دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی:

ما در سرزمین نرم‌افزاری آمریکایی زندگی می‌کنیم

عاملی گفت: ما در سرزمین نرم‌افزاری آمریکایی زندگی می‌کنیم و آنها داده‌هایی را که توسط خود کاربر تولید می‌شود مدیریت می‌کنند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا عاملی، دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در سخنانی اظهار کرد: موضوع نشست هم‌اندیشی درباره ویراست جدید آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان و تبادل نظر در ارتباط با آیین نامه برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور بود.

عاملی افزود: سند مهندسی فرهنگی توسط دو رئیس‌جمهور ابلاغ شده است. یکی از موارد مذکور در الحاقیه، برش استانی سند مهندسی فرهنگی و همچنین تاثیرگذاری این سند در برنامه‌های پنج ساله کشور و تخصیص بودجه سالانه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در تیر سال گذشته، ستاد راهبری مهندسی فرهنگی به ریاست معاون اول رئیس جمهور شروع به کار کرد. این ستاد ۲۷ مصوبه داشته و تمام مصوبات ابلاغ شده است؛ مصوباتی که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود برای دستگاه‌ها لازم الاجراست.

او  با اشاره به اینکه ده سال از تدوین اولیه سند مهندسی فرهنگی گذشته است، گفت: اینکه ما دائماً در جامعه در حال کارآمدسازی، به‌روزرسانی و تهیه سند جدید هستیم و این اسناد به صحنه عمل و اجرا کشیده نمی‌شوند بخشی مربوط به این مطلوب‌گرایی است که در حوزه اسناد وجود دارد.

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: واقعیت این است که بنده این سنت و رویه را که هر مدیر، رئیس و دبیر جدیدی که می‌آید بخواهد تغییری در اسناد و رویه‌های گذشته ایجاد کند را نمی‌پسندم، باور بنده این است که ثبات نسبت به اینکه پیوسته تغییرات اساسی دهیم و تمام زحمات گذشته را نادیده بگیریم نتیجه بهتری دارد، و باید به آن چیزی که داریم پایبند باشیم.

او ادامه داد: حجم کارشناسی بسیار زیادی روی سند مهندسی فرهنگی صورت گرفته است و مقام معظم رهبری در موارد مختلف روی این سند تاکید داشتند که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را به سوی اجرایی شدن پیش ببرد.

عاملی با بیان اینکه در جلسات ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور تلاش کردیم زیرساخت‌های اجرایی سند، از جمله تدوین آیین‌نامه اجرایی‌سازی سند مهندسی فرهنگی را فراهم کنیم، افزود: در کنار شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها یک کمیته فرهنگی نیز در سازمان برنامه و بودجه استان‌ها وجود دارد که اثرگذاری عمده در خصوص تخصیص بودجه و اعتبارات، در آن کمیته فرهنگی صورت می‌گیرد و این امر مقداری از کارآمدی شورای فرهنگ عمومی می‌کاهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در سند مهندسی فرهنگی کشور تاکید شده است که شورا‌های جدیدی برای این سند در استان‌ها ایجاد نشود و از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان که به ریاست ائمه جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان‌ها تشکیل می‌شود، برای اجرایی سازی سند استفاده شود.

او  ادامه داد: تمهیدی لازم است که ما یک شورای فرهنگ عمومی به اضافه، برای این سند داشته باشیم که ظرفیت‌های لازم را برای تصمیم‌سازی و اجرایی کردن تصمیمات را داشته باشد و ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر اجرایی شدن این سند را دنبال می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در متن سند مهندسی فرهنگی ۳۰۰ برنامه اقدام پیش‌بینی شده است و باید با توجه به ظرفیت سند، برشی ناظر بر اولویت‌های هر استان و منابع مالی استان، جداگانه توسط خود شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برای این سند نوشته شود و این کمک می‌کند به اینکه یک برنامه واقعی داشته باشیم که در آن اولویت‌های هر استان به‌صورت واقعی تدوین شده است.

او ادامه داد: مسیر فرهنگی شدن و اجتماعی شدن جامعه از یکسری منابعی تغذیه می‌کند که بسیاری از این منابع مانند فضای مجازی، رسانه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و ... در اختیار ما نیست و با مهندسی فرهنگی از بیرون، درخصوص جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند و این محیط توسط آن‌ها مدیریت می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت از ۵ میلیارد نفر گذشته است و تعداد کاربرانی که به رسانه‌های اجتماعی در جهان متصل هستند از ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون نفر گذشت، همچنین تعداد نزدیک به ۴ میلیارد و ۸۰ میلیون نفر کاربر با موبایل به رسانه‌های اجتماعی وصل می‌شوند.

او بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک با دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر، یوتیوب و واتس آپ با دو میلیارد نفر کاربر، محمل تعاملات اجتماعی جهان شده‌اند. در واقع ما در سرزمین نرم‌افزاری آمریکایی زندگی می‌کنیم و آنها داده‌هایی را که توسط خود کاربر تولید می‌شود در آینده مدیریت می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مبنای داده‌های موجود در محیط مجازی یک ظرفیتی را ایجاد می‌کند که چگونه مسیر فرهنگی ایران و کشور‌های دیگر دنبال شود. در حقیقت یک نوع تسلط فرهنگی بر جوامع پیدا می‌کنند، مخصوصاً جامعه ما که دشمن همه تلاش خود را برای غلبه فرهنگی بر آن انجام می‌دهد.

عاملی تاکید کرد: در اولویت دهی به امور فرهنگی استان‌ها باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه فضای مجازی، فرهنگ صورت گیرد تا بتوانیم در این زمینه ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم تا به جای این که جامعه به سمت محیط فرهنگی غربی حرکت کند با جهت‌دهی صحیح، مردم را به سمت ظرفیت‌های ملی خودمان سوق دهیم.

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: برخی از دولت‌ها نزدیک به ۵۰ درصد منابع سرمایه‌گذاری ملی خود را به فضای سایبر اختصاص دادند و دارایی‌های این فضا به‌طور نسبی ماندگار، و با مصرف فراگیر است، لذا این حوزه بسیار مهم نیازمند تمرکز جدی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار