بمباران مدرسه از زبان شاهدان عینی  نقل شده و به تصویر کشیده می‌شود.

او ادامه داد: در تولید این مستند علاوه بر اینکه مظلومیت این دانش‌آموزان به تصویر کشیده می‌شود، ایستادگی، شجاعت و ایثار دانش‌آموزان و مردم نیز نشان داده می‌شود.

مدیر وقت مدرسه بینش (نواب صفوی سابق) در مراسم یادبود شهدای کوچه بینش گفت: بمب‌ها به آزمایشگاه مدرسه اصابت کرد؛ اگر داخل حیاط یا کلاس‌ها می‌افتاد تعداد شهدا خیلی بیشتر می‌شد.

صدرمحمدی با بیان اینکه آزمایشگاه مجهزی داشتیم که سایر مدارس منطقه نیز از آن استفاده می‌کردند، افزود: دود ناشی از سوختن مواد شیمیایی آزمایشگاه سبب شده بود تا همه بچه‌ها سیاه شده و قابل شناسایی نباشند و هنگامی که اولیا به دنبال فرزندان خود آمده بودند، انگار گوشه‌ای از روز قیامت را مشاهده کردیم.

او با اشاره به اینکه در آن روز خاطرات تلخی برای اولیای مدرسه و دانش‌آموزان رقم خورد، گفت: تا ۲ روز پس از وقوع حادثه پیکر یکی از دانش‌آموزان هنوز پیدا نشده بود و خانواده به دنبالش بودند که پس از دو روز با یافتن تکه کوچکی از لباس دانش آموز توسط مادرش شناسایی شد.

صدرمحمدی ادامه داد: خاطره تلخ دیگر مربوط به یکی از دانش‌آموزان شهیده بود که مادرش در روز تشییع در محل بهشت زهرا از لباسی که خودش بافته و تکه‌ای از آن به سینه دانش‌آموز چسبیده بود، او را شناسایی کرد.

مدیر سابق مدرسه نواب صفوی گفت: طبق آمار و لیستی که حین عیادت از مجروحان در بیمارستان یادداشت کرده بودم، تعداد مجروحان ۲۱ نفر و شهدا هشت نفر بودند که در مدرسه نواب صفوی حضور داشتند.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.