رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از آغاز عملیات اجرایی مدیریت هرزآب برای یک هزار و ۷۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسینعلی نریمانی رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهارداشت: عملیات و اقدامات مرتبط با مدیریت هرزآب نقش ویژه‌ای در جلوگیری از بیابان‌زایی ایفا می‌کند و در مناطقی مانند استان از جمله طرح‌های اصلی است که همه ساله اجرا می‌شود.

او خاطرنشان کرد: عملیات مرتبط با بیابان‌زدایی مصوب امسال از جمله مدیریت هرزآب در هفت شهرستان اردستان، نایین، نطنز، خور و بیابانک، اصفهان، آران و بیدگل و بُرخوار انجام خواهد شد.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی مدیریت هرزآب برای ۱۷۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان تا شهریور سال آینده ادامه خواهد یافت تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته ملی و استانی امسال در این بخش حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

نریمانی با اشاره به اینکه عملیات مدیریت هرزآب در سال‌های اخیر در منطقه افزایش یافته است افزود: اینگونه طرح‌ها سبب کاهش سرعت تخریبی آب شده و به دنبال آن فرسایش و سیلاب‌ها در محل اولیه یا تشکیل نشده و یا باشدت کم و قابل کنترل خواهد بود.

او به ایجاد ۱۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده در استان  امسال  با هدف حفاظت از راه آهن اشاره و تصریح کرد: ریزگرد‌ها و گرد و غبار هر ساله سبب آسیب به بخش‌های مختلف از جمله تاسیسات زیربنایی و محور‌های مواصلاتی می‌شود و اجرای طرح‌های مقابله با آن از جمله ایجاد بادشکن غیرزنده ضروری است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: طرح بادشکن‌های غیر زنده به عنوان راهکار مهار آسیب و بحران‌های ناشی از فرسایش بادی و گرد و غبار به شمار می‌رود و با کاهش سرعت باد از فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان و ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کند.

مقابله با بیابان‌زایی (Combating Desertification) مجموع فعالیت‌هایی است که بخشی از برنامه توسعه جامع سرزمین در مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه مرطوب در راستای توسعه پایدار محسوب شده است و هدف آن جلوگیری یا کاهش تخریب سرزمین، احیا زمین‌های تخریب شده و باز زنده‌سازی اراضی بیابانی محسوب می‌شود.

ایران بالغ بر ۲.۴ درصد از مجموع کل بیابان‌های جهان را در خود جای داده است که در ۱۷ استان از جمله استان اصفهان پراکنده هستند، این استان با وسعتی بالغ بر ۱۰.۷ میلیون هکتار یکی از استان‌های مرکزی و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک به شمار می‌رود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.