خسرونیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سرطان‌های دستگاه گوارش قابل پیشگیری هستند

یک متخصص داخلی و گوارش گفت: سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یکی از بیماری‌های جدی، در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان هستند.

ایرج خسرونیا متخصص داخلی و گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علت اصلی ابتلا به سرطان‌های معده و دستگاه گوارش، تجمع عفونت‌های مزمن و میکروب‌هایی است که در معده وجود دارند، همچنین ترشح بیش از حد اسید معده و تحریکات متعددی که توسط غذا با مخاط معده وارد محیط دستگاه گوارش می‌شود، منجر به ابتلا به سرطان می شوند.

او گفت: درد ناحیه بالای شکم، حالت تهوع و استفراغ، لاغری، ضعف و بی‌حالی از شایع ترین علائم ابتلا به سرطان معده هستند. به دلیل اینکه در برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش اگر دیر به بیمار رسیدگی شود، ممکن است منجر به مرگ او شود، بهتر است به محض بروز مشکلات گوارشی فرد به پزشک متخصص مراجعه کند. سرطان‌های دستگاه گوارش، در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان هستند.

این متخصص داخلی و گوارش بیان کرد: در مواردی که گوارش شخص دچار مشکل است، تعلل در مراجعه به پزشک و خود درمانی با گیاهان دارویی، صرفا به پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

خسرونیا افزود: درمان سرطان‌های داستگاه گوارش توسط جراحی و شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام می‌شود. در صورت تشخیص سریع و به موقع می‌توان مشکل را رفع کرد، اما اگر دیر مراجعه شود سلول‌های سرطانی در دستگاه گوارش فرد پخش شده و کبد را هم درگیر می‌کنند که در این صورت دیگر کار مفید و موثری نمی‌توان انجام داد.

او گفت: رعایت اصول بهداشتی، رژیم غذایی مناسب، مصرف میوه‌ها و سبزیجات، پرهیز از مصرف غذا‌های مانده، مواد غذایی فرآوری شده و غذا‌های دودی، می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

تاثیر کرونا بر دستگاه گوارش

خسرونیا تاکید کرد: در برخی از بیماران مبتلا به کرونا، با علائمی مانند اسهال، استفراغ و دل درد مواجه هستیم که این نشان دهنده شدت بیماری و درگیر شدن دستگاه گوارش فرد، همزمان با ابتلا به کرونا است.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار