در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عمویی: آمریکایی‌ها هیچ تغییری در روش‌های خود نسبت به ایران ندارند / خوش چشم: ایالات متحده هیچ گاه بدون ابزار تحریم مذاکره نمی‌کند

یک بام و دوهوای آمریکایی‌ها و آینده برجام در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۹ بهمن ماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل امشب ۹ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی یک بام و دوهوای آمریکایی‌ها و آینده برجام پرداختند.

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در دوره بایدن زحمت نکشیدند تا دستکش مخملی را به دستشان بپوشند، گفت: آخرین موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در فضای دوره ترامپ به سر می‌برند لذا تحلیل این موضوع جای توجه دارد.

او با اشاره به اینکه شکاف اجتماعی و سیاسی در داخل آمریکا اتفاق افتاده است، افزود: حوادث ۶ ژانویه افتضاح تاریخی برای آمریکا بود الان آن‌ها قدرت تغییر سیاست‌ها را ندارند لذا با مشکلاتی مواجه هستند و هنوز در مقابل جمهوری اسلامی سیاست قبلی خودشان را در پیش گرفته‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در روز‌های اخیر خانم اشتون طی مقاله‌ای مطرح کرد که ایران کشوری است که در مقابل فشار فردی مانند ترامپ ایستادگی کرد و فشار حداکثری را پس زدند و حتماً در مقابل دولت بایدن قدرت مقاومت دارند لذا آمریکا باید از سیاست شکست خورده فشار حداکثری دست بردارند، بنابراین ما با تکرار سیاست‌های سابق آمریکا مواجهیم.

عمویی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نوع مواجهه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به صورت دو حزبی است، آن‌ها توانستند این اهداف را در همه جناح‌ها و احزاب به جلو پیش ببرند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هیچ تغییری در روش‌های خود نسبت به ایران ندارند ادامه داد: نوع مواجهه دو حزب حاکم در آمریکا با جمهوری اسلامی انتقادی است و سعی می‌کنند اعمال فشار را به عنوان یک ابزار در دستور کار خودشان قرار دهند، هرچند در هدف‌گذاری بین روشی که دموکرات‌ها با ما مواجه می‌شوند و روشی که ترامپ به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان با ما مواجه می‌شد تفاوت وجود داشت و در ادبیات هم نیز شاهد تفاوت بودیم.

او اظهار کرد: پمپئو ۱۲ خواسته در مقابل جمهوری اسلامی مطرح کرد، اما الان با ادبیات دیگر آن خواسته‌ها را مطرح می‌کند، واقعیت این است که ۴ سال مقاومت مردمی شکل گرفت، علارغم تمام سختی‌هایی که به مردم وارد شد، در طول این ۴ سال نشان دادیم که کسی با فشار نمی‌تواند برنامه راهبردی جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد، اقتصاد ایران به قدری ظرفیت دارد که علیرغم فشار‌ها می‌تواند سرپا بایستد.

عمویی افزود: حضرت آقا یک راهبرد دقیق برای ما طراحی کردند که نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم که البته این اتفاق هم افتاد، غربگرا‌ها در داخل کشور بهتر است از خواب بیدار شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: راهبردی که آمریکایی‌ها در مقابله با ما طراحی می‌کنند، یک راهبرد دو حزبی است و ابعاد مختلفی دارد به طوری که هدف اصلی آن‌ها مهار جمهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های ایران است.

او با اشاره به اینکه توانمندی ایران در حوزه هسته‌ای خاکریز اول این مواجه است گفت: غربی‌ها و ایالات متحده احساس می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند تهدیدی برای آن‌ها باشد، آن‌ها بحث موشک را مطرح می‌کنند که ابزار دفاعی ماست و ما می‌توانیم قدرت بازدارندگی داشته باشیم تا پیش از اینکه تهدید اعمال شود طرف مقابل می‌تواند در تصمیم‌گیری خود بازنگری کند.

عمویی اظهار کرد: در بحث فعالیت‌های منطقی مسئله اصلی این است که منطقه مربوط به اعضای منطقه است و به کسی که بیرون از این منطقه زندگی می‌کند ربطی ندارد، ۱۰ هزار کیلومتر فاصله وجود دارد و آن‌ها نمی‌توانند برای اعضای منطقه برنامه‌ریزی و دستور صادر کنند، اینکه طرف مقابل بخواهد برنامه‌ریزی کند تا فعالیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را محدود کند اصلاً مشروعیت ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکا برجام را سکویی برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی می‌بینند، یکی از مقامات آمریکایی مطرح کرده بود که برجام کف مطالبات ماست و سقف مطالبات ما از جمهوری اسلامی ایران چیز‌های دیگری است، آن‌ها به دنبال رسیدن به توافق قوی‌تر و طولانی‌تر هستند.

او خاطرنشان کرد: امروز اگر شمشیر و سپری در دست دیپلمات‌های ماست و آن‌ها از منافع کشور دفاع می‌کنند، به دلیل وجود قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است، در این قانون محور‌ها و مواد مختلف وجود دارد و ماده یک مربوط به غنی‌سازی ۲۰ درصد بود که آغاز شده است، این موضوع تأثیرات زیادی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در محافل غربی داشته است، پس از آن بحث زمانبندی است لذا یک فرصت یک ماهه داده شده تا سازمان انرژی اتمی زمانبندی را برای طراحی راکتور جدید از نوع راکتور سابق اراک بر اساس مدل آب سنگینی که فعالیت می‌کرد به ما ارائه کند و به سمت طراحی راکتور پیش برود.

عمویی ادامه داد: مجلس مهلت ۲ ماهه به طرف‌های ۴ به علاوه یک داده بود تا به سمت لغو تحریم‌های نفتی و بانکی جمهوری اسلامی ایران پیش بروند لذا اگر تا دو ماه این اتفاق نیافتد بازرسان آژانس که مبتنی بر پروتکل الحاقی که به کشور ما می‌آمدند دیگر اجازه ورود به کشور را ندارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس افزود مهلت اجرای این قانون ۵ اسفندماه است، این قانون از ۲۰ آذر ماه در روزنامه رسمی چاپ شد و ۱۵ روز برای لازم‌الاجرا شدن می‌گذرد و لذا بعد از ۲ ماه تا روز ۵ اسفند فرصت دارند تا این حرکت را تغییر دهند.

او گفت: امروز یکی از ابزار‌های مهم مواجهه ما با طرف مقابل برای تاثیرگذاری بر تصمیمات راهبردی همین حرکت است که برای طرف مقابل به شدت موثر است، اروپایی‌ها منویات ذهنیشان را ارائه کرده اند آن‌ها خواسته‌هایی فراتر از برجام دارند، ما تمایلی به مذاکره با آمریکا نداریم و اروپایی‌ها فکر می‌کنند که ابزاری دارند و می‌تو انند با ما طرح موضوع کنند، لذا آن‌ها در کمیسیون مشترک طرح موضوعاتی کردند و ادعا‌هایی داشتند که با پاسخ محکم مواجه شدند.

خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در ادامه برنامه افزود: الان جنگ اراده‌ها وجود دارد، طرف مقابل ۴،۵ خواسته دارند و می‌گویند که یک خواسته آن‌ها اصلی است و آن اینکه ایران ضمانت دهد که تا ته این مسیر با آمریکا می‌آید.

او ادامه داد: بایدن دوباره همان تحریم‌ها را بر روی اقتصاد و بانک مرکزی ما اعمال کرده است، لذا ایالات متحده هیچ گاه بدون ابزار تحریم مذاکره نمی‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا با رفت و آمد‌ها تغییر نمی‌کند بلکه تاکتیک آن‌ها عوض می‌شود گفت: فرمولاسیون آن‌ها علمی و به دور از روزمرگی است و در حوزه‌های مختلف برای مقابله با ما ابزار سازی کرده اند، اگر هدف آمریکایی‌ها را بشناسیم به آسانی می‌توانیم برای مقابله با آن برنامه ریزی کنیم.

او گفت: آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۰۵ برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هر کاری انجام دادند شکست خوردند و از سال ۲۰۰۹ میلادی سیاست مهار ایران و چماق و هویج را پیش گرفتند، آن‌ها مدعی هستند می‌خواهند حل منازعه کنند، اما در عمل هیچ گاه در پی آن نبوده اند و می‌خواهند با هزینه سازی محاسبات مسئولان کشورمان را تغییر دهند.

خوش چشم با اشاره به اینکه طرف آمریکایی فکر می‌کند ایران زیر فشار ترامپ مقاومت کرد تا بایدن روی کار بیاید بنابراین آمریکایی ها، چون می‌دانند تحریم و تهدید بی اثر شده است می‌خواهند روغن ریخته را نذر امامزاده کنند و برخی تحریم‌های ثانویه را بردارند افزود: اکنون ایران روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت و مقدار قابل توجهی فراورده‌های نفتی می‌فروشد و آمریکایی‌ها ممکن است بگویند پول فروش نفت از طریق اینستکس به دست ایران برسد و این به معنای فاز نخست تطهیر آمریکایی‌ها برای ایجاد اعتماد و ورود به مذاکرات با ایران است.

او خاطرنشان کرد: فرمول آمریکایی‌ها در تحریم و تهدید؛ در حالی رو به افول است که مقاومت فعال ما آغاز شده و رو به بالا می‌رود و دست ما در این زمینه باز شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه کسی که می‌گوید آمریکایی‌ها تحریم‌ها را کنار می‌گذارند، آمریکا و خوی استکباری آن‌ها را نشناخته است افزود: آمریکایی‌ها با جنگ رسانه‌ای و هالیوودی می‌خواهند تهدید‌های خود را معتبر نشان دهند و برای این کار طرف صهیونیستی را وارد کرده اند.

او با اشاره به اینکه تهدید صهیونیست‌ها باد هواست و آن‌ها متوجه شده اند زیر سیلی ایران هستند و حتی اگر حرف هم بزنند برای آن‌ها هزینه دارد خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به شدت ضعیف شده است که نمونه آن؛ تظاهرات صهیونیست‌ها بر ضد نخست وزیر این رژیم و ناتوانی برگزاری انتخابات در دو سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین دولت جدید است.

خوش چشم ادامه داد: این که صهیونیست‌ها می‌گویند به اهدافی در سوریه حمله می‌کنند؛ ۹۵ درصد دروغ و ادعا‌های صهیونیست‌ها بخشی از بازی آمریکایی هاست، جمهوری اسلامی ایران فرمول آمریکایی‌ها را کامل متوجه شده و تهدید‌های آن‌ها را در حوزه نظامی بی اعتبار کرده است و اگر در حوزه اقتصادی نیز تحریم‌های آمریکایی‌ها را بی اعتبار کنیم سال‌های سال اسلحه آمریکایی‌ها برای مقابله با ما خنثی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که تحریم‌های دوره ترامپ همان تحریم‌های دوره اوباماست گفت: تحریم‌ها دو سال می‌تواند برای وادار کردن به مذاکره فشار وارد کند، اما با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و روش‌های ترامپ، اثرگذاری تحریم و تهدید نظامی آمریکایی‌ها بی اعتبار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار