باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

از همسری تا همسفری در جاده/ آواز رانندگی در جاده از دور خوش است

رانندگی با خودرو‌های سنگین از دید مردم عادی کاری ساده و تفریحی محسوب می‌شود، اما با پرسش از رانندگان سختی‌های این شغل نیز نمایان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خیلی از امور و مشاغلی که در دنیا وجود دارند ، دورنما و چشم انداز جالب و زیبایی را ارائه می دهند و در نظر مردم، تفریح محسوب شود.

اما اگر این مشاغل را از دیدگاه افرادی که با آن سر و کار دارند بررسی کنیم، عقایدمان یکصد و هشتاد درجه تغییر خواهند یافت.

یکی از این مشاغل به ظاهر ساده که در باطن خود سختی های زیادی را دارد، رانندگی با خودرو های سنگین است و شاید همین حالا از دید مخاطبان این گزارش ، این شغل تفریح در جاده ها به حساب بیاید.

سختی این شغل گاها برای آقایان قابل تحمل می شود، اما مسئله از جایی مشکل تر می شود که خانم ها را نیز به این عرصه وارد کنیم.

در این گزارش، گفت و گوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با یکی از بانوان راننده را می خوانید و در آن با شغل رانندگی و سختی های آن، بیشتر آشنا خواهید شد.

از سختی انتظار تا نگرش غلط نسبت به بانوان

صیفی بانوی راننده اهل خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان جنوبی گفت: هشت سال است به همراه همسرم که خود راننده ترانزیت است، در خطوط ترانزیت و در بخش باری حمل و نقل فعالیت می کنم.

او افزود: از آنجایی که انتظار کشیدن برای همسران رانندگان کار دشواری است، تصمیم گرفتم در جاده ها همسرم را همراهی کنم تا سختی کار برای هر دوی ما کمتر شود.

صیفی با اشاره به اینکه شغل رانندگی خصوصا با خودروی سنگین، کار دشواری به شمار می رود گفت: سختی کار برای آقایان هم گاهی طاقت فرسا می شود، چه برسد به اینکه بانوان هم در این حرفه وارد شوند.

آواز رانندگی در جاده از دور خوش است/ همسفرشدن بانوان با همسرانشان در جاده

این بانوی راننده ادامه داد: به دلیل اینکه من یک بانو هستم، به تنهایی نمی توانم در خیلی از جاده ها تردد کنم و حتی در بسیاری از موارد و مکان ها  برخورد های بدی با رانندگان بانو صورت می گیرد.

او با انتقاد از اینکه در مرزهای ترانزیتی امکانات رفاهی برای رانندگان وجود ندارد، افزود: دیدگاهی که در بین مردم ما وجود دارد ، این است که بانوان باید در منزل خانه داری کنند و راننده بودن برای یک بانو ، امر پسندیده ای نیست.

صیفی با اشاره به اینکه در ایران ،این تفکر غلط رواج یافته است گفت: در خارج از کشور بانوانی وجود دارند که به تنهایی، هفته ها رانندگی می کنند و از سد مشکلات مختلف عبور می کنند.

خانم ها به تنهایی ورود نکنند

بانوی راننده بیرجندی در خصوص درآمد رانندگان گفت: در آمد رانندگان خصوصا فعالان بخش ترانزیت، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله بسته شدن مرزها، هزینه های بار، محدودیت های بارگیری و چندین عامل دیگر قرار دارد و در حال حاضر بیماری کرونا، تاثیر زیادی بر شغل و درآمد رانندگان داشته است.

او با گلایه از نبود امکانات برای بانوان گفت: تنها امری که می تواند برای رانندگان بانو به عنوان مزیت مطرح شود، معطل نشدن در صفوف گمرکات است که این امر هم به دلیل نبود امکانات رفاهی در مرزها برای بانوان است.

صیفی اظهار کرد: اگر بانوان قصد ورود به این حرفه را دارند، نباید به تنهایی وارد این عرصه شوند زیرا با سختی های زیادی رو به رو خواهند شد و ممکن است به تنفر آنها از این شغل بیانجامد.

دنیا دیدن بهتر از دنیا خوردن است

این بانوی بیرجندی آشنایی با مردم دیگر کشورها و آشنایی با فرهنگ های دیگر را از جمله زیبایی های رانندگی برشمرد و اضافه کرد: در کشورهای دیگر زیبایی هایی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست و شاید یکی از عوامل ترغیب من به این شغل، این مسئله باشد.

او در ادامه با اشاره به یکی از مسافرت های خود در مسیر روسیه گفت: به دلیل برخی مشکلات که برای گذرنامه و روادید همسرم ایجاد شد، ناچار به بازگشت شدیم و این مشکل، یکی از هزاران مشکل رانندگان در مسیر است.

آواز رانندگی در جاده از دور خوش است/ همسفرشدن بانوان با همسرانشان در جاده

صیفی گفت: خویشان و آشنایان همیشه رفتن به اروپا را برای من یک تفریح به حساب می آورند، اما برای راننده ای که همیشه این مسیر را طی می کند، دیگر جذابیت یک سفر تفریحی را ندارد.

فقط برای تفریح به پاریس نمی روند

درخشی مقدم راننده خودروهای سنگین و همسر این بانوی راننده نیز گفت: حدود ۳۰ سال است به شغل رانندگی مشغول هستم و می توانم بگویم این شغل، در خانواده ما وجود داشته و پدرم نیز راننده بوده است.

 


بیشتر بخوانید


این راننده بیرجندی در خصوص امکانات رفاهی جاده ها گفت: در مسیرهای داخلی، امکانات رفاهی و بهداشتی، مورد پذیرش رانندگان نیست و گاها این مسئله باعث دلسردی رانندگان می شود.

فعالیت 16 بانو در عرصه حمل و نقل جاده ای استان

گرجی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند گفت: در حال حاضر۱۶ نفر راننده بانو در سطح استان فعال هستند.

او افزود: این بانوان در هر دو بخش مسافربری و باری به فعالیت مشغول بوده و چندین زوج راننده نیز، به اتفاق یکدیگر مشغول کار در عرصه حمل و نقل هستند. 

گرجی با اشاره به عدم وجود تفاوت در شرایط ورود به عرصه حمل و نقل برای بانوان و آقایان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف و سانحه از جانب رانندگان بانو دریافت نشده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: با وجود بیشتر بودن سختی شغل رانندگی برای بانوان، امکانات ویژه ای برای آنان در نظر گرفته نشده است و حقوق و مزایای آنان نیز به وسیله شرکت های بخش خصوصی طرف قرارداد رانندگان، تعیین می شود.

برای استمرار هر امر، باید انگیزه ای وجود داشته باشد و توجه بیشتر به عرصه حمل و نقل و در نظرگرفتن امتیازات برای رانندگان می تواند باعث ایجاد انگیزه در رانندگان شود و این امر در خدمت رسانی هر چه بهتر رانندگان موثر است.

گزارش از سید محمدعلی سجادی

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
اگر به بانوان میدون داده بشه ، هیچ محدودیتی براشون وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
چه جالب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
درود بر بانوان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
خیلی زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
چه بانوی سرسخت و مقاومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
گزارش زیبایی بود.... احسنت و درود به شیر زنان جاده ها.....کارشون سخت و طاقت فرساست ای کاش مسئولان هم فکری برای بیمه رانندگان زن هم بکنند