بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است/افزایش دو برابری طول عمر بیماران مبتلا

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: بیش از ۴۰ درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راضیه سادات میرمعینی با اشاره به هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: پرهیز از مصرف دخانیات سیگار، پیپ و قلیان، داشتن فعالیت بدنی منظم حداقل نیم ساعت در پنج روز از هفته و کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی را از راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان دانست.

یکم تا هفتم بهمن هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.

او همچنین بر ضرورت داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت‌ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تاکید کرد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان اظهار داشت: سرطان به گروه بزرگی از بیماری ها اطلاق می شود که در آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول‌ها وجود دارد و هر عضوی از بدن می تواند به سرطان مبتلا شود.

میرمعینی با بیان اینکه بروز سرطان در حال افزایش است اضافه کرد: مهمترین علل افزایش ابتلا به سرطان افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح است.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان یادآورشد: شایعترین سرطان ها در استان همدان در خانم ها سرطان سینه، روده بزرگ،پوست و سرطان معده و در آقایان شایعترین سرطان معده،پوست و پروستات است.

میرمعینی با بیان اینکه میزان متوفیان ناشی از سرطان رو به کاهش است اظهار داشت: متوسط عمر افراد مبتلای به سرطان نسبت به ۳۰ سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است با این توضیح که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ چنانچه در سه دهه گذشته ۲۰ سال عمر می کرد هم اینک این رقم به ۴۰ سال افزایش داشته است.

او مهمترین دلیل افزایش طول عمر بیماران سرطانی را علاوه بر پیشرفت روش های درمانی و درمان های موثر، افزایش آگاهی مردم، ارتقای روش‌های تشخیص زودهنگام و انجام غربالگری عنوان کرد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان افزود: افراد باید درصورت مشاهده تغییر در خال های پوستی، زخم های بدون بهبودی در ۲ هفته، توده در هرجای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.