قالیباف در نشست خبری با همتای روسی خود مطرح کرد؛

لزوم طراحی ساختار‌های جدید برای ارتقای روابط اقتصادی تهران_مسکو / در پیام رهبر انقلاب بر استحکام روابط ایران و روسیه تاکید شده است

رئیس مجلس گفت: در پیام رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه، بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط تهران_ مسکو تاکید شده است.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف ظهر امروز با ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از این نشست همراه با همتای روسی خود در جمع خبرنگاران حضور یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسیه اولین مقصد سفر خارجی من به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: مهم‌ترین موضوع در این سفر پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آقای پوتین رئیس جمهور روسیه بود که در این پیام بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تاکید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه‌های یکجانبه گرایانه هم تاثیری بر این رابطه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در نشست درباره مسائل دوجانبه ای، منطقه ای، جهانی و مباحث مشترک بحث و بررسی انجام شد، افزود: قالب‌های فراوان و مشترکی وجود دارد که باید با ساختار‌های جدید و تقویت ساختار‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی، فنی، انرژی، صنعتی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی و دانشگاهی پیش برود.

قالیباف با بیان این که ایران و روسیه مشترکات فراوانی درباره مسائل منطقه‌ای و صلح در منطقه دارند که این موضوع لازمه اتخاذ تصمیمات جدید و ساختار‌های جدید است گفت: تهران و مسکو همچنین در موضوع امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه علیه دو کشور مسائل و موضوعات مشترک دارند.

وی تصریح کرد: در نشست امروز هماهنگ و توافق شد که در فصل بهار سومین کمیسیون عالی مشترک پارلمان‌های ایران و روسیه در کنار نمایشگاه اقتصادی و تجاری میان تجار ایران و روسیه در تهران برگزار شود و ما میزبان رئیس مجلس دومای روسیه خواهیم بود.

قالیباف در پایان تاکید کرد: امیدواریم این سفر آغاز تحول جدیدی در بحث‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دو کشور باشد و ما شاهد شکل گیری سرمایه گذاری‌ها بین دو کشور باشیم.

وی تاکید کرد: هدف ما از گفت‌وگو‌ها این است که بتوانیم به نتایج واقعی و توسعه روابط میان ایران و روسیه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل برسیم و شرایطی فراهم شود که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گسترش یابد و به پروژه‌های جدیدی در نتیجه دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس دومای روسیه با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها باید به متولد شدن پروژه‌های جدید بیانجامد، بیان کرد: ما در نشست امروز توافق کردیم که کار را از امروز آغاز کنیم و اواسط سال میلادی (بهار ۱۴۰۰) به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی به تهران خواهیم آمد و از محافل اقتصادی و اجرایی روسیه هم برای حضور در تهران دعوت می‌کنیم تا این نشست نه تنها منجر به توسعه ابعاد پارلمانی دو کشور شود بلکه تحرک جدیدی به روابط میان ما دهد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از نظر تاریخی یک حالت ویژه‌ای دارد، گفت: ما و ایران با تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری و استاندارد‌های دوگانه، که نه تنها علیه ما بلکه علیه چین و کره شمالی اعمال شده، یک مبارزه مشترک داریم.

والودین تصریح کرد: این جنگ‌های تجاری از سوی آمریکا علیه روسیه و ایران به صورت علنی انجام شده و یا تحت عنوان حفاظت از بازار‌های اروپایی انجام می‌شود.

رئیس مجلس دومای روسیه تاکید کرد: در نشست امروز با دکتر قالیباف درباره برگزاری کنفرانس همکاری منطقه‌ای و امنیت صحبت‌هایی را داشتیم، کشور‌های ایران، روسیه، چین، ترکیه، افغانستان و پاکستان در این کنفرانس شرکت می‌کنند و جلسات این کنفرانس به نوبت هر سال در یک کشور برگزار می‌شود.

والودین افزود: اولین نشست در اسلام آباد پاکستان و سپس در تهران و ترکیه برگزار شد و اکنون نوبت مسکو است و ما برای برگزاری این کنفرانس در اواخر سال اعلام آمادگی کرده ایم و از هم اکنون مقدمات آن در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشور‌ها تلاش می‌کنند کمک‌های درمانی و بهداشتی به سایر مردم ارسال نشود، بیان کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند واکسن خودشان را پیش ببرند و مانع پیشبرد واکسن سایر کشور‌ها می‌شوند در صورتی که مشخص نیست تا چه حد دارو و واکسن‌های آن‌ها مفید است.

رئیس مجلس دومای روسیه همچنین با اشاره به ارسال واکسن کرونا از سوی روسیه به ایران، اظهار کرد:همکاری‌ها و گفتگو‌ها میان ایران و روسیه در عرصه مسائل بهداشتی و درمانی و کمک به اتباع دو کشور برای فائق آمدن برای پاندمی کرونا در حال انجام است و باید شرایطی فراهم کرد تا دیگر کشور‌ها هم به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
الان این دیدار در روسیه بوده یا تهران ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چرا عاقل کند کاری که .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
یک گام به جلو ده گام به عقب !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چه کسی یک شبه عالیجناب تواند شد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
کار سیاست را به اهلش باید سپرد هر کسی را بهر کاری ساختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چرا خود آقای پوتین برای دریافت پیام حاضر نشدند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
پوتین خان قالیباف رو نپذیرفت عجب
Germany
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
چرا بدون ماسک ......
واکسن زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
مشخصه رییس جمهور بعدی قالیبافه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
هیچ کشوری در جهان به اندازه روسیه به ایران و مردم ایران خیانت نکرد
آخرین اخبار