فرمانده قرارگاه پشتیبانی طرح شهید سلیمانی مطرح کرد؛

اختلالات اعصاب و روان در بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه

کولیوند گفت: بعضی از بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان‌ها بستری بودند، با اختلالات اعصاب و روان روبه رو شدند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور و فرمانده قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی در این نشست ضمن قدردانی از مسئولان این دانشگاه و مراکز درمانی تابعه، خدمات خاص و فعالیت ویژه همه بخش‌های این دانشگاه و کادر درمان مراکز تابعه را با وجود مشکلات خاص، فعالیتی ارزشمند و جهادگونه اظهار دانست.

او با اشاره به تلاش کادر درمان در مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد) در رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این مرکز که دارای بیش از یک هزار بیمار حاد و مزمن روانی است، افزود: فوت فقط چهار بیمار مزمن روانی از مجموع سه هزار نفر پرسنل و بیمار روانپزشکی این مرکز، نشان از تلاش قابل تقدیر کادر درمانی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد، چرا که این آمار با مرگ و میر در مراکز درمانی و سالمندان کشور‌های اروپایی که با تحریم مواجه نیستند و کمبودی به لحاظ امکانات ندارند، قابل مقایسه نیست.

 کولیوند همچنین راه اندازی دو بخش پست کووید در دو بیمارستان توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی جهت ارائه خدمات به بیماران بهبودیافته از کرونا برای کاهش عوارض جسمی و اعصاب و روان این بیماران را لازم دانست و با اشاره‌ای به تجربه خود در ابتلا به بیماری کرونا، بر تاثیر بسیار چشمگیر خدمات توانبخشی و سلامت روان در کاهش عوارض این بیماری، و ارتقای سلامتی بیماران بهبودیافته از کرونا، جهت برگشت به زندگی شخصی و اجتماعی تاکید کرد.

فرمانده قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی، افزود: به دلیل جایگاه خدمات توانبخشی و خدمات سلامت روان در کاهش عوارض جسمی و اعصاب و روان بیماران بهبود یافته از کرونا، ارائه خدمات توانبخشی، مددکاری و سلامت روان از سوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در سند مربوط به طرح شهید قاسم سلیمانی مشخص شده و در مجموعه خدمات مجریان این طرح قرار گرفته است.

او افزود: براساس بررسی انجام شده، متوجه شدیم که نه همه بیماران، بلکه بعضی از بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان‌ها بستری بودند، بدلیل عدم تحرک، دچار مشکلات عضلانی، بخاطر استرس و نگرانی ناشی از بیماری کرونا، با اختلالات اعصاب و روان روبه رو شدند، که برنامه ارائه خدمات تیم‌های تغذیه، روانشناسی و فیزیوتراپی برای آنان اجرا، و به نتایج بسیار خوبی منجر شد.

 کولیوند همچنین ارائه خدمات سلامت روان و روانشناسی به کادر درمان و خانواده‌های آنان را لازم دانست و گفت: این خدمات قبل از بیماری، حین بیماری و بعد از آن، قابل ارائه خواهد بود.

او  افزود: عملکرد ارزشمند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مراکز درمانی تابعه آن و آمادگی متخصصان این دانشگاه برای ارائه خدمات حوزه‌های توانبخشی، سلامت روانی و اجتماعی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران و همچنین روسای دانشگاه‌های سراسر کشور اطلاع خواهم داد و در ارتباط با رفع نیاز‌های این دانشگاه و مراکز وابسته به آن، از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

فرمانده قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی، با توجه به پتانسیل علمی و تخصصی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حوزه‌های توانبخشی، سلامت روانی و اجتماعی، اظهار داشت: این دانشگاه علاوه بر پذیرش بیماران بهبود یافته از کرونا (پساکرونا)، می‌تواند تجربه خود در چگونگی ارائه خدمات توانبخشی و سلامت روان به بیماران بهبودیافته را با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که تمایل به راه اندازی این بخش‌ها داشته باشند، به مشارکت بگذارد.

رییس سازمان اورژانس کشور همچنین در زمینه رفع کمبود آمبولانس مرکز روانپزشکی رازی، قول مساعد داد و افزود: در اولین فرصت که این امکان فراهم شود، برای افزایش تعداد آمبولانس‌های این مرکز روانپزشکی، کمک خواهد شد.

 کولیوند در پایان سخنانش، از مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خواست تا سازمان اورژانس کشور را در آموزش پرسنل اورژانس برای چگونگی مواجهه با بیماران روانپزشکی، یاری کنند.

پیش از سخنان دکتر کولیوند، رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، معرفی کوتاهی از این دانشگاه داشت که با ۲۳ گروه آمورشی و هشت مرکز تحقیقاتی در سه حوزه (توانبخشی، سلامت روانی و اجتماعی)، علاوه بر تربیت دانشجو، تولید شواهد علمی در سه حوزه سلامت را بعهده دارد.

 حمیدرضا خانکه با اشاره به نیاز بیماران بهبودیافته از کرونا به خدمات توانبخشی و سلامت روان جهت کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از کرونا، افزود: با راه اندازی دو بخش خاص این بیماران در دو بیمارستان توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی (امین آباد) که از جمله مراکز درمانی این دانشگاه هستند، خدمات مورد نیاز این دسته از بیماران در دو حوزه توانبخشی و سلامت روان ارائه می‌شود.

او همچنین به پیگیری برای تامین چند دستگاه آمبولانس، سی تی اسکن و تجهیزات آزمایشگاهی، از وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با مسئولان در بخش‌های مختلف وزارت بهداشت مذاکره شده و امیدوارم با پشتیبانی فرمانده محترم قرارگاه پشتیبانی طرح شهید سلیمانی، بتوانیم نیاز‌های تشخیصی و درمانی مراکز تابعه را تامین کنیم.

در ادامه این نشست، دکتر بیژن خراسانی معاون درمان دانشگاه، گزارشی از اقدامات انجام شده از شروع پاندمی کرونا (اسفندماه سال گذشته) ارائه داد و گفت: بیمارستان روانپزشکی رازی، حدود ۱۴۰۰ تخت مصوب دارد و حدود یک هزار و ۱۰۰ بیمار حاد و مزمن روانی در این مرکز بستری هستند، که بیش از ۵۰۰ بیمار مزمن در این مرکز اقامت آسایشگاهی و دائمی دارند و به دلیل نداشتن خانواده و یا ترک خانواده، رفع تمامی نیاز‌های آنان به عهده بیمارستان رازی است.

او افزود: بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده با حدود ۱۰۰ تخت برای ارائه خدمات تخصصی توانبخشی بصورت بستری و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی در شرق و غرب تهران برای ارائه این خدمات بصورت سرپایی، از دیگر مراکز درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هستند.

 خراسانی، با اشاره به اینکه بیمارستان توانبخشی رفیده تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی بصورت دانشگاهی و با تعرفه دولتی در کشور است که انواع خدمات تخصصی استاندارد را براساس برنامه مشخص برای هر یک از بیماران، ارائه می‌دهد، گفت: متاسفانه تخت‌های این بیمارستان برای رفع نیاز همه مددجویان و نیازمندان در سراسر کشور کافی نیست و درحالی که طی چند سال اخیر، به تخت‌های بیمارستان‌های جنرال و پزشکی اضافه شده و میانگین آن در کشور ما نسبت به کشور‌های اروپایی، فاصله چندانی ندارد، اما تعداد تخت‌های توانبخشی در کشور ما بسیار کم است، و اگر به همین روال ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک با پیرشدن جمعیت و افزایش نیاز به خدمات توانبخشی، با چالش‌های جدی در این زمینه روبه رو هستیم.

اوبا اشاره به فعالیت این مراکز در دوران کرونا اظهار داشت: با آغاز پاندمی کووید، فعالیت دانشگاه بویژه در بیمارستان روانپزشکی رازی، در جهت حفظ و صیانت از بیماران روانپزشکی بود، چرا که با توجه به داشتن بیماری، زندگی جمعی و عدم کنترل آنان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال شیوع در میان این بیماران بمراتب بیشتر از بیماران عادی بود، که برای کمک به کادر درمانی این مرکز و پیش بینی تامین نیروی انسانی متخصص در صورت لزوم، "کمپین مهر دانشگاه" راه اندازی شد که در همان هفته اول، حدود ۱۷۰ تن از پرسنل درمانی اعلام آمادگی کردند تا در صورت لزوم، کمک کنند؛ و بعد از مدتی نیز کمپین " نذر تخصص " برای جذب نیرو‌های متخصص برای ارائه خدمات رایگان، تشکیل شد که بیش از ۱۵۰ متخصص برای مشاوره‌های تلفنی به مردم، کادر درمان و خانواده‌های آنان، آمادگی خودشان را اعلام کردند.

معاون درمان دانشگاه همچنین افزود: بخش قرنطینه برای بیماران تازه وارد به بیمارستان روانپزشکی رازی، و بخش درمانی کرونا برای درمان پرسنل دانشگاه و همچنین، جهت بیماران روانپزشکی مرکز رازی و یا دیگر بیماران روانی مراکز دیگر که به بیماری کرونا مبتلا شوند، پیش بینی شد.

 خراسانی ادامه داد: به دلیل رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در مرکز روانپزشکی رازی، و اجرای برنامه‌های پیشگیری و آموزش‌های لازم، از مجموع ۳ هزار پرسنل و بیماران بستری در مرکز روانپزشکی رازی، فقط ۴ بیمار مزمن که دارای کهولت سن، بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات عدیده جسمانی نیز بودند، در اثر بیماری کرونا فوت شدند.

وی در ادامه اقدامات انجام شده براساس شرایط کرونایی، اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر براساس رسالت دانشگاه، دو بخش پست کووید برای بیماران بهبودیافته از کرونا که با عوارض جسمانی و اعصاب و روان ناشی از کرونا روبه رو هستند، در دو بیمارستان توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی دایر شد.

او افزود: ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان توانبخشی رفیده به این بیماران اختصاص یافته است تا با ارائه خدمات توانبخشی از سوی متخصصان توانبخشی، عوارض اسکلتی – عضلانی ناشی از بی تحرکی در بستری طولانی را کاهش داده و آنان را برای برگشت به زندگی عادی شخصی و اجتماعی آماده کنند.

 خراسانی، گفت: بخش پست کووید در بیمارستان روانپزشکی رازی نیز آماده ارائه خدمات روانپزشکی، روانشناسی و مشاوره جهت کاهش عوارض اعصاب و روان ناشی از بیماری کرونا، به مردم است و با مکاتبات انجام شده با سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، از آنان خواستیم تا بیماران کرونایی ترخیص شده از بیمارستان را برای دریافت خدمات توانبخشی و سلامت روان، به دو بیمارستان تحت پوشش دانشگاه ما هدایت کنند. ضمن آنکه در دو بیمارستان و کلینیک اسماء امکانات توانبخشی از راه دور و مشاوره‌های روانشناسی از راه دور فراهم شده و متخصصان از این طریق نیز به بیماران بهبود یافته از کرونا که تمایل به دریافت خدمات از منزل دارند، ارائه خدمت می‌کنند.

در ادامه، دکتر محمدرضا خدایی معاون آموزشی دانشگاه نیز از اقدامات این معاونت در دوران کرونا گفت که ضمن تدوین دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های لازم برای قشر‌های مختلف آسیب دیده از کرونا جهت استفاده در مراکز کل کشور که مورد تقدیر وزارت بهداشت نیز قرار گرفت، با تشکیل کمیته آموزشی، گروه‌های آموزشی در سه حوزه سلامت روانی، اجتماعی و توانبخشی فعال شدند تا با برگزاری وبینارها، تهیه پمفلت‌ها و بروشور‌های آموزشی، به بیماران، کادر درمانی و خانواده‌های آنان آموزش بدهند و یا با هماهنگی معاونت درمان، در ارائه خدمات بصورت بستری، سرپایی یا تلفنی، مشارکت کنند.

 خدایی افزود: هم اکنون متخصصان و اعضای هیات علمی در ارائه خدمات به بیماران پست کووید و یا درمانگران و خانواده‌های آنان آمادگی دارند، علاوه بر اینکه رزیدنت‌های روانپزشکی در مشاوره‌های تلفنی از طریق سامانه پاسخگویی ۴۰۳۰ وزارت بهداشت مشارکت دارند.

در ادامه نشست نیز دکتر اخوان معاون درمان بیمارستان توانبخشی رفیده، دکتر دانشمند، دکتر موسویان و دکتر مطلبی روسای بیمارستان روانپزشکی رازی، و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی نظام مافی و اسماء، از آمادگی این مراکز درمانی برای ارائه خدمت به بیماران بهبودیافته از کرونا گفتند.

 امین اجلی رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه، از زحمات شبانه روزی کادر پرستاری در دوران کرونا گفت و حفظ سلامتی بیماران بستری و پیشگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا در مراکز درمانی تابعه را مرهون ازخودگذشتگی و زحمات بی وقفه کادر پرستاری دانست.

اوهمچنین تصریح کرد، درصورت دسترسی به لیست بیماران کرونایی ترخیص شده با شماره تلفن آنان، می‌توانیم آنان را از وجود بخش‌های پست کووید دو بیمارستان رفیده و رازی مطلع کرده و از آنان برای دریافت خدمات جهت کاهش عوارض کرونا، دعوت کنیم.

 فرخی معاون توسعه مدیریت و دکتر آزادی مدیر توانبخشی معاونت درمان دانشگاه و همچنین دکتر سعید معاون درمان مرکز روانپزشکی رازی نیز در سخنان کوتاهی، بر ضرورت دریافت خدمات از سوی بیماران کرونایی بهبود یافته، جهت کاهش عوارض جسمانی و اعصاب و روان ناشی از کرونا، تاکید کردند.

 حسن شاکری معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه نیز با ارائه گزارش کوتاهی، ضمن اشاره به تعداد کل دانشجویان و دانشجویان خوابگاهی که به دلیل شیوع کرونا، خدمات آموزشی را از راه دور دریافت کردند، گفت: با گذر از موج سوم کرونا و کاهش مبتلایان، بازگشایی خوابگاه‌ها با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی برای دانشجویانی که نیاز به گذراندن دوره‌های کارورزی دارند، بتدریج آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار