ایگور کولاکویچ خواستار تغییر قوانین والیبال از سوی FIVB شد

سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران از فدراسیون جهانی این رشته خواست تا قوانین والیبال را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ایگور کولاکویچ سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران و سرمربی فعلی تیم باشگاهی زاویرچه در لهستان، از طریق صفحه فیس‌بوک خود پیام مهمی را برای تغییر قوانین والیبال به فدراسیون جهانی والیبال پیشنهاد کرد.

به نظر او با تغییر این قوانین، والیبال جذاب‌تر و راحت‌تر خواهد شد.

کولاکویچ در پیام خود گفته است: ورزش‌هایی، چون والیبال و ژیمناستیک از ورزش‌های قاعده‌مند هستند و فقط کسانی که آن را بازی می‌کنند می‌توانند آن را درک کنند. چون قوانین پیچیده‌ای دارد که برای عموم قابل درک نیست.

بسیاری از قوانین قبلی به خاطر نزدیک شدن والیبال به تماشاگران و بازیکنان جوان تغییر کرده است، اما مدت‌هاست که هیچ تغییری در بهبود روند بازی و طولانی شدن زمان آن انجام نشده است. انقلاب در قوانین خسته‌کننده والیبال زمانی رخ داد که امتیازدهی از تیمی که سرویس را زده بود برداشته شد و به جایی رسید که اکنون شاهد آن هستیم؛ و حالا اینطور نیست که برای کسب امتیاز حتما باید سرویس عوض شود.

فقط به چند قانون زمانی که من بازیکن بودم اشاره می‌کنم، مثلا در آن زمان نمی‌توانستیم دریافت سرویس را با پنجه یا با شانه‌هایمان انجام دهیم که از نظر بازیکنان امروزی این قوانین بسیار عجیب است.

حتی امروز قوانین زیادی وجود دارد که باید تغییر کنند. والیبال در حال پیشی گرفتن از قوانین‌اش است و باید با پیشرفت والیبال، قوانین آن هم راستا با آن تغییر کنند. برخی از قوانین فعلی والیبال بسیار آزاردهنده هستند که باعث می‌شود در مسابقات بین مربیان، بازیکنان و داوران بحث دائمی به وجود بیاید.

خیلی آزار دهنده است وقتی دریافت انجام می‌شود و داور پاس دوم را خطای فنی اعلام می‌کند. قوانین به گونه‌ای است که می‌توان توپ اول را به هر صورتی دریافت کرد، ولی نمی‌دانم چرا قوانین برای توپ‌های دوم تغییر نمی‌کند؟

من مدتهاست که در تمرین ۶ و ۶، تمرین توپ دوم را برای بازیکنان قرار داده‌ام. ولی در بازی به جای اینکه به کار خارق‌العاده بازیکن ختم شود، به سوت داور مبنی بر خطای بازیکن ختم می‌شود و تمام زحمات دریافت اول به هدر می‌رود. من همیشه به بازیکنانم می‌گویم در این مورد با داور بحث نکنند، مطمئناً این قانون تغییر خواهد کرد، زیرا خیلی غیرمنطقی است، اما ممکن است که خیلی طولانی شود.

نمی‌دانم با سوتی که به دلیل خطای فنی در توپ دوم می‌زنند چه می‌خواهد نصیب والیبال شود؟ خب، تیمی که دریافت خوبی نداشته از قبل در خط حمله عملکرد پایین‌تری خواهد داشت و مهاجم در موقعیت ایده‌آل زدن قرار نخواهد گرفت، پس باید به بازیکنان این اجازه را دهیم تا با عملکرد خود یک امتیاز کسب کنند، نه با وقفه و تصمیم داور یک امتیاز را از آن‌ها بگیریم.

داوران امروز در والیبال به دلیل استفاده از سیستم ویدیو چک نمی‌توانند تأثیر زیادی در نتیجه داشته باشند، اما باید با از بین بردن هرگونه قانون خطای فنی کار را آسان‌تر کنیم. همه داوران معیار‌های یکسانی برای این وضعیت ندارند و تصمیمات آن‌ها باعث سردرگمی بازیکنان و تماشاگران می‌شود و بار‌ها شده که نتیجه نهایی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. من آن‌ها را سرزنش نمی‌کنم. آن‌ها فقط سعی می‌کنند از این قانون که به نظر من غیرمنطقی است، پیروی کنند.

ایگور کولاکویچ در پایان نوشت: والیبال باید برای همه تماشاگران از جمله خاله پیرم که بازی‌ها را به خاطر من تماشا می‌کند، قابل درک باشد. حتی برای هر کس که می‌خواهد برای لذت بردن بازی کند. باید قوانین ساده‌تر شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار