امام جمعه شیراز:

انجام پژوهش‌های بنیادی یک ضرورت است

امام جمعه شیراز بر ضرورت انجام پژوهش‌های بنیادی در شهر تاکید کرد و گفت: عرصه این پژوهش‌های بنیادی عرصه مطالعات مهندسی نیست که نگاه‌های انسان شناسانه، فیلسوفانه و جهان شناسانه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آئین افتتاح کتابخانه تخصصی مدیریت شهری مرکز پژوهش‌های اسلامی شورای شهر شیراز با بیان اینکه انواع مختلفی از پژوهش‌ها داریم که متاسفانه آن‌ها را بهم پیوند نداده‌ایم، بر ضرورت انجام پژوهش‌های بنیادی در شهر تاکید کرد و گفت: عرصه این پژوهش‌های بنیادی عرصه مطالعات مهندسی نیست که نگاه‌های انسان شناسانه، فیلسوفانه و جهان شناسانه است.

او بیان کرد: در بخش همراهی بین مدیریت شهری و مدیریت ملی در نظام جمهوری اسلامی همانند طفل راه هستیم اگرچه خوب راه می‌رویم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید مدل‌های موفقی را در زمینه پژوهش‌های بنیادی به دنیا عرضه کنیم که تحقق این مهم همدلی و همراهی می‌خواهد، گفت: از نظر تاریخچه‌ای حرکت به سمت ایجاد کتابخانه‌های تخصصی به سال ٨٨ و اولین کتابخانه تخصصی در تهران بر می‌گردد و پس از آن این کتابخانه در اصفهان و تبریز هم راه‌اندازی شد و شیراز نیز از این قافله عقب نمانده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دلیل حرکتی که در این باره در ایران به وجود آمده این است که همه ما به ضرورت کار دانش پایه و دانش بنیان پی برده‌ایم، گفت: مدیران شهری گاهی تلاش‌هایی می‌کنند که همه هم به نیت خیر است، اما نتیجه‌ای نمی‌گیرند. این عدم حصول، نتیجه کارکرد کودکانه و یا سیاست بازانه بوده یا اینکه گاهی هم به تعبیر متداول، مورد را باید تحلیل عقلی نکرده‌ایم تا علت را پیدا کنیم.

او با بیان اینکه متاسفانه گاهی بدون نگاه علمی و گاهی هم با نگاه ناقص به سمت برخی از انجام یکسری اقدامات رفته‌ایم، گفت: راه‌اندازی کتابخانه تخصصی مدیریت شهری مرکز پژوهش‌های اسلامی شورای شهر شیراز نمادی از این باور است که نیاز به پژوهش داریم، اما باید بررسی کنیم که پژوهش‌های ما چه زمانی می‌تواند مفید و کارساز باشد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: در عرصه پژوهش‌های بنیادی باید کسانی به میدان بیایند که فلسفه شهرنشینی را بلد باشند، چرا که یکسری از پیش فرض‌های پژوهشی توسط خود افراد انجام نمی‌شود که توسط متخصصان امر در گذشته انجام شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه گاهی اوقات سفارش پژوهش‌ها به طول می‌انجامد، گفت: همه دلیل تاخیر در بعضی پژوهش‌ها به ناتوانی پژوهشگر برنمی‌گردد که از ناکارآمدی روش تحقیق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار