بکارگیری ۱۵ دکل حفاری در پروژه‌های میدان محور

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از بکارگیری ۱۵ دستگاه حفاری در پروژه‌های میدان محور طرح نگهداشت و افزایش تولید در گستره عملیاتی شرکت‌های نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید عبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: حدود ۱۵ دستگاه حفاری در پروژه‌های میدان محور طرح نگهداشت و افزایش تولید در گستره عملیاتی شرکت‌های نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جهت حفاری و تکمیل ۳۲ حلقه چاه نفت بکارگیری شده اند.

او با بیان اینکه این دستگاه‌ها در میدان‌های گچساران، نفت شهر، رامین، بالارود، لالی بنگستان و سپهر و جفیر به صورت EPD/EPC شروع به کار و به کارگیری می‌شوند، افزود: در این پروژه، حفر و تکمیل ۶ حلقه چاه خاتمه و ۳ حلقه در مراحل اجرایی قرار دارد.

موسوی اظهار داشت: هم اکنون دستگاه‌های حفاری سنگین خشکی ۳۱، ۳۲ و ۴۰ فتح در حال حفاری چاه‌ها هستند و تمرکز حفاری چاه‌های مورد نظر در مناطق نفت خیز استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد بوده است، همچنین در پروژه‌ای دیگر، ۲ دستگاه حفاری خشکی ۷۴ و ۸۹ فتح شرکت ملی حفاری ایران تحت قرارداد مدیریت اکتشاف بکارگیری خواهند شد.

تکمیل ۱۵ حلقه چاه، ۲۵۷ روز زودتر از برنامه عملیاتی

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۸ حلقه چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت خیز خشکی و دریایی کشور تکمیل شده است، ادامه داد: در نتیجه هم افزایی و همکاری میان متخصصان ملی حفاری و شرکت‌های کارفرما، عملیات حفاری و تکمیل ۱۵ حلقه چاه، ۲۵۷ روز زودتر از برنامه پیش بینی شده به اتمام رسیده که ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درخصوص حمایت‌های شرکت ملی حفاری ایران از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ساخت داخل تصریح کرد: تا کنون بیش از ۳ هزار میلیارد ریال در چهارچوب حداکثر استفاده از توان تولیدی سازندگان داخلی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قطعات و کالای مورد نیاز تامین شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس نرخ روز ارز نسبت به خرید کالای مشابه خارجی، صرفه‌جویی بیش از ۶۰ درصدی به عمل آمده است.

موسوی بیان داشت: همچنین طی امسال مجموعه‌ای از قطعات و تجهیزات مهم مورد نیاز استمرار کار در صنعت حفاری از سوی صنعتگران داخلی و مراکز دانش بنیان در دست اجرا است که بخشی از آن‌ها تا پایان سال وارد چرخه عملیاتی می‌شود، در ضمن تاکنون حدود ۷ هزار قلم قطعات مربوط به بیش از ۶۰۰ تجهیز اختصاصی در قالب ۲۳ هزار قلم تکثیر و و در مدار عملیات قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: از کار‌های شاخص امسال همچنین می‌توان به ساخت ابزار نمودارنگار چاه‌های تولیدی PLT با دانشگاه شریف، تجهیزات تمیزکننده جداره‌ها و خارج کننده ذرات در چاه، ساخت موتور‌های درون چاهی، انعقاد قرارداد‌های پژوهشی با جهاد دانشگاهی و پروژه اصول طراحی و مهندسی حفاری و ساخت چاه با دانشگاه صنعت نفت اشاره کرد.

عزم جزم صنعت نفت در حمایت از صنایع و تولید کنندگان داخلی

عبدالله موسوی نمایشگاه صنعت نفت را یک رویداد مهم در انعکاس توان ملی در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی دانست و اظهار کرد: این رخداد بزرگ نقش غیر قابل انکاری در ارائه توانمندی، خلاقیت‌ها و شکوفایی اقتصادی و ارتباطات بین الملل ایفا می‌کند.

او افزود: برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در سالی که اقتصاد جهانی و به تبع آن صنعت نفت تحت تأثیر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار دارد، خبر امیدوار کننده‌ای است که بیش از هر موضوع نشان از عزم جزم متولیان و سیاستگذاران صنعت نفت کشور در حمایت از صنایع و تولید کنندگان داخلی دارد.

به گفته موسوی، توسعه زیر ساخت‌های کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ایجاد شده به دست متخصصان داخلی نشان می‌دهد که صنعت نفت با پشتوانه تولید کنندگان و سازندگان ایرانی به حدی از خود کفایی رسیده که هیچ محدودیتی نمی‌تواند آن را متوقف سازد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.