تفسیر قرآن؛

آیه‌ای که اشاره به خطر سقوط مومنین دارد +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۴۹ سوره آل عمران را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ

‌ای اهل ایمان، اگر پیروی کافران کنید شما را (از دین اسلام) باز به کفر برمی‌گردانند، آن‌گاه شما هم از زیانکاران خواهید گشت.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۴۹ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۱۴۹ سوره آل عمران

در شأن نزول این آیه می‌خوانیم که در جنگ احد وقتی که مسلمانان شکست خوردند، سردسته منافقان عبداللّه بن ابیّ فریاد زد:به برادران مشرک ملحق شوید و همان بت پرستی را ادامه دهید.


بیشتر بخوانید


بعید نیست که از سیاق آیات استفاده شود که گویا کفار بعد از داستان جنگ احد و در روزهائى که این آیات نازل مى شده یکى یکى مؤمنین را مى دیدند و این مطلب را به عنوان خیرخواهى به آنان القا مى کردند که مثلا جنگ با کفار قریش در احد اشتباه بوده و از این به بعد بطور کلى این کار صلاح نیست و کوتاه سخن اینکه مؤمنین چیرهائى مى گفتند که در آینده حاضر به قتال نشوند و نیز مطالبى در میان مى آورده اند که باعث نزاع و تفرقه و تشتت کلمه و اختلاف بین آنان شود.

پیام‌های آیه ۱۴۹ سوره آل عمران

۱-خطر ارتداد وانحراف در کمین مؤمنان است. «الَّذِینَ آمَنُوا... یَرُدُّوکُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ»

۲-در فراز و نشیب ها، مراقب تبلیغات و وسوسه‌های دشمن باشید، مبادا کم کم به آنان گرایش پیدا کنید. «إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا»

۳-کفر پس از ایمان، ارتجاع و سقوط است. «عَلی أَعْقابِکُمْ... خاسِرِینَ»

۴-خسارت واقعی، به هدر دادن سرمایه‌های ایمانی، فکری و روحی است از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ»

۵-شکست در میدان جنگ خسارت نیست، شکست اعتقادی و ارتداد، خسارتی بس بزرگ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار