۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد راه اندازی می‌شود/ کاهش عود اعتیاد پس از درمان در مراکز جامع

قبادی دانا گفت: مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد باعث کاهش عود مجدد می‌شود، چراکه یکی از مشکلات در درمان اعتیاد عود مکرر است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور، در مراسم افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان، اظهار کرد: امروز در آستانه دهه فجر، شاهد افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در استان‌های کشور خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته ۶ مرکز در ۶ استان افتتاح شد، گفت: ایده این مراکز با بهره گیری از تجربیات مختلف که در سال‌های گذشته انجام شده، مطرح شده است. در این مرکز سم زدایی انجام شده بعد از آن به صورت اقامتی، درمان پرهیز مدار برای معتادان انجام می‌شود.
 
قبادی دانا با بیان اینکه تفاوت این مراکز با سایر مراکز این است که برای هر فرد نسخه جداگانه تهیه می‌شود، تصریح کرد: تیم درمانی که نسخه درمانی را برای هر فرد تعیین میکند، پزشک، روانشناس، مددکار، فرد دارای سابقه اعتیاد و خانواده اوست. اکتفا به دارو‌های اگونیست و یا آنتی گونیست به تنهایی نمی‌تواند در درمان اعتیاد موثر باشد.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این مراکز باعث کاهش عود مجدد اعتیاد می‌شود، یکی از مشکلات در درمان اعتیاد عود مکرر است و تجربه نشان داده است پایداری درمان بر استمرار درمان تکیه دارد. در این مراکز فرد ۴ ماه اقامت دارد و تا بر روی جامعه پذیری آن‌ها کار شود و استفاده از تجربه گروه‌های همتا میتواند به آن‌ها کمک کند. اگر بیماری روانی مزمنی در کنار اعتیاد وجود داشته باشد آن نیز درمان می‌شود.

وی گفت: بعد از گذراندن دوره ۴ ماهه، ۸ ماه به صورت سرپایی به مراکز مراجعه دارند، آموزش‌های مختلفی مانند مهارت زندگی و پیشگیری از عود به آن‌ها داده می‌شود بعد جذب کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود. ظرفیت هر مرکز ۱۰۰ نفر است و سالی ۳۰۰ نفر را این مراکز تحت پوشش قرار می دهد. تعداد این مراکز با افتتاح امروز به ۳۰ مرکز می‌رسد. تمام این ۳۰ مرکز توسط بخش غیردولتی اداره و تأسیس شده است و ۳۵۰ پرسنل فعال هستند.

بیشتر بخوانید

اختصاص مبلغ ۹ میلیون تومان به ازای هر نفر برای درمان اعتیاد به مراکز درمانی


قبادی دانا با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود: برای هر مرکز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض کمک شده است. یارانه ۹ میلیون تومان برای هر نفر در سال در نظر گرفته شده است. ظرفیت این مراکز در سال ۹ هزار نفر خواهد بود. با فعالیت این مراکز افرادی که دارای اعتیاد هستند و خود معرف‌اند در بازگشت آن‌ها به زندگی موفق می‌شویم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲ مرکز از بین این مراکز مختص زنان است، ادامه داد: اگر نیاز به ظرفیت بیشتر باشد افزایش پیدا خواهد کرد. این امکان وجود دارد که ظرفیت از ۹ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر تا پایان سال افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: برخی از معتادان مشکل شغل و حرفه دارند و مدیریت مورد، اقتضا می‌کند برای هر فرد نسخه خاصی نوشته شود علاوه بر ایجاد سرپناه، حرفه‌های مختلف به آن‌ها آموزش داده شود. اولین بار است که بخش درمان_پیشگیری از اعتیاد و اشتغال و مشارکت‌های مردمی بهزیستی در کنار هم در یک مرکز قرار گرفته اند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: تا ۵ سال حق بیمه افرادی که ترک کردند و در این مراکز مشغول به کار شدند، توسط دولت و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. در مراکز اقامتی میزان عود زیاد است امیدواریم در این مراکز شاهد عود کمتر در اعتیاد باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار