ثبت خوراکی‌های سنتی دشت آزادگان در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی

رئیس اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان و هویزه از ثبت ۴ نوع غذا و شیرینی سنتی دشت آزادگان در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور خبر داد.

علی عبیاوی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ۴ پرونده مربوط به آثار ناملموس شامل؛ غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی به میراث فرهنگی کشور ارائه شد و موفق شدیم آن‌ها را در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ثبت ملی کنیم.

او در تشریح غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی بیان داشت: حلاوت تمر، حلاوت هس، عیش سیاح (نان برنجی) و طابگ غذا‌های سنتی دشت آزادگان و هویزه هستند که به عنوان سوغات محلی این شهرستان‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌شوند و تاثیر زیادی در جذب گردشگران دارند.

عبیاوی حلاوت تمراز را جزو شیرینی‌های سنتی بسیار خوشمزه، مفید و مقوی عنوان و اظهارداشت: این نوع شیرینی بدون هیچگونه مواد شیمیایی نگهدارنده بیش از یک سال ماندگاری دارد و قابل مصرف است که می‌توان با آموزش بسته بندی مناسب زمینه لازم برای صادرات و عرضه آن در بازار‌های داخلی و خارجی را فراهم کرد.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث میراث فرهنگی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه بیان کرد: در نظر داریم با توجه ارزش غذایی فراوان حلاوت تمر، سهولت بسته بندی، تولید سنتی و سهولت نگهداری و ماندگاری طولانی مدت، آن را به عنوان تغذیه دانش آموزان در مدارس سراسر کشور پیشنهاد دهیم تا همه طعم و خواص آن را تجربه کنند.

او در پایان از مساعدت و همکاری حکمت الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و خوزستان و حسینی بروجنی معاونت میراث استان بخاطر حمایت در تدوین و ثبت خوراکی‌های مذکور در فهرست آثار ناملموس ملی میراث فرهنگی کشور تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.