در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد؛

تدوین گزارش عملکرد صداوسیما در آموزش دانش آموزان / شبکه‌های اروپایی از رسانه ملی الگو برداری کرده اند

نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس امروز نحوه عملکرد صداوسیما در زمینه آموزش دانش آموزان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران  جوان، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست امروز خود از مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی موضوع آموزش از طریق رسانه ملی دعوت کردند.

احمدی مدیر شبکه آموزش با حضور در جلسه گفت در رسانه ملی تصمیم گرفته شد که ۷ اسفند سال پیش با یک حرکت و کار جهادی ۲۴ کلاس روزانه در شبکه آموزش ایجاد شد و پس از هفته دوم به ۹۰ کلاس روزانه رسید. در مجموع تا امروز ۶ هزار کلاس برگزار شده است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های آموزشی اروپایی از ایران الگو و کپی برداری نموده اند، اظهار کرد که کار اصلی صداوسیما ایجاد عدالت آموزشی است و در این راستا، ۹۸ درصد جمعیت کشور از برنامه‌های تلویزیونی و آموزشی بهره مند می‌شوند.

مدیر شبکه آموزش سیما تصریح کرد صداوسیما در دو بال آموزشی در حوزه اطلاع رسانی برای سلامت جامعه و حوزه آموزش درسی انجام وظیفه می‌کند.

احمدی افزود که ۴ شبکه در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند؛ شبکه آموزش ۱۱ ساعت، شبکه قرآن و معارف ۳ ساعت، شبکه چهار ۶ ساعت و شبکه امید به عنوان شبکه مکمل به همراه شبکه‌های رادیویی ایران و جوان درگیر روند فعالیت آموزشی شده اند.

در ادامه این نشست، علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش اظهار کرد که یک برنامه هماهنگ و منسجم برای پروژه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و البته می‌توان گفت حاکمیت به مسائل تعلیم و تربیت دغدغه دارد. همچنین موضوعاتی را که به یادگیری نیاز دارند، عملیاتی و سریعا ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و تلویزیون هماهنگ و موفق بوده است، اظهار کرد که با تولید هزاران برنامه تولیدی ۹ هزار کلاس تا پایان سال ایجاد و برگزار می‌شود.

در این جلسه حبیب الله دهمرده عضو این کمیسیون گفت که بر اساس گزارش‌های مردمی و آمار، زیرساخت لازم برای دسترسی مردم مناطق محروم به شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت، وجود ندارد و میزان دسترسیشان به شبکه‌های آموزشی با مشکلاتی مواجه است.

وی ادامه داد که با توجه به تعدد فرزند در برخی خانواده‌ها و نحوه پخش برنامه‌های درسی و سیستم‌های پخش کننده آموزشی، تنگنا‌های مالی زمینه استفاده همزمان چند نفر از برنامه‌های آموزشی را با موبایل، تبلت و تلویزیون فراهم نمی‌کند.

نماینده مردم زابل یادآور شد تقاضای مجلس این است که نحوه تدریس با شبکه‌های فعلی به دور از فضا‌های آموزشی با پایان کرونا جمع نشود و پس از آن شبکه‌های درسی هم به کار آموزشی خود ادامه دهند.


محمد مهدی زاهدی عضو دیگر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد که باید در جهت رفع نیاز‌های کشور تحولی ایجاد شود و در این راستا، وزارت علوم از بهره مندی اینگونه شیوه تدریس از نگاه ایجاد برنامه‌های تلویزیونی عقب‌تر است

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون با اشاره به تحول دنیای آموزش اظهار کرد که مردم کشور به آموزش علاقه‌مند هستند و از لحاظ آماری، بسیاری از جمعیت ما هزینه‌هایی را بابت آموزش‌های گوناگون پرداخت می‌کنند.

این نماینده صدا و سیما را دانشگاه آموزشی توصیف کرد و گفت که این نهاد با تغییر در نحوه‌های گوناگون آموزشی حتی از طریق فیلم و سریال‌ها اقدامات اساسی بیشتری فراهم کند.

نماینده مردم تبریز افزود صداوسیما با توجه به شرایط اقتصادی خانوار‌ها در برهه کنونی، برای مخاطبان کم توان مالی نباید با پخش سفره آرایی‌ها و منازل به اصطلاح لاکچری زندگی حسرت آفرین را ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون نفر از آحاد جامعه از آموزش محروم هستند، تصریح کرد که با ارتقای کیفیت آموزشی نیاز است در دوران کرونا آموزش‌های عملی و مهارتی را افزایش دهیم.

همچنین محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش گفت صداوسیما در روز‌های کرونایی به یک کلاس بزرگ تبدیل شده است و در کشور ما اقدامات خوب و به موقعی را آغاز کرده و به نحو مطلوبی آموزش می‌دهد.

نماینده مردم بجنورد افزود که در کشور ۲ الی ۵.۳ میلیون نفر دانش آموز از برنامه شاد محروم هستند و از عدالت اموزشی نتوانسته اند به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه تأکید کرد که با آموزش تلویزیونی کلاس‌ها بر روی خانواده‌ها باز شده و در این میان، تدریس چهره‌های برتر آموزش مشخص می‌شود و با معلوم شدت اشکالات نحوه تدریس، معلمان ناخودآگاه مجبور به رفع مشکلات خود شدند.


مهدی اسماعیلی دیگر عضو کمیسیون بیان کرد که برنامه‌ای برای آموزش بیسوادان در نهضت سواد آموزی از طریق شبکه‌های آموزشی فراهم شود.


وی گفت که صدا و سیما و آموزش و پرورش، آموزش‌های لازم ضمن خدمت را برای معلمان باید فراهم کنند؛ این آموزش‌ها مدتی است کم رنگ شده و به سیستم آموزشی کشور لطمه می‌زند.

نماینده میانه با اشاره به اینکه در راستای آموزش باید برابری و عدالت اتفاق بیفتد، بیان کرد نباید آموزش صداوسیما و فضای مجازی ترک شود، بلکه لازم است آموزش تلفیقی و ترکیبی رخ دهد.

اسماعیلی افزود نباید از تعالیم پرورشی یک معلم غفلت کرد و معلم پرورشی در سیستم‌های آموزشی آنلاین و تلویزیونی باید نقشی اساسی داشته باشد.

در ادامه مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد تصریح کرد که آموزش باید به صورت انیمیشن و از طریق سی دی و دیگر صورت‌ها برای کیفیت بهتر آموزش. در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

وی اظهار کرد با ایجاد فضای کلاس، با حضور چندین دانش آموز سرکلاس‌های تلویزیونی و رعایت پروتکل‌ها حس کلاس حضوری برای دانش آموز ایجاد شود.

روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش یادآور شد که گسترش کنترل نشده فضای مجازی در دستان دانش آموزان بسیار بیشتر شده و در آینده قطعا تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

نماینده تبریز اظهار کرد با تکیه بر صدا و سیما خلاء نداشتن تبلت و گوشی قابل حل است. البته باید نیاز به مراجعه به اینترنت و گوشی منتفی شود و شبکه‌های آموزشی با کیفیت تری نسبت به قبل ایجاد شوند.

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان نشست با اشاره به ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت که گزارشی درباره عملکرد صدا و سیما در زمینه آموزش دانش آموزان تهیه شده و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار