استعفای نخست وزیر ایتالیا و عمیق‌تر شدن بحران سیاسی این کشور

جوزپه کونته امروز از سمت خود استعفا کرد که به تحلیل کارشناسان، این اقدام او سبب عمیق‌تر شدن بحران سیاسی این کشور می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا امروز استعفای خود را به رئیس دولت تحویل داد، به این امید که فرصتی را برای تلاش به منظور تشکیل ائتلاف جدید و بازسازی اکثریت پارلمانی خود فراهم کند.

گفته می‌شود استعفای او باعث عمیق‌تر شدن بحران سیاسی این کشور در زمینه بیماری همه‌گیر کرونا می‌شود که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۸۵ هزار نفر در ایتالیا به عنوان دومین کشور دارای بالاترین تعداد کشته در اروپا پس از انگلیس و ششمین مورد در جهان شده است.

هفته گذشته کونته اکثریت مطلق خود در مجلس سنا را از دست داد. تلاش‌ها برای جلب سناتور‌های میانه رو و مستقل در ائتلاف برای پر کردن شکاف باقی مانده توسط رنتزی شریک ائتلافی کونته با موفقیت چندانی روبرو نشد و برای او راهی جز استعفا و گشودن یک بحران رسمی دولتی باقی نگذاشت که به او فرصت بیشتری برای معامله می‌داد و حالا استعفای کونته از سوی رئیس جمهور ایتالیا پذیرفته شده است.

رئیس جمهور ایتالیا معتقد است کونته می‌تواند حمایت لازم برای تشکیل یک دولت جدید را بدست آورد، چند روز به او فرصت می‌دهد تا برای نهایی کردن معامله و تنظیم کابینه جدید تلاش کند.

با این حال، اگر کونته نتواند متحدان جدیدی پیدا کند، دولت مجبور می‌شود یک کاندیدای جایگزین ارائه دهد که قادر به تجمیع ائتلاف عملی است و اگر همه راه‌ها به شکست منجر شود، رئیس جمهور باید دو سال زودتر از موعد مقرر، انتخابات را برگزار کند؛ اگرچه تحلیلگران سیاسی می‌گویند این بعیدترین سناریوست.

بحران ویروس کرونا در ایتالیا بدترین رکود اقتصادی خود از زمان جنگ جهانی دوم را رقم زده است و دولت در تلاش است تا ۲۰۰ میلیارد یوروی اهدایی اتحادیه اروپا برای ترمیم آسیب‌های اقتصادی را در بهترین جای ممکن هزینه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار