معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

توان تولید واکسن کرونا به هر روش در کشور وجود دارد

ستاری گفت: توان تولید هر سه نوع واکسن کرونا اعم از واکسن با فناوری ویروس ضعیف شده، ویروس غیر فعال و mRNA در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن سازی رازی (کووپارس) که با حضور وزیر بهداشت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: این موسسه قدیمی ترین مرکز پژوهشی کشور است که خوشبختانه امروز به جایگاه مناسب خود رسیده است.

او افزود: تولید واکسن به هر روش در کشور در حال توسعه است، ما بزرگترین شرکت‌های منطقه را در بیوتکنولوژی داریم و وزارت بهداشت به این صنعت کمک کرده است.

ستاری ادامه داد: واکسن کرونا رازی یک واکسن استنشاقی با فناوری بایوتکنولوژی است که امروز فاز مطالعه بالینی آن آغاز شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در سالهای اخیر و به همت وزارت بهداشت پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه تولید واکسن به دست آوردیم به طوریکه امروز توان تولید هر سه نوع واکسن کرونا اعم از واکسن با فناوری ویروس ضعیف شده، ویروس غیر فعال و mRNA در کشور وجود دارد.

واکسن سازی رازی یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی خاورمیانه است

در ادامه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: واکسن سازی رازی یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی خاورمیانه است که برای تولید واکسن کرونا با رهبری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به این موفقیت رسیده است.

او افزود: موسسه رازی سال ۱۳۰۳ تشکیل شد و در ۱۳۲۱ اولین واکسن کزاز را به جامعه معرفی کرد و بعد از واکسن های دیفتری، سرخک، سرخجه، اوریون ۶ نوع از واکسن های اجباری را رازی تدارک دیده است و این واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد.

خاوازی تصریح کرد: هر زمان یک بیماری عفونی در جامعه شکل گرفته، رازی دغدغه خاص خود را داشته و سعی کرده تا در طول این ۹۶ سال، کاری را برای جامعه انجام دهد. بر همین اساس در اسفند ۹۸ با شیوع کرونا، موسسه رازی به بحث کرونا ورود پیدا کرد.

او گفت: بر اساس ادبیات واکسن سازی دنیا، موسسه رازی یکی از مطمئن ترین پلتفرم های واکسن سازی را برای تولید واکسن کرونا انتخاب کرده است. این واکسن یک پروتئین نوترکیب انتخاب شده از ایمن ترین واکسن هاست‌ که بخش قابل ملاحظه ای از کمپانی های دنیا نیز همین مسیر را انتخاب کرده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ویژگی خوب این واکسن این است که یک تیم بسیار قوی نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشمندان، داروسازان، دامپزشکان و کلیه رشته های مرتبط با واکسن سازی در این تیم مشارکت کردند و بسیاری از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو با وسواس زیاد مطالعه و اقدام کردند.

او توضیح داد: از فاصله اسفند تا فروردین کار طراحی واکسن رازی انجام شد و از اردیبهشت بحث های کارآزمایی مطرح شد و عملا از خرداد تزریق به حیوانات شروع شد. به طوری که بیش از ۵۰۰ حیوان اعم از موش، خوکچه هندی، میمون و...‌‌ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

خاوازی بیان کرد: تعداد زیادی از کارمندان موسسه رازی به دلیل آوردن میمون های آفریقایی سبز مبتلا به بیماری شدند. ۲۵ مورد از این میمون ها برای این اقدام استفاده شدند که این عدد معادل بهترین واکسن سازهای دنیاست. بنابراین خیال همه مردم ایران را جمع می کنیم که این کار تحت نظارت وزارت بهداشت و با کار کارشناسی و دقیق سازمان غذا و دارو پیش رفت.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید واکسن کرونا در موسسه رازی یک پروژه کامل علمی است که با وسواس دنبال می شود و امیدواریم با همکاری مشترک با وزارت بهداشت و تولید واکسن معتبر بتوانیم با موفقیت این بیماری را کنترل کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار