بروز اختلاف میان ریاض و هیئت معارضان سوری

در آستانه دور جدید مذاکرات میان طرف‌های سوری، عربستان حقوق اعضای هیئت معارضان سوری را قطع کرد، اقدامی که بیانگر اختلاف‌های میان کشور‌های حامی این هیئت است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، در سایه اختلاف‌هایی که درون هیئت مذاکره کنندگان معرض سوی وجود دارد، اخیرا وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که تصمیم گرفته اواخر ماه جاری میلادی حقوق هیئت معارضان سوری را قطع و فعالیت آنان را تعلیق کند.

این تصمیم دولت سعودی در حالی اتخاذ شده که قرار است معارضان سوری به زودی در دور جدیدی از مذاکرات مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو شرکت کنند.

این در حالی است که تشکل‌های قاهره، مسکو و هیئت هماهنگی ملی در هیئت معارضان چند روز قبل به «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه و وزاری خارجه ریاض، مسکو و قاهره نامه نوشتند و خواستار مداخله برای حل اختلاف‌های داخلی هیئت گفتگوکننده و حفظ یکپارچگی کمیته قانون اساسی و تداوم آن شدند.

اعضای این هیئت ، ائتلاف معارضان سوری را متهم به خودرأیی کرده و متعتدند که این ائتلاف در تلاش است تا فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه را تعطیل کنند.

تمامی اعضای هیئت معارضان سوری در نشست موسوم به «ریاض-۱» در دسامبر سال ۲۰۱۵ اعلام وجود کردند و این هیئت را تشکیل دادند.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است که در سایه تداوم تعطیل شدن فعالیت هیئت مذاکره کننده سوریه تصمیم گرفته شد تا فعالیت اعضای آن در پایان ماه ژانویه تعلیق شود و پس از آن برای از سرگیری فعالیت‌ها تصمیم گیری شود.

در این بیانیه آمده است: برخی از تشکل‌های معارض سوری از جمله مسکو، قاهره و هیئت هماهنگی تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست‌های غیرقانونی را محکوم کردند. ریاض نیز پس از این اعتراض از هیئت معارضان خواست درخصوص آن توضیح دهند.

بر اساس این بیانیه، تشکیل‌های هیئت معارضان بر این باورند که در این هیئت، نفوذ ترکیه بیشتر از عربستان و مصر است و همین مسئله نیز باعث اختلاف میان آنان شده است.

هیئت معارضان سوری متشکل از چند گروه معارض است که بخشی از آنان به مصر، بخشی به عربستان سعودی و برخی دیگر به ترکیه وابسته هستند.

به گفته این تشکل‌ها، مشخص نیست که آیا تصمیم ریاض، واکنشی به اختلاف‌های داخل هیئت مذاکره کننده است یا اینکه عربستان، بر اساس رخداد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جدید در حال مرتب کردن مجدد برگه‌های خود است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار