حجت الاسلام رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه:

محل «طرح» و «حل» مسائل اختلافی، جلسات خصوصی است نه تریبون‌های عمومی

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی جلسات به محل خوش‌ و بش و تریبون‌ها به محل طرح مسائل اختلافی تبدیل می‌شوند در حالیکه این موضوع باید برعکس باشد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که امروز دوشنبه (۶ بهمن) برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت ام البنین (س) و گرامیداشت مقام مادران، همسران و خانواده معزز شهدا، گفت: امروز شهدا چراغ راه هدایت همه انسان‌ها هستند و پیام آن‌ها برای ما پیام عبودیت و بندگی، اخلاص و مقاومت در راه حق است.

رئیس قوه قضاییه «توجه به خداوند متعال» و «ساختن زندگی بر اساس دین و آموزه‌های دینی» را از جمله اهداف بلند شهیدان دانست و افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم که جامعه ما در توجه به اهداف و مقاصد عالی شهیدان، توفیق بیش از پیش پیدا کند.

حجت الاسلام  رئیسی در ادامه با اشاره به برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب به دلیل شیوع بیماری کرونا، ضمن تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران برای برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد: توجه به کتاب و کتابخوانی، حرکت ارزشمندی است که در راستای افزایش سطح اخلاق، معنویت و کاهش آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، بسیار نقش آفرین بوده و می‌تواند روحیه عدالتخواهی را در مردم افزایش دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه عنوان کرد: کتاب یک وسیله هدایت برای انسان‌ها در جهت انسان سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است. به هر میزان که آگاهی اجتماعی بالا برود آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد و به هر میزان افراد جامعه بیشتر از حقوق خود اطلاع پیدا کنند، اقدامات سوءاستفاده گران در جهت پایمال کردن حقوق مردم کاهش می‌یابد.

رئیس قوه قضاییه افزود: توجه به حق، حق خواهی و عدالتخواهی از جمله آثار فرهنگی توجه به کتاب و کتابخوانی است که گسترش آن‌ها در جامعه با کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت همراه خواهد بود.

حجت الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت وجود انسجام در جامعه و همچنین مسئولان تاکید کرد و گفت: تریبون‌ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه آنچه محل طرح و رفع مسائل اختلافی است «جلسات» هستند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وجود جلسات در همه سطوح در کشور، عنوان کرد: تریبون‌ها باید محل امیدآفرینی و رفع نگرانی مردم و نشان دادن انسجام و آهنگ واحد در کشور باشد. تریبون‌ها اگر به جای رفع نگرانی به ایجاد نگرانی بپردازند در جهت خلاف خواست رهبری و مردم حرکت کرده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که گاهی جلسات به محل خوش‌ و بش و تریبون‌ها به محل طرح مسائل اختلافی تبدیل می‌شوند در حالیکه این موضوع باید برعکس باشد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که آهنگ امروز کشور توانمندسازی هرچه بیشتر ایران اسلامی و خنثی سازی و رفع همه تحریم هاست، افزود: همه کسانی که دارای تریبون و جایگاه اجتماعی و مسئولیت هستند به این نکته توجه کنند که ما برای داخل و خارج از کشور باید پیام انسجام و برای دشمنان نیز یک آهنگ واحد داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون شورا‌های حل اختلاف، از دولت و همچنین مجلس که با دو فوریت این قانون را به تصویب رساندند تشکر کرد و گفت: نیرو‌های شورا‌های حل اختلاف در سراسر کشور تا کنون زحمات بسیار زیادی کشیده و منشا خدمات بسیار زیادی بوده اند و عدد پرونده‌ها و صلح و سازش ها، گواهی بر تلاش ها، زحمات و اخلاص این عزیزان است.

حجت الاسلام رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه‌هایی از سوی مرکز شورا‌های حل اختلاف، ستاد قوه قضاییه و همچنین استان‌ها برای تبدیل وضعیت پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف و همچنین تغییر وضعیت نیرو‌های فعال در این شوراها، گفت: باید برنامه ریزی‌ها به شکلی انجام شود که پرونده‌های قضایی سیر قضایی خود را ادامه دهند و پرونده‌های مربوط به شورا‌های حل اختلاف با محوریت سازش و حل اختلاف و با توجه به شکل جدیدی که قانون تصویب کرده است، در این شورا‌ها مطرح شوند.

وی تغییر وضعیت نیرو‌های انسانی فعال در شورا‌های حل اختلاف را نیازمند انجام بررسی‌ها و کار‌های مقدماتی لازم دانست و تاکید کرد: تغییر وضعیت نیرو‌های انسانی شورا‌های حل اختلاف باید به نحوی انجام شود که حتی یک روز وقفه هم در کار این شورا‌ها ایجاد نشود چرا که وقتی قانون قطعیت پیدا کرد و قرار بر اجرای آن شد، باید همه مقدمات کار برای اجرای قانون انجام شده باشد.


بیشتر بخوانید


در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به شناسایی یک باند اخذ «رای تضمینی» با عنوان «فرشته نجات» در کرمانشاه از دستگیری یک وکیل و برخی کارکنان دادگستری در جریان این پرونده خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد: در دی ماه گذشته، ۱۲ نفر به اتهام کارچاق کنی، کلاهبرداری و اخذ رشوه از وکلا، کارمندان ثبت و دادگستری و افراد کارچاق کن، توسط این مرکز دستگیر شده اند.

*پدیده رای تضمینی عامل آلوده سازی دستگاه قضائی
رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به گزارش رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، با بیان اینکه وکالت تضمینی به معنای فساد، زد و بند و روابط ناسالم است، عنوان کرد: وکیل نمی‌تواند اعلام کند که من رای تضمینی می‌گیرم، مگر از چه کسی قرار است این رای را بصورت تضمینی بگیرد؟ باید با حساسیت زیاد و به صورت جدی با چنین وکلایی هستند برخورد شود و هیچگونه اغماضی در این برخورد‌ها نباید وجود داشته باشد چرا که این افراد مایه سرایت فساد به بخش‌های مختلف دستگاه قضائی نیز خواهند شد.

*تعیین تکلیف اموال موجود در انبار‌ها سازمان اموال تملیکی در دستور کار قرار گیرد

حجت الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش دادستان کل کشور درباره بلاتکلیفی برخی اموال مردم و دولت در انبار‌های سازمان اموال تملیکی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریعتر این اموال گفت: برخی اموال که به موجب حکم قضائی به نفع دولت مصادره می‌شود به «سازمان اموال تملیکی» که نماینده دولت است تحویل داده می‌شود و این سازمان باید برابر قانون در مصرف درست آن‌ها اقدام کند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: اگر چنانچه اموالی نیازمند به مزایده گذاشتن هستند باید سازمان اموال تملیکی نسبت به آن اقدام و در غیر این صورت هرچه سریع‌تر برای آن‌ها تعیین تکلیف کند چرا که ماندن، فرسوده شدن و خراب شدن اموال، خلاف ضابطه است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به بازدید خود از انبار‌های بنادر چندین شهر از جمله بوشهر و بندرعباس و وجود نگرانی از تخریب اموال انبار شده در آن محل به دلیل مرور زمان، تاکید کرد که مردم حق دارند هرچه سریعتر برای اموالشان در انبار‌ها تعیین تکلیف شود.

همچنین در این جلسه مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، عنوان کرد: در این طرح با حضور جهادی قضات سراسر کشور در زندان‌ها برای تعیین تکلیف پرونده برخی از زندانیان بیش از ۸۱ هزار نفر زندانی مشمول اجرای طرح پایش شدند که در همین راستا ۱۰۱ هزار فقره کاربرگ برای آن‌ها تهیه شد.

رئیس سازمان زندان‌ها حضور بیشتر و موثرتر قضات در زندان‌ها را از جمله برکات اجرای طرح پایش زندانیان دانست و گفت: تا کنون ۴۷ درصد از کاربرگ‌ها از مراجع قضائی به زندان واصل شده، اما بر اساس تعیین تکلیف صورت گرفته در همین میزان از کاربرگ‌ها نیز بیش از ۱۵ هزار نفر در نتیجه اجرای این طرح آزاد شده اند.

حاج محمدی با بیان اینکه برای حفظ آسایش و آرامش شهروندان عده‌ای باید در زندان بمانند و متنبه شوند، خاطرنشان کرد: همانطور که زندان فرستادن بی دلیل صحیح نیست، بی جهت در زندان ماندن و بی جهت آزاد کردن زندانیان هم صحیح نیست و ما اگر زندان را درمانگاه بدانیم، پس از احراز اصلاح مدنظر در فرد زندانی، وی حتما باید از زندان آزاد شود.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین گفت: دادگستری‌های ایلام و هرمزگان در حوزه تهیه کاربرگ برای پایش زندانیان، دادگستری مازندران در زمینه تهیه کاربرگ توبه و دادگستری‌های خراسان شمالی و ایلام در زمینه میزان بازدید همکاران قضایی از زندان‌ها رتبه‌های برتر را به دست آورده اند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رئیسی ، قوه قضائیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اقای رییسی خدا وکیلی رانت ودزدی وپارتی وبی قانونی پدر مردم رو در اورده تورو خدا مردم رو در یابید فقط پنهان کاری میکنید واسه حفظ چی همهچیز مردم رفت دیگه واسه حفظ چی پنهان کاری چی کم داریم گرونی پارتی اشکار انجام میشه حق مردم در خیلی از ادارات به راحتی ضاییع میشه به حرف مردم گوش کنید و مسولیین فاسد که زیبنده مملکت واسلام نیستند رو مجازات کنید وافراد شایسته ومومن ودلسوز وخداشناس رو روی کار بذارید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر این تریبون های عمومی نبود که صدای این سرباز بیچاره به هیچ جایی نمی‌رسید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۷:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
ممنون میشم خبرنگاران YJC یکمم در مورد مشکلات ما دانشجوها داخل این همه مشکلات سیستمی سایت دان و قطعی برق وسط درس و قطع و وصل شدن اینتنت ها و با همه اینا کتبی و تشریحی شدن سوالات امتحانات پایان ترم سوال بپرس از مسئولین ما که صدامون به اونا نمی رسه الانم سایت آموزشیار تا پول شهریه ندیم حتی لیست واحدهایی که برداشتیم رو نشون نمیده و حتی نمیشه دید کی امتحان داریم! چرا باید این همه فشار روی دانشجوها بزارن؟ هم از نظر درسی هم مالی؟ تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
این چه فرمایشی است دیگر !!؟؟
نتیجه دهها سال صحبت در محافل خصوصی شد زد و بند و رانت و فساد و دکل دزدی
حالا که یکی دو ساله زمزمه شفافیت اومده حالا میخوای دوباره بره تو خفا و هزار تا فساد دیگه
نه دیگه فقط شفافیت
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۳:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
ای کاش اینقدر پنهان کاری در دستور مقامات نبود
بفرمایید مردم غریبه هستند و تمام !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
آقاخصوصی وعمومی نداریم که ولش کن
بیادم پایی پاره پلاستیک کهنه چراغ شکسته خریدازیم
آخرین اخبار