در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

جزئیات اجرای طرح زراعت چوب/ قاچاق چوب در کشور چه میزان است؟

مشکلات صنایع چوب و سلولزی و جزئیات طرح زراعت چوب در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چالش کمبود مواد اولیه صنایع چوب و سلولزی امشب پنجم بهمن ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور امین آرین نماینده انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران و پورمقدم مدیر طرح زراعت چوب سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور مورد بررسی قرار گرفت.

کامران پورمقدم مدیر طرح زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم کتمان کنیم که قاچاق چوب در کشور نیست ، گفت: در سال جاری اقدامات بسیاری برای مقابله با قاچاق صورت گرفته است.

او ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته حدود ۴۵۰۰ متر مکعب کشفیات چوب قاچاق داشته ایم. با بلوک بندی‌هایی که صورت گرفت و با استفاده از فناوری‌های نوین همچون نصب دوربین‌های نظارتی، استفاده از پهپاد‌ها و هواپیما‌های سبک به مقابله با قاچاق پرداختیم، ما در بحث قاچاق ۵۷۰۰ نیرو را به کار گرفته‌ایم.

پور مقدم با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها بر اساس وظایف ذاتی خود سازمانی حاکمیتی است افزود: سازمان جنگل‌ها وظیفه تولید چوب را ندارد، اما الان بحث زراعت چوب را با اهمیت ویژه دنبال می‌کنیم.

مدیر طرح زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در بحث زراعت چوب مشخصاً در برنامه ششم هدف کمّی در نظر گرفته شده که ۷۷ هزار هکتار است و به طور متوسط هرسال باید ۱۵ هزار هکتار کشت و توسعه زراعت چوب انجام شود.

این مقام مسئول گفت: در سه سال گذشته نزدیک به ۳۸ درصد عملکرد اجرایی داشتیم. در سال جاری با جهش چندین برابری ، حدود ۳۰ هزار هکتار هدف‌گذاری شده  و  زمین آماده کاشت داریم که امسال نیز انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه امسال با یک حرکت جهشی کار را آغاز کرده‌ایم ادامه داد: ۲۹ هزار هکتار زیر کشت رفته است و ۳۰ هزار هکتار دیگر آماده کشت است.

پور مقدم افزود: سازمان جنگل ها تمام پروژه هایی را که انجام می‌دهد مکان محور است یعنی آدرس تمام عرصه‌ها بر روی دیتاسنتر سازمان با نقشه های بومی موجود است. لذا پتانسیل‌هایی شناسایی شده است ، به طوری که یک موسسه تحقیقاتی مطالعاتی را انجام داده است و عرصه هایی را شناسایی کرده ایم که پتانسیل کشت دارد.

مدیر طرح زراعت چوب سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد : در یک فرآیندی مجریانی داریم که در مزایده شرکت می کنند لذا وقتی قرارداد بسته می شود یک مجری فقط برای یک سال کار نمی کند بلکه در بلندمدت می‌خواهد عرصه ای را به زیر کشت ببرد،  در یک قرارداد قانونی و حقوقی ورود پیدا می کند، بنابراین ما در یک فرایند قانونی ناچاریم قرارداد را منعقد کنیم . بر روی تمام عرصه هایی که بر روی زمین موجود است کار مطالعاتی صورت گرفته و نقشه های آن موجود است.

پورمقدم خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه طرح تنفس جنگل اجرا شود ، آخرین سالی که از جنگل بهره‌برداری شد ،چیزی حدود ۵۰۰ هزار هکتار متر مکعب بود لذا ، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متر مکعب چوب برداشت شد، پس از آن توقف بهره برداری داشتیم در آن زمان اعلام شد ، چیزی حدود ۱۵، ۱۶ درصد تا ۳۰ درصد نیازمان از محل چوب ها  تأمین شد، در سال ۹۹ فقط یک میلیون متر مکعب استحصال چوب به بازار می دهیم.

او با اشاره به اینکه حجم مواد اولیه مورد نیاز صنایع خیلی بالاست عنوان کرد: اگر صنعتی بخواهد به صورت پایدار مواد اولیه را تولید کند دولت سرمایه‌گذاری می‌کند و تسهیلات می‌دهد و عرصه را تعیین می‌کند، ولی حتماً باید صنایع خودشان وارد کار شوند. امسال با انجمن صنفی کارفرمایان هماهنگی‌هایی را داشتیم و الان صنایع تولید نهال را انجام می‌دهند.

ضرورت نگاه جهادی در حوزه تولید چوب

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی این اهتمام را دارد تا در خصوص سطح زیر کشت نگاه جهادی و جدی داشته باشد گفت: اینکه در این برنامه گفته شد حداکثر چوبی که تحویل داده شده۷۰۰ هزار مترمکعب است درست نیست، در صورتی که حدود ۶ میلیون متر مکعب نیاز به چوب برای تولید فعلی داریم.

او اظهار کرد: اینکه گفته شد امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب ام دی اف خواهیم داشت در این صورت یا باید صنایع را تعطیل کنیم و اوراق فشرده از خارج از کشور وارد کنیم و ارزش افزوده را از دست بدهیم و یا از کمربند سبزی که در شمال کشور یعنی کشور روسیه وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم. روسیه میلیون‌ها هکتار چوب تولید می‌کند، اما ما نمی‌توانیم از این ظرفیت به دلیل مسائل گوناگون استفاده کنیم.

صادقی نیارکی افزود: سال ۹۲ انتهای دولت قبل مصوبه داشتیم که در آنجا اجازه داده شده بود تا چوب با پوست وارد شود، اما این مصوبه اجرا نشد، در سال‌هایی که مجوز‌ها صادر شد، طرح عدم برداشت از جنگل‌ها را نداشتیم لذا برای کوتاه مدت باید از این نعمت خدادادی که در شمال کشور وجود دارد باید استفاده کنیم.

فقط ۴۵ درصد از ظرفیت کل تولید نئوپان در حال بهره برداری است

امین آرین نماینده انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران افزود: در بخش تولید نئوپان، دو میلیون متر مکعب ظرفیت آماده بکار داریم این ظرفیت درباره کالای MDF سه میلیون متر مکعب و درباره کاغذ ۳۳۰ هزار تن ظرفیت تولید وجود دارد.

او ادامه داد: با اینکه در بخش تولید نئوپان ۸۶۰ هزار متر مکعب ظرفیت تولید وجود دارد فقط ۴۵ درصد از ظرفیت کل در حال بهره برداری است این میزان ظرفیت درباره MDF، یک و هفت میلیون متر مکعب است که تنها ۶۰ درصد از این میزان فعال است همچنین صنعت تولید کاغذ کشور هم با ۲۵ درصد از ظرفیت مشغول به کار است با این تفاسیر، ​ صنعت کاغذ کشور در سال قبل ۷۷ هزار تن تولید داشته است.

آرین اظهار داشت: تمام مواد اولیه تولیدات چوبی نئوپان، MDF و کاغذ از داخل کشور تامین می‌شود این در حالی است که تا این لحظه با تمام توان تولید فقط موفق به نصف مقدار مورد نیاز داخلی شده ایم.

 

مهران برادران نصیری کارشناس اقتصاد کشاورزی طی تماس زنده تلفنی با این برنامه گفت: اگر حدود ۳۰ هزار هکتار به زیر کشت رفته باشد که بسیار عالیست، اما پیش از این هم طرحی برای زیرکشت بردن ۶۰۰ هزار هکتار نهال اکالیپتوس در خوزستان مطرح شد که در حال حاضر بعید می‌دانم چنین اتفاقی افتاده باشد به این لحاظ فکر نمی‌کنم که آمار ۳۰ هزار هکتار از زیر کشت رفتن وجود داشته باشد.

او در پاسخ به گفته‌های پورمقدم گفت: در هیچ کدام از ۴ بخشی که ایشان بیان کردند نه اقدامی شده است و نه امکان اجرای طرح و شکل گیری اقدامی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار