اصلاح یک ماده راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گاهی اوقات اصلاح یک ماده قانونی راهگشای مشکلات خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست کارگروه مشترک نمایندگان قوه‌قضاییه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح قوانین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، غلامحسین اسماعیلی سخنگو و رئیس حوزه ریاست قوه‌قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه و فرهاد رهبر مشاور اقتصادی رئیس قوه‌قضاییه به نمایندگی از دستگاه قضا و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست یکی از رویکرد‌های این سازمان و قوه‌قضاییه را تعامل جدی با مجلس به ویژه کمیسیون‌های مجلس عنوان کرد و گفت: امروز از آن جهت که مسائل مرتبط با حوزه اقتصادی، تولید و معیشت اهمیت بالایی دارد، اصلاح قوانین اقتصادی را در اولویت قرار دادیم و به همین منظور فهرست بلندی از اشکالات، آسیب‌ها، ابهامات و خلاء‌های قانونی در حوزه اقتصادی و تولیدی را شناسایی کرده‌ایم که به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

درویشیان قوانین ناکارآمد را از آسیب‌های جدی حوزه اقتصادی و تولیدی دانست و تصریح کرد: برخی حوزه‌ها نیاز به وضع یا اصلاح قانون دارد تا ابهامات آن‌ها برطرف شود.

وی افزود: به طور مثال برخی قوانین ضمانت اجرا ندارند و در برخی موارد نقص و یا ابهام قانونی وجود دارد و یا حتی در مورد مالیات نیز ۴۰ درصد از حوزه‌ها شامل معافیت مالیاتی شده‌اند در صورتیکه به نظر ما چنین معافیتی ضرورت ندارد؛ یعنی از بخش‌هایی که بعضاً باید مالیات بگیریم، شامل معافیت شده‌اند و در مقابل بخش‌هایی که باید شامل معافیت مالیاتی شوند، مالیات می‌گیریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ارتباط مستمر با مجلس، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با اصلاح یک ماده شاهد حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم خواهیم بود. برخی طرح‌ها می‌توانند در قالب یک ماده واحده ارائه شوند و مشکل آن بخش اقتصادی را که مردم درگیر هستند، مرتفع کنند و لازم نیست کل قانون اصلاح شود.

درویشیان اظهار کرد: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با دیوان عدالت اداری امضا کردیم که یک بخش از آن مربوط به شناسایی قوانین ناکارآمد و نیازمند اصلاح است.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی در نظر دارد هم در حوزه تقنین و اصلاح قوانین و همچنین در حوزه نظارت قوه‌ مقننه را یاری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار