مدیرکل گمرک خراسان شمالی؛

شکست تحریم‌ها در صادرات و واردات خراسان شمالی

جواد جعفری گفت:علیرغم تحریم صنایع فولاد، آلومینا و پتروشیمی،تغییری در صادرات و واردات این صنایع بوجود نیامده و در مواقعی واردات مواد اولیه خط تولید افزایش هم داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، جواد جعفری مدیرکل گمرک خراسان شمالی با اشاره به شیوع کرونا و بسته شدن مرز‌ها در ابتدای امسال، گفت:در سه ماهه ابتدای سال صادرات استان با ۶۰ درصد کاهش روبرو شد که این میزان هم اکنون به منفی ۴ درصد رسیده است.

جعفری افزود:واردات کالا‌های اساسی، واسطه‌ای و مواد اولیه خط تولید کارخانه‌ها در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد:امسال تاکنون هیچ کارخانه‌ای در استان به جهت کمبود مواد اولیه و تجهیزات تعطیل نشده است.

جعفری با اشاره به افتتاح گمرک جاجرم در سال ۹۷ گفت:از آن زمان به بعد صادرات ریلی در استان کلید خورد و خدمات شرکت آلومینا نیز از طریق خط ریلی انجام می‌گرفت.

مدیرکل گمرک استان از صادرات ۳ هزار تن بار پتروشیمی در آذرماه امسال از طریق خط ریلی جاجرم خبر داد و افزود:در فاز بعدی، صادرات به افغانستان هم از طریق همین خط ریلی انجام خواهد شد.

به گفته جعفری دفتر گمرکی فاروج نیز جهت انجام امور گمرکی شرق استان در ایام دهه فجر بطور رسمی افتتاح می‌شود.

او در ادامه به عمده محصولات صادراتی استان اشاره و عنوان کرد:کود اوره، کریستال ملامین، فولاد و محصولات کشاورزی نظیر رب گوجه فرنگی و ماکارونی عمده محصولات صادراتی است همچنین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و قطعات و تجهیزات خط تولید بیشترین واردات استان را شامل می‌شود.

او با اشاره به ظرفیت بالای گمرک استان در ارائه خدمات به استان‌های همجوار اظهار کرد:واحد تولیدی بزرگ جوین سبزوار و در آینده‌ای نزدیک آساک دوچرخ تحت پوشش گمرک خراسان شمالی خواهند بود.

مدیرکل گمرک استان با اشاره به اینکه سهم واردات استان از چین ۴۳ درصد، ترکیه ۲۷درصد، امارات ۲۶ درصد و سایر کشور‌ها ۴ درصد است، عنوان کرد:در خصوص صادرات افغانستان با ۵۸ درصد بیشترین سهم، ترکیه ۱۶ درصد، عراق ۱۲ درصد و کشور‌های CIA، روسیه و گرجستان و آلبانی در مراحل انتهایی صادرات استان محسوب می‌شوند.

جعفری افزود:صادرات استان در ۱۰ ماهه امسال ۴۲ میلیون دلار با وزن ۱۵۳ هزار تن بوده همچنین در این مدت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ دلار با وزن ۸ هزار و ۵۷۰ تن واردات به استان صورت پذیرفته است.

مدیرکل گمرک استان از افزایش ۱۸۵ درصدی درآمد گمرک به میزان ۱۶ میلیارد تومان خبر داد و گفت:۴۰درصد این درآمد به استان باز میگردد و بیشتر به شهرداری اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام /د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.