در نشست جبهه جهادگران ایران اسلامی مطرح شد؛

ساز و کار وحدت در جریان اصولگرایی نیاز به اصلاح بنیادین دارد

در نشست مشترک سید محمد حسینی و وهاب عزیزی چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ساز و کار وحدت در جریان اصولگرایی نیاز به اصلاح بنیادی داردبه گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست مشترک سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران و وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی که دیروز برگزار شد، چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ و فرآیند وحدت جریان اصولگرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عزیزی با انتقاد از روند وحدت در جریان اصولگرایی و تشکیل شدن شورا‌های مختلف مدعی اجماع سازی و تنگ نظری‌های خود مرجع پنداری گفت: با بررسی وضع موجود و رفتار حاکم بر جریان اصولگرایی به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک اجماع مورد قبول مسیر زیادی در پیش است. یکی از شرایط وحدت، گذشت است که این روز‌ها کمرنگ‌تر شده است. تشکیل شوراها، جبهه‌ها و ائتلاف‌های نوظهور از یک طرف و فعالیت مجدد، ولی دیرهنگام جامعه روحانیت مبارز نشان می‌دهد که ساز و کار وحدت مشکل دارد و نیازمند طراحی مجدد است. اگر شرایط این طور پیش برود احتمال شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و ما مسببین این شکست احتمالی را کسانی می‌دانیم که حلقه‌های وحدت را منحصر به اطرافیان خود کرده اند.   

سید محمد حسینی در پاسخ به مطالب فوق گفت: به نظر من یکی از نقاط ضعف و آسیب‌هایی که ما در دوره‌های قبل داشتیم اینکه دوستان ما خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. چون ما به چندین طیف، گروه و دسته تقسیم شدیم و هر کسی برای خودش یک حزب و تشکلی دارد. الان بیش از ۱۱۰ تشکل رسمی در کشور وجود دارد و بالاخره نیمی از آنان به نام نیرو‌های انقلاب و اصولگرا هستند.  درانتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گزینه‌های متعدد داشتیم از ۲۲ نفر شروع شد تا اینکه به دو نفر رسیدیم. تصمیم نهایی را در روز دوشنبه گرفتند. دوشنبه‌ای که جمعه اش انتخابات بود. یعنی  فقط سه شنبه و چهارشنبه برای تبلیغات فرصت داشتیم. برخی از ٱقایان هم اقدامی انجام نمی‌دادند می‌گفتند ما منتظریم ببینیم گزینه نهایی چه کسی می‌شود که بعد برویم برایش تبلیغ کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: الان هم فکر کردیم انگار مجدد همان ماجرا دوباره میخواهد تکرار بشود. یعنی ما همینطور این ماه و ماه بعدی این هفته و هفته بعد بکنیم  تا نزدیک انتخابات که بشود و این‌ها بخواهند تصمیم بگیرند؛ در آن زمان فرصت کم است.اطلاع دارید که الان شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری دارند کار می‌کنند. بعضی از تشکل‌های مستقل هم فعالیت می‌کنند. از این جهت خیلی دشوار است تا بخواهند یک سازوکاری را تعریف کنند که مورد قبول همه گروه‌ها و طیف‌ها باشد. بعد از آن هم معلوم نیست که چقدر به آن سازوکارشان پایبند باشند. مثلا در انتخابات مجلس گفتند که دو تا نظرسنجی، که یکی از خواص و از نیرو‌های متعهد حزب الهی و یکی دیگر را هم از عموم مردم انجام می‌دهیم. ولی مثل همیشه براساس نظر سنجی‌ها عمل نشد. یک دورهمی تشکیل دادند و آن چیزی که نتیجه واقعی بود عملی نشد. به نظرسنجی‌ها توجهی نکردند و همان افرادی که می خواستند انتخاب کردند در صورتی که برخی از آن‌ها را مردم نمی شناختند که بخواهند به آن‌ها رای بدهند.

عزیزی از تشکیل جبهه‌های دیگری خبری داد که پتانسیل‌های بالایی در افزایش مشارکت دارند. فعالیت جداگانه این جبهه‌ها حاصل بی تدبیری و توهم پیروزی کسانی است که حاضر به شنیدن نظرات دیگران نیستند. به عنوان مثال جبهه همبستگی ملی نیرو‌های انقلاب (همنا) و جبهه جهادگران ایران اسلامی و چنیدین تشکل دیگر پایبند به اصول و ارزش‌های انقلاب هستند. این تشکل‌ها به دلیل نگاه‌های پدرسالارانه بعضی از عزیزان و عدم پذیرش رویش‌های انقلابی از سوی آنان، مجبور هستند طبق فرمایش مقام معظم رهبری آتش به اختیار عمل کنند. در واقع معتقد هستند انجام وظیفه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خدمت به مردم نبایستی مشروط به نظر دیگران باشد. یک نیروی ارزشی و انقلابی در هیچ شرایط سختی ترک فعل نمی‌کند.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی به شورای وحدت و شورای ائتلاف توصیه کرد در فرآیند ایجاد وحدت یک تجدید نظر بنیادین بکنند تا از گردنه انتخابات ۱۴۰۰ به سلامت عبور کنیم. به خاطر گرفتن چند کرسی بیشتر در شورای شهر و یا چند وزارت خانه در دولت، کل انتخابات را با تهدید شکست مواجه نکنید.   

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار