تفسیر قرآن؛

رهبری الهی؛ محور وحدت میان انسان‌ها +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۴۶ سوره انفال و روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۶ سوره انفال

تفسیر آیه ۴۶ سوره انفال

امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که جایگاه صبر را شناخت، از مقدّمات و موجبات صبر خودداری و دوری نمی‌کند، [چنان‌که]خداوند عزّوجلّ در داستان حضرت موسی (و حضرت خضر ([به نقل از حضرت خضر (]فرموده است: و چگونه می‌توانی در برابر چیزی که از رموزش آگاه نیستی شکیبا باشی؟! (کهف/۶۸)

آن‌کس که از روی ناچاری، صبر پیشه کرده و [درعین‌حال، مراقبت نماید که]اظهار اندوه و شکایت نزد مردم نکرده و با آشکارکردن سرّش [نزد دیگران]اظهار بی‌تابی نکند چنین شخصی از عمومِ صبرکنندگان به شمار رفته و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: و بشارت ده به استقامت‌کنندگان. (بقره/۱۵۵) یعنی [بشارتشان ده به]بهشت و مغفرت الهی.

امّا آنکه از جان و دل به استقبال بلا رفته و با آرامش و بردباری، صبر پیشه‌سازد از صابرانِ برگزیده محسوب شده و بهره‌اش این کلام الهی خواهد بود که می‌فرماید: إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.


بیشتر بخوانید


در این آیه، عامل اطاعت و وحدت مطرح است، چنان که در آیه‏ قبل به ثبات قدم از جهت جسم و ظاهر اشاره شد و در این آیه، از صبر در جنبه‏ روانى و باطنى یاد شده است.

«ریح» باد، کنایه از قدرت و شوکت است، همچون بادى که پرچم‏‌ها را به اهتزاز در مى ‏آورد و نشانه‏ برپایى، کامروایى و عظمت است. اگر در سایه‏ اختلاف و نزاع، این عظمت بر باد رود، خوار و حقیر مى‏ شوید. همان گونه که اگر باد لاستیک ماشین و یا توپ ورزشى خارج شود، بسیارى از حرکت‏ ها، سفر‌ها و ورزش‌ها تعطیل مى‏ شود.

اتّحاد و یکپارچگى و دورى از اختلاف و تفرقه، از دستورات اکید الهى است که در آیات متعدّد به آن فرمان داده است و این فرمان باید در تمام زمینه‏‌ها رعایت شود، مخصوصاً در حال جنگ و درگیرى با دشمن که ضرورت بیشترى دارد، چنان که خداوند در سوره صف از اتحاد، نظم و هماهنگى مجاهدان تعریف نموده است. «انّ اللّه یحبّ الّذین یقاتلون فى سبیل اللّه صفّاً کانّهم بنیان مَرصوص».

پیام‌های آیه ۴۶ سوره انفال

۱- جهاد مسلمانان، باید تحت فرمانده رهبر مسلمین و به فرمان خدا و رسول (و جانشینان بر حقّ) او باشد. «اذا لقیتم فئة فاثبتوا... و اطیعوا اللّه و رسوله»

۲- قانون و رهبر الهى، محور وحدت است. «اطیعوا اللّه و رسوله» («اطیعوا»، به قوانین الهى و «رسوله» به رهبر آسمانى اشاره دارد)

۳- نزاع، شما را از درون پوک ساخته و از بیرون، بى ‏آبرو مى‏ کند. «فتفشلوا و تذهب ریحکم» (در طول تاریخ، چه ضعف ‏ها و شکست‏ هایى که به خاطر عمل نکردن به این آیه، نصیب مسلمانان شده است!)

۴- در اطاعت و وحدت، پایدار باشیم و اگر چیزى بر خلاف میل ما بود، یا بر خلاف میل ما عمل شد، صبور باشیم و یکدیگر را تحمّل کنیم. واصبروا»

۵ - ایمان به اینکه خداوند با صابران است، انسان را به صبر و پایدارى سوق مى‏ دهد. «واصبروا انّ اللّه مع الصابرین»

۶- نصرت و امداد الهى، براى صابران است. «ان اللّه مع الصابرین»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.