اتمام فاز مطالعاتی طرح نجات بخشی تکیه معاون الملک از نفوذ آب‌های زیرزمینی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام فاز مطالعاتی طرح نجات بخشی تکیه معاون الملک از نفوذ آب‌های زیرزمینی خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به معضل چندین ساله نم زدگی دیوار‌های تکیه معاون الملک، گفت : از حدود نزدیک به یک دهه پیش، باتوجه به نم زدگی دیوار‌های تکیه معاون الملک بحث نجات بخشی این گنجینه ارزشمند تاریخی از نفوذ آب‌های زیرزمینی مطرح شد.

او گفت : باتوجه خطرات و آسیب‌هایی که نفوذ آب‌های زیرزمینی برای این بنای تاریخی مهم داشت، از سه سال پیش بصورت جدی گام‌هایی برای نجات بخشی این اثر شروع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: در این راستا اجرای مطالعات نجات بخشی بنا از نفوذ آب‌های زیرزمینی به یک مشاور واگذار شد تا ابعاد مختلف موضوع را مورد مطالعه قرار داده و راهکار‌هایی برای آن پیدا کند.

او از اتمام مطالعات طرح نجات بخشی تکیه معاون الملک توسط این مشاور خبرداد و افزود: طی روز‌های اخیر مشاور این طرح با حضور در کارگروهی که متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای استان بود، نتایج مطالعات خود را اعلام و راهکار‌هایی را نیز ارائه داد.

قادری ادامه داد: باتوجه به اینکه طی دهه‌های گذشته وضعیت منطقه‌ای که بنای تکیه معاون الملک در آن قرار گرفته، از نظر ساخت و ساز‌های اطراف و احداث یک خیابان روی رودخانه تعییر پیدا کرده، برای همین طبیعت رودخانه به هم خورده و نیازمند زهکشی شده است.

او گفت: به پیشنهاد مشاور، قرار شد زهکشی‌هایی طراحی شود تا با کشیدن آب از عمق مانع از نفوذ آن به دیوار‌های تکیه معاون الملک شود که برای این کار احداث چاه‌های عمیق را مد نظر قرار داده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: البته هنوز این پیشنهادات اولیه است و باید در کارگروه مذکور بیشتر روی آن تبادل نظر کنیم.

او ادامه داد: طبق برنامه تا حداکثر سه ماه آینده طرح نهایی را برای نجات بخشی تکیه از نفوذ آب‌های زیرزمینی تدوین خواهیم کرد و وارد فاز اجرایی این پروژه خواهیم شد.

قادری گفت: همچنین به منظور مرمت دیوار‌های آسیب دیده بنا به دلیل نم زدگی حدود دو میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده ایم و بزودی عملیات مرمت آن را انجام خواهیم داد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.