آزمون تجارت با اوراسیا/ دولت پای کار بیاید به اهداف خواهیم رسید

ایران از فوریه سال ۲۰۲۱ به مدت ۲ سال مهلت دارد تا تجارت خود را به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ثابت کند و عضو رسمی این اتحادیه شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از چند روز آینده تجارت موقت آزاد ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مدت دو سال آغاز می‌شود تا در پی آن ایران بتواند کالا‌های خود را با مناسب‌ترین روش‌ها در بازار‌های جهانی معرفی کند.

تجارت آزاد ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس تفاهم نامه‌ای آغاز می‌شود که طی هفته‌های گذشته بین این کشور‌ها و ایران امضا شد. ایران از تیرماه سال ۹۷ تصمیم به انجام تجارت با این اتحادیه گرفته بود که نهایتا براساس تصمیم این اتحادیه، ایران از فوریه سال ۲۰۲۱ تجارت موقت آزاد خود را به مدت دو سال آغاز می‌کند.

تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس می‌شوند به طور آزاد و دائمی با یکدیگر تجارت آزاد دارند و در حال حاضر دو کشور ایران و ویتنام خواستار پیوستن دائمی و انجام تجارت آزاد با این کشور‌ها هستند که این اتحادیه مهلتی موقت داده تا وضعیت تجارت خارجی کشور‌ها را بررسی کند.
بیشتر بخوانید

با این تفاسیر انجام این تجارت یک نوع آزمون برای بخش خصوصی کشور است تا تولیدکنندگان کالای با کیفیت را و صادرکنندگان به بهترین نحو ممکن آن کالا را در بازار‌های اوراسیا عرضه کنند.

البته انجام این امور به بهترین نحو ممکن نیازمند حمایت و انگیزه برای بخش خصوصی است، این در حالی است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی در پی شیوع ویرس کرونا ضرر‌های زیادی را متحمل شده‌اند و نیازمند دریافت حمایت برای انجام تجارت آزاد هستند.

تجارت آزاد برای صادرکنندگان و تجار ایرانی یک تجربه تازه است که بسیاری از آن‌ها به دلیل شرایط خاص داخل، این نوع از تجارت را تجربه نکرده‌اند پس آموزش در این زمینه و استفاده از تجارب کشور‌های موفق از لازمه‌های این مهم است.

درحال حاضر انجام صحیح تجارت آزاد مهم‌تر از پیوستن به اتحادیه است

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت چندی پیش در همایش امضا تفاهم نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقت نامه تجارت آزاد را با این کشور‌ها به اندازه کافی نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.

او افزود: واحد‌های تولیدی کشور دچار مشکلات متعددی هستند که همگی به دست دولت قابل حل هستند و ممکن است در صورت حل نشدن این مشکلات نتوانیم به تعهدات خود در تفاهم نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا عمل کنیم.

معاون وزیر صمت در این همایش بیان کرد: موافقت نامه تجارت آزاد ایران با کشور‌های اوراسیا برای ما از اهمیت بیشتری نسبت به پیوستن به این اتحادیه برخوردار است.

زادبوم ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور در صف انجام تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

او تصریح کرد: موافقت نامه تجارت موقت آزاد ایران با کشور‌های اوراسیا دو سال مهلت دارد که در این دو سال باید به خوبی عمل کنیم تا کشور‌های عضو این اتحادیه پس از اتمام دو سال نسبت به عضویت ایران تصمیم بگیرند.

زادبودم ادامه داد: روند همگرایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید بین ایران با کشور‌های اوراسیا و این کشور‌ها با یکدیگر صورت گیرد. همانند کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که این مهم را به خوبی شکل داده‌اند.

او تصریح کرد: البته این روند همگرایی در حال پیگیری و گسترش است و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حال گسترش تعاملات به غیر از تجاری خود با یکدیگر هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت الکترونیک ابراز کرد: انجام تجارت آزاد با کشور‌های عضو اوراسیا به کمک‌های اتاق بازرگانی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران نیاز دارد چرا که در غیر این صورت به اهداف پیش رو دست نخواهیم یافت.

در ادامه گزارش نگاهی خواهیم کرد به چگونگی انجام تجارت آزاد، خصوصیات آن و تجارب کشور‌های موفق در این خصوص:

تجارت آزاد یک نوعی از تجارت است که در آن کالا‌ها و خدمات بدون محدودیت‌های دولتی بین یا درون کشور‌ها منتقل می‌شوند که این محدودیت‌ها شامل مالیات و تعرفه است.

تفاوت تجارت آزاد با دیگر روش‌های تجارتی این است که تخصیص کالا در میان کشور‌های تجاری بر اساس قیمت‌های مصنوع صورت می‌گیرد که ممکن است بازتاب واقعی عرضه و تقاضا باشند.

موافقتنامه تجارت آزاد یکی از عناصر کلیدی مناطق تجارت آزاد است که این مورد خوشبختانه در خصوص کشور ما به خوبی انجام گرفته و باید در راستای اجرای صحیح آن از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

از خصوصیات تجارت آزاد می‌توان به تجارت کالا بدون تعرفه و گمرک یا دیگر موانع تجاری، دسترسی آزاد به بازارها، دسترسی آزاد به اطلاعات بازار‌های بین المللی، جنبش آزاد کارگری در بین و داخل کشورها، حرکت آزاد سرمایه در بین و داخل کشور‌ها اشاره کرد.

کره جنوبی، هنگ کنگ، انگلیس و آمریکا،  از کشور‌های موفق در زمینه تجارت آزاد هستند که در دهه‌های مختلف شروع به این مهم کردند و تجربه‌های گفتنی در این خصوص دارند که می‌توان از آن‌ها درس گرفت، اما مهم‌ترین ویژگی واحد بین کشورها، میدان دادن به واحد تولیدی است.

فرصت طلایی برای ورود پر قدرت به بازار‌های آسیایی

در بین کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارمنستان به عنوان کشوری همسایه شرایط بالقوه برای همکاری‌های تجاری را با کشورمان دارد.
ارمنستان اخیرا با جمهوری آذربایجان و ترکیه وارد اختلافات سیاسی شده و همین موضوعات باعث شده تا ورود کالا از این کشور‌ها به ارمنستان به کمترین حالت ممکن برسد همچنین اختلافاتی از گذشته بین ارمنستان و همسایه شمالی خود یعنی گرجستان وجود داشته که این امر در خصوص گرجستان نیز صدق کرده است.

تمامی این مباحث موجب شد تا ایران از این فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرد و وزیر اقتصاد ارمنستان اوایل هفته گذشته به دعوت وزیر صمت ایران وارد کشور شد و با تعدادی از وزرا و مدیران عالی رتبه همچنین کارخانه‌های مختلف بازدید کرد.

همچنین چند هفته گذشته دولت ارمنستان به دلیل اختلافات سیاسی با کشور ترکیه طی نامه‌ای به ایران اعلام کرد از این پس کالا‌هایی را از این کشور وارد نمی‌کند و خواستار واردات ۲ هزار و ۲۵۰ قلم کالا از ایران شده بود.

در همین راستا هرویک یارجانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این فرصت پیش آمده اظهار کرد: تجارت با ارمنستان یک اقدام استراتژیک است به این ترتیب که این کشور عضو رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و در صورت افزایش تجارت با این کشور می‌توانیم قدم محکمی در راستای رسیدن به اهداف اوراسیا برداریم.

او افزود: در حال حاضر حجم تجارت ایران و ارمنستان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است و با تفاهم نامه‌هایی که با ورود وزیر اقتصاد ارمنستان به امضا رسید، برآورد می‌شود حجم تجارت سالانه در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بیان کرد: ارمنستان سالانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد می‌کند که بیشترین آن از طریق روسیه تامین می‌شود و ایران در صورتی که سالانه یک میلیارد دلار از آن را تامین کند، از طرفی رقابت تجارت خود با روسیه را نیز آغاز کرده که این اقدام موثری برای اسم در کردن در بازار‌های آسیا است.

هرویک یارجانیان ادامه داد: کالا‌هایی نظیر محصولات کشاورزی، صنعتی و نیمه صنعتی، مواد اولیه و بسیاری از محصولات نهایی در بازار‌های ارمنستان خواهان دارند؛ بنابراین با توجه به تجارب کشور‌های موفق در این زمینه و اظهارات مدیران بخش تجارت ایرانی، رسیدن به اهداف و راهبرد‌های اقتصادی تنها به دست تولیدکننده‌ها و صادرکننده امکان پذیر نیست و دولت باید پای کار بیاید.
 
بنابراین با توجه به تجارب کشور‌های موفق در این زمینه و اظهارات مدیران بخش تجارت ایرانی، رسیدن به اهداف و راهبرد‌های اقتصادی تنها به دست تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها امکان پذیر نیست و دولت باید پای کار بیاید.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار