وحدت مطرح کرد؛

جزئیات نحوه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

رییس صندق نوآوری و شکوفایی در خصوص نحوه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در برنامه زنده تلویزیونی، اظهار کرد: در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی قانون مترقی از شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد در نهایت منجر به تشکیل صندوق نو آوری و شکوفایی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان شد.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا بحث تامین مالی فعالیت‌های نوآور و فناور به شدت حائز اهمیت است، افزود: فعالیت‌های نوآور برای توسعه به ابزار‌های جدیدتری احتیاج دارند و شرکت‌های استارتاپی از راه‌های معمولی نمی توانند نیاز‌های مالی‌شان را تامین کنند.

وحدت در خصوص وجه تمایز صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌هایی که تسهیلات ارائه می‌دهند، گفت: یکی از تفاوت های اصلی صندوق نو آوری و شکوفایی با بانک‌ها  بحث ارائه خدماتی مانند سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر و ضمانت نامه های خاص است که در سیستم‌ بانکی وجود ندارد.

رییس صندق نوآوری و شکوفایی  تصریح کرد: ما در ارائه تسهیلات تفاوت‌های عمده ای با بانک ها داریم به عنوان مثال در سیستم بانکی و سرمایه در گردش معمولا به عمق طرح کسب و کار کمتر توجه نمی‌شود در صورتی که این امر به شدت برای شرکت‌های دانش بینان جهت دریافت تسهیلات حائز اهمیت است. به طور معمول خدماتی که به شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود با نگاه رو به جلو است در حالی که در نظام بانکی اینگونه نیست.

او بیان کرد: دانشگاه ها، منابع انسانی و پیشرفت در تسهیلات تکمیلی بعد از ۲۰ سال تلاش موجب روی کار آمدن بیش از ۵ هزار شرکت‌ دانش بنیان با تمام کمی‌ها و کاستی‌ها شده و یکی از نیاز‌های اصلی ما برای پیشرفت هر چه بیشتر در این زمینه بحث تامین مالی است که به همین خاطر صندوق نو آوری شکل گرفت تا تامین مالی این اکوسیستم به خوبی انجام شود.

وحدت افزود: رسالت ما در صندوق نوآوری در ابتدای کار رفع نیاز و تامین مالی شرکت‌ها بطور مستقیم بود اما در چشم انداز جدید به دنبال نسل سوم ارائه خدمات صندوق نوآوری هستیم به این شکل که زیست بوم تامین مالی را فراهم کنیم و نه این که خود صندوق به تامین مالی شرکت‌ها بپردازد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در بحث تامین مالی، ما بانک‌ها را داریم که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند و حدود دو سال است که همکاری‌مان را با بانک ها شروع کرده ایم.  تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و تولیدی را بر عهده بانک‌ها گذاشتیم و سعی کردیم شرکت‌های بزرگ  را به بانک‌ها متصل کنیم، اما سعی کرده‌ایم که تامین مالی شرکت‌های نوپا و کوچک از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری که غیر دولتی هستند انجام شود. همچنین در حوزه‌های تخصصی‌تر صندوق‌های خاصی را داریم. البته شرکت‌هایی که به هر طریقی نتوانستند از این دو راه تامین مالی داشته باشند از طریق خود صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت خواهند شد. در حقیقت ما تلاش کرده ایم تا نقش تنظیم گری تامین مالی را به خوبی ایفا کنیم.

وحدت یادآوری کرد: به افرادی که طرح های جدیدی برای ارائه دارند توصیه می‌کنم که طرح دوشنبه‌های استارتاپی که رویدادی برای جذب سرمایه است را از دست ندهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار