طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه‌فرنگی؛ یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی

در گزارش زیر طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه‌فرنگی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یک ایرانی در هر جای این کره خاکی هم که باشد در جواب سوال غذای مورد علاقه‌ات چیست؟ حتما خواهد گفت قرمه سبزی! اما دلیل این همه عشق و وفاداری به این غذای اصیل ایرانی چیست؟ این خورش که از چند ماده اصلی ساده مثل گوشت، سبزی، لوبیا قرمز و… تهیه شده یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی است و پای اصلی بیشتر ضیافت‌ها و مهمانی‌های ایرانی است. با این حال قرمه سبزی از آن دسته غذا‌هایی است که درست کردن آن محدود به این مناسبت‎‌ها نمی‌شود و به عنوان یک ناهار به خصوص در روز‌های تعطیل هم بسیار مورد پسند اعضای خانواده قرار می‌گیرید؛ به طوری که از لحظه‌ای که عطر خوش آن فضای خانه را پر می‌کند، همه لحظه شماری می‌کنند تا یک بشقاب از این خورش ناب ایرانی را نوش جان کنند.

با این که تهیه قرمه سبزی با رب گوجه ساده است، ولی هر کسی از پس خوب پختن آن بر نمی‌آید به طوری که ما معمولا کسی که بتواند قرمه سبزی خوب و جا افتاده‌ای بپزد را به عنوان یک آشپز درجه یک می‌شناسیم. این یک حقیقت است که هرکس قرمه سبزی مامان پز را از هر چیزی بیشتر دوست دارد، ولی ما امروز طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه‌فرنگی را برایتان آماده کرده‌ایم تا بتوانید این خورش خوشمزه را هر وقت که هوس کردید با آسان‌ترین روش خودتان آماده کنید. همچنین نکات بسیار مهمی در ادامه این مطلب قرار داده‌ایم که بلد بودن آن‌ها برای هر آشپزی که عاشق این خورش است لازم است.


بیشتر بخوانید:


مواد لازم برای تهیه قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی

سبزی قرمه آماده ۴۰۰ گرم
گوشت مغز ران گوسفند با استخوان یا راسته بدون استخوان ۳۵۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی دو سوم لیوان
پیاز بزرگ یک عدد
لیمو عمانی پنج عدد
روغن به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
آبغوره یک و نیم پیمانه

طرز تهیه قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی

تهیه یک خورشت قرمه‌سبزی مجلسی و جا افتاده شاید کار آنچنان راحتی نباشد، اما آنقدر‌ها هم که فکرش را می‌کنید سخت نیست. این خورش کلاسیک و اصیل ایرانی را هم به روش گیاهی با پنیر کبابی و هم با گوشت قرمز می‌توانید تهیه کنید. برای تهیه یک قرمه‌سبزی خوش‌عطر و طعم ابتدا باید لوبیا قرمز را از یک شب قبل با آب گرم خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید تا کاملا نرم شده و راحت‌تر بپزد و نفخ آن گرفته شود.

ابتدا یک ماهیتابه بزرگ بردارید و روی حرارت قرار دهید. سبزی قورمه آماده پمینا یا سبزی قرمه تازه‌ای که دارید را با مقداری روغن داخل آن سرخ کنید. هر از گاهی سبزی را هم بزنید تا یکدست سرخ شوند. هنگامی که تغییر رنگ دادند و به رنگ سبز تیره در آمدند، حرارت را خاموش کنید. لوبیا خیس خورده را داخل یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا در حینی که شما بقیه مراحل را انجام می‌دهید نیم‌پز شوند.

یک عدد پیاز را پوست بکنید و ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را داخل یک ماهیتابه بریزید و کمی روغن اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا پیاز‌ها سرخ شوند. دقت کنید که در این مرحله پیاز‌ها نباید کاملا سرخ شوند و باید کمی حالت خامی داشته باشند تا به گرفتن بوی گوشت کمک کنند. هنگامی که پیاز‌ها طلایی شدند گوشت را اضافه کنید. گوشت و پیاز را کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و با گوشت تفت دهید. یک قاشق غذاخوری پر رب گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رب کاملا سرخ شود.

لوبیا‌های نیم‌پز شده را داخل قابلمه بریزید و با گوشت کمی تفت دهید. به اندازه چهار لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید. حرارت را ملایم کنید تا گوشت و لوبیا بپزند. پس از این که گوشت و لوبیا کمی پختند، نوبت آن است که سبزی سرخ شده را اضافه کنید. سبزی و بقیه مواد را در حد مخلوط شدن تفت دهید. با چنگال چند سوراخ روی لیمو عمانی ایجاد کنید و داخل یک کاسه آب گرم بریزید. پس از چند دقیقه لیمو عمانی‌ها را از کاسه خارج کنید و داخل قابلمه بریزید. دوباره دو تا سه لیوان آب جوش داخل خورش بریزید.

سپس حرارت را کم کنید تا خورش قرمه سبزی به آرامی بپزد تا جا بیافتد. پس از گذشت تقریبا دو ساعت خورش قورمه سبزی شما تقریبا جا افتاده است. در این مرحله نوبت اضافه کردن نمک و آبغوره است. پس از اضافه کردن این دو چاشنی بگذارید تا حدود یک ساعت بیشتر خورش بپزد و کاملا جا بیافتد و مزه‌دار شود. در همین حین می‌توانید برنجی را که از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید، بپزید و بگذارید دم بکشد تا یک بشقاب برنج دمی خوش عطر در کنار این خورش خوشرنگ و خوشمزه سرو کنید. خورشت قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار برنج اصیل ایرانی و یک کاسه ماست همزده سون یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

فوت و فن‌های تهیه قورمه سبزی

اولین نکته مهم در طرز تهیه قرمه سبزی با رب، ریز خرد شدن سبزی آن است. هرچه سبزی ریزتر خرد شده باشد، خورش بهتر جا می‌افتد و در نتیجه هم خوشمزه‌تر می‌شود و هم ظاهر بهتری خواهد داشت.

ترکیب سبزی قرمه نکته دیگر حائز اهمیت است و بهتر است تا نسبت گشنیز و جعفری آن بیشتر باشد.

برای تهیه قرمه سبزی پیشنهاد می‌شود تا حتما از سبزی تازه استفاده شود. چرا که هم عطر و طعم بهتری خواهد داشت و هم شامل ویتامین‎‌های بیشتری خواهد بود. اما اگر سبزی تازه در دسترستان نیست می‌توانید از سبزی فریز شده استفاده کنید و آن را از فریزر خارج کنید و همانطور یخ زده و به طور مستقیم داخل ماهیتابه بریزید و شروع به سرخ کردن کنید.

در ضمن سرخ کردن سبزی با روغن نباتی تاثیر به سزایی در خوشمزه‌تر شدن خورش دارد.

برای جلوگیری از ایجاد نفخ پس از خوردن این خورش، حتما لوبیا‌ها را از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند بار تعویض کنید.

توجه کنید که پیاز‌ها حتما باید ریز خرد شوند و در صورتی که آن‌ها را رنده کنید خورش قرمه سبزی‌تان شیرین خواهد شد. همچنین اگر پیاز را درشت خرد کنید خورش خوب جا نمی‌افتد.

برای از بین بردن طعم تلخی لیمو عمانی آن را برای ۱۵ دقیقه یا یک ساعت داخل یک کاسه آب گرم قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده داخل خورش بریزید تا عطر و رنگ دلپذیرتری بگیرد.

اگر از آبلیمو در تهیه خورش قرمه سبزی استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در مرحله آخر و پس از این که حرارت را خاموش کردید اضافه کنید تا طعم خورش به تلخی نزند.

منبع: کتاب کاله

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام با عرض معذرت ترشی قرمه سبزی با لیمو عمانی و با آبلیمو ترش است و آبغوره مخصوص این خورش نمیباشد
Iran (Islamic Republic of)
سادات
۲۰:۲۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
خورش سبزی رب گوجه فرنگی لازم ندارد هیچوقت مزه خورش سبزی را
بارب، گوجه عوض نکنید در عمر ۸۰ ساله ام نشنیدم در خورش خوشمزه
سبزی رب گوجه بریزند مگر قیمه است سبزی رنگ خاص خودش را دارد
سبزیجات معطر وبعد شنبلیله داغ و نعنا داغ لازم دارد نه رب کوحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام خیلی ببخشید خوبست داخل خورش قیمه یک قاشف سبزی قورمه بریزیم؟ هر چیز جای خودش را دارد.قورمه سبزی هیچ‌نیازی به رب گوجه فرنگی ندارد رب گوجه جز اینکه مزه و عطر قورمه سبزی را ببرد کار دیگری نمیکند.اصلا تمام لطف این خورش به آن عطر رویایی جادویی آن است که برآیند فقط سه سبزی تره جعفری و شنبه لیله هست. گشنیز و اسفناج سبزی آش هستند واصلا با عطر قورمه سبزی هماهنگی ندارندوقتی گشنیز میر یزید عطر خودش را داردبصورت جداگانه با عطر قورمه ترکیب نمیشود.اگر هم ترکیب شود به اون عطر خاص قورمه سبزی لطمه میزند. اسفناج‌و برگ چغندر هم جز اینکه خورش رالیز واز مزه بیاندازند کار دیگری نمیکنند. همینطور در این خورش لازم نیست زردچوبه مصرف شود آنهم به عطر خاص آن لطمه میزند. فقط کمی فلفل سیاه در صورت تمایل خوبست زعفران هم لازم ندارد زعفران را روی پلو بدهیم کافیست.
این خورش باید خوب با حرارت ملایم بجوشد تا به روغن نشسته جا بیافتد. لوببا قرمز و چاشنی لیمو امانی هم عالیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
ای من عاشق این غذام امروز بخورم فردا هم هوس میکنم
آخرین اخبار