معاون وزیر صمت:

الزامات مناسب در بخش اجرای موافقت نامه تجارت آزاد نداریم

زادبوم گفت: عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه و تجارت در نشست دیپلماسی اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: در حال حاضر نباید در بحث پیوستن به اتحادیه اوراسیا تمرکز کرد چرا که تا حدودی این کار صورت گرفته و هم اکنون باید در زمینه راه اندازی و گسترش تجارت آزاد در این اتحادیه تمرکز کرد.

موافقت با تجارت آزاد دائمی را به عضویت در اوراسیا ترجیح می دهیم

معاون وزیر صمت عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را از جمله نواقص موجود در زمینه اتخاذ رفتارهای متناسب با تجارت آزاد نام برد و گفت: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقت نامه تجارت آزاد را با این کشورها نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.

او افزود: در حال حاضر حدود ۸۹۰ قلم کالا بین کشور‌های عضو اوراسیا مبادله می‌شود و ما باید در تلاش باشیم تا این موارد را متنوع‌تر کنیم و حجم تجارت آن‌ها را در این اتحادیه افزایش دهیم.


بیشتر بخوانید


رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در راستای کاهش تعرفه‌های صادراتی و شروع به صادرات کالا‌های بیشتر داخلی باید ظرفیت‌های داخلی را افزایش دهیم. این ظرفیت در کشور وجود دارد، اما به دلایل مختلف از آن‌ها بهره گیری نمی‌شود.

زادبودم ادامه داد: روند همگرایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید بین ایران با کشور‌های اوراسیا و این کشور‌ها با یکدیگر صورت گیرد. همانند کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که این مهم را به خوبی شکل داده‌اند.

او تصریح کرد: البته این روند در حال پیگیری و گسترش است و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حال گسترش تعاملات به غیر از تجاری خود با یکدیگر هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیک ابراز کرد: انجام تجارت آزاد با کشور‌های عضو اوراسیا به کمک‌های اتاق بازرگانی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران نیاز دارد چرا که در غیر این صورت به اهداف پیش رو دست نخواهیم یافت.

زادبودم اظهار کرد: از زمان پیشنهاد به تاسیس این اتحادیه تا سال ۲۰۱۵ که آن شروع به کار کرد حدود ۲۰ سال به طول انجامید و از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۵ کشور در این اتحادیه فعالیت دارند و حدود ۷ کشور نیز در خواست پیوستن به اوراسیا را داده‌اند.

او افزود: ایران و ویتنام جزو کشور‌هایی هستند که بیشتر از هر کشوری احتمال می‌رود به اتحادیه اوراسیا بپیوندند و تجارت آزاد این دو کشور با کشور‌های عضو اوراسیا آغاز شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: موافقت نامه تجارت آزاد ایران با کشور‌های اوراسیا برای ما از اهمیت بیشتری نسبت به پیوستن به این اتحادیه برخوردار است.

زادبوم ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور در صف انجام تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

او تصریح کرد: موافقت نامه تجارت موقت آزاد ایران با کشور‌های اوراسیا دو سال مهلت دارد که در این دو سال باید به خوبی عمل کنیم تا کشور‌های عضو این اتحادیه پس از اتمام دو سال نسبت به عضویت ایران تصمیم بگیرند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ابراز کرد: در نیمه اول فوریه سال ۲۰۲۱ تجارت موقت آزاد ایران و اوراسیا آغاز می‌شود که کشور روسیه پیگیری‌هایی زیادی برای این مهم انجام داده بود.

زادبوم مطرح کرد: برای متن موافقت نامه‌ای که در فوریه سال ۲۰۲۱ تنظیم می‌شود و از آن زمان تجارت آزاد نیز آغاز می‌شود، نمایندگانی از اتاق ایران، تهران، وزرات صمت و جهاد کشاورزی حضور خواهند یافت که با نمایندگان اتحادیه اوراسیا به خوبی انجام گیرد.

او عنوان کرد: تجارت خارجی و آزاد مانند یک جراحی پر درد و خونریزی است که ایران وارد آن شده و در این راستا از کشور‌های عضو اوراسیا در خواست می‌کنیم که تجربیات خود را در اختیار ما قرار بگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار