عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ناکامی‌های ترامپ در قبال ایران یک کتاب مفصل است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا در ۴ سال گذشته در قبال ایران یک کتاب مفصل خواهد شد.

بیژن زنگنه ۳ بهمن در آیین افتتاحیه بیست‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت که  ما داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر ترامپ گذاشتیم؛ آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند، اما با امید بیشتر برای زنده نگه‌داشتن و آبادانی کشور هستیم.

در حقیقت تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در راستای راهبرد فشار حداکثری انجام  شد. ترامپ وقتی اردیبهشت‌ماه دو سال پیش رسماً برجام را ترک کرد، به صورت تدریجی و در چند مرحله تمام تحریم‌ها قبلی را بازگرداند. ابتدا ترامپ در میانه خردادماه سال ۹۷ معاملات دلار، طلا و فلزات گرانبها و همچنین صنعت خودرو و فروش هواپیما به ایران را هدف قرار داد. دور دوم تحریم‌های آمریکا (۱۴ آبان‌ماه همان سال) که اجرایی شد بخش صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه‌ای و بخش انرژی را هدف قرارمی‌داد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره داغ‌هایی که ایران بر دل «دونالد ترامپ»گذاشت، گفت: دروان ترامپ در ایالات متحده آمریکا به سر آمد و این رئیس جمهور هم مانند پیشینیان خود «جیمی کارتر، جرج بوش پدر و پسر، بیل کلینتون و باراک اوباما» در تحقق دیدگاه‌ها و راهبرد‌هایی را در قبال جمهوری اسلامی ایران ناکام ماند.

او افزود: ترامپ یک شومن بود و تلاش کرد که راهبردهای خود را در قبال ایران رسانه‌ای کند، به همین دلیل شکستش در افکار عمومی بیش از دیگران جلوه پیدا کرده است، وگرنه این شکست در دوره‌های قبل ریاست جمهوری واشنگتن هم اتفاق افتاد؛ مهم‌ترین پروژه‌ای را که ترامپ تلاش کرد آن را محقق کند از زبان جان بولتون مشاور امنیت ملی او، این بود که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن بگیرد.

عابدینی ادامه داد: اکنون همه مردم دنیا می‌دانند که ناکامی ترامپ در مهار جمهوری اسلامی ایران و ندیدن چهلمین سالگرد پیروزی‌اش یک شکست تاریخی برای آمریکا بود، همچنین ترامپ اعلام کرد که زمینه را برای انزوای ایران در دنیا فراهم می‌کنیم، اما در نهایت این آمریکا بود که منزوی شد و ایران نه تنها منزوی نشد، بلکه بیش از هر زمان دیگری توانست در نهاد‌ها و اتحاد‌های منطقه‌ای مانند شانگ‌های،گسترش روابط با چین و روسیه و تقویت روابط با آمریکای لاتین را ادامه دهد و حوزه نفوذ خود را از دامنه‌های هیمالیا تا سواحل مدیترانه گسترش بدهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ گفت برای فروپاشی اقتصاد ایران، زمینه برای به صفر رساندن صادرات نفت کشور ما را فراهم می‌کند، اما می‌بینیم که امروز میزان صادرات نفت ایران نه تنها به صفر نرسیده است، بلکه یک روند قابل قبولی را دارد و ماهانه این روند رو به افزایش است به گونه‌ای که در برابر دیدگان آمریکایی‌ها نفت و بنزین خود را حتی به ونزوئلا که روزگاری حیاط خلوت آمریکا بوده صادر می‌کند.

او افزود: آمریکایی‌ها وعده داده بودند که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه غرب آسیا کاهش می‌دهند و از بین خواهند برد، اما همگان می‌دانند که نفوذ  کشور ما در حوزه معنوی اکنون در این منطقه از یمن و سوریه تا لبنان، عراق، افغانستان و سایر کشور‌های منطقه چه میزان است.

عابدینی اضافه کرد: آمریکایی‌ها وعده داده بودند که در طی ۴ سال دوره ریاست جمهوری ترامپ زمینه برای ایجاد یک ائتلاف میان کشور‌های همسو را فراهم کنند، اما امروز می‌بینیم که کشور‌های منطقه بیش از هر زمانی با سیاست‌های آمریکا دچار اختلاف هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا وعده کرده بود که زمینه برای ایجاد اتحاد میان کشور‌های هم پیمان از جمله کشور‌های اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه فراهم کنند، اما در موضوعات غرب آسیا هیچ یک از این کشور‌ها با سیاست‌های آمریکا همراه نیستند و امروز این سه کشور با انتقال سفارت خانه آمریکا از تل آویو به قدس همراهی نکردند و از ضمیمه کردن جولان به سرزمین‌های اشغالی حمایت نکردند.


بیشتر بخوانید


او افزود: حتی کشور‌هایی که در زمره گاوه‌های شیرده آمریکا بودند از جمله سعودی‌ها، اکنون در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند. در واقع ترامپ زمانی کاخ سفید را ترک کرد که در زمره ذلیل ترین، بدنام‌ترین و رسوا‌ترین رئیس جمهور آمریکا تلقی می‌شود و در همین زمان شاهدیم که فرمانده شهید سردار سلیمانی که از سوی تروریست‌های آمریکایی ترور شد، علی رغم برنامه ریزی غرب ، یک  قهرمان ملی و جهانی مطرح شده است و در این زمینه هم آمریکایی‌ها به اهداف خود نرسیدند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اگر بخواهیم فهرست وار به شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا در دوران ۴ سال گذشته در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم، یک کتاب مفصل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار