مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در هاله‌ای از ابهام؛ عامل انسانی دلیل تلفات حیوانی؟!

در روز‌های اخیر تعداد زیادی پرنده در تالاب میانکاله تلف شدند که علت آن تولید سم بوتولیسم در خود تالاب اعلام شد، اما آیا بوتولیسم عامل مرگ پرندگان وحشی است؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فعالیت‌های انسانی تاثیر مخربی بر اکوسیستم‌های طبیعی و زیستگاه حیات وحش گذاشته است.

هر گونه مداخله حتی با هدف توسعه و بهبود در مناطق طبیعی می‌تواند تاثیر منفی بر حیات وحش آن منطقه بگذارد. از فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای برای ساخت جاده گرفته تا فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی بدون ملاحظات و ارزیابی‌های محیط زیستی به اکوسیستم و زیستگاه حیات وحش آسیب فراوانی می‌زند.

این روزها تلف شدن ۲ هزار و ۳۱۴ قطعه پرنده وحشی در تالاب میانکاله افکار عمومی و دوستداران محیط زیست را متاثر کرد. اتفاقی که طبق اعلام سازمان دامپزشکی کشور علت آن رشد باکتری "کلستریدیوم بوتولینوم" به دلیل افزایش و تجمع مواد آلی در حال پوسیدن در تالاب بوده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان حیات وحش نظر دیگری دارند و آلودگی آب تالاب با فاضلاب شهری و روستایی را علت تلفات پرندگان می‌دانند.

مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در هاله‌ای از ابهام؛ عامل انسانی دلیل تلفات حیوانی؟!

صفرعلی ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس طرح اقدام سازمان دامپزشکی کشور رخداد تلفات پرندگان در ۱۳ محور مختلف به دامپزشکی استان مازندران گزارش شد.

او افزود: براساس یافته‌های میدانی داده‌های جمع آوری شده و اپیدمیولوژی توصیفی رخداد و همچنین با تعیین تابلوی پرندگان بیمار و کالبد شکافی پرندگان تلف شده فرضیه‌هایی که می‌تواند منجر به این تلفات شده باشد مورد بررسی قرار گرفت و در ۶ محور نمونه‌های استاندارد اخذ و عملیات آزمایشگاهی در راستای رد یا تایید این فرضیه‌ها آغاز شد.

ماکنعلی با اشاره به اولین محور عملیات آزمایشگاهی یعنی رد یا تایید بیماری‌های فرامرزی، تصریح کرد: بیماری‌های فرامرزی مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آزمایش منفی بود.

او ادامه داد: محور دوم انجام آزمایش‌های میکروبی و بررسی عوامل باکتریایی که باعث این رخداد شده است مورد بررسی قرار گرفت و در محور بعدی رد یا تایید سموم "ارگانو فسفره" و "ارگانو کلره" همچنین فلزات سنگین اکوسیستم و در نهایت بیوتکسین‌ها یا توکسین‌های حاصل از فعالیت میکروارگانیزم‌های اکوسیستم مورد آزمایش قرار گرفت.

او اظهار کرد: نتیجه تست آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی نشان دهنده وجود سم "بوتولیسم" یا "بیوتوکسین" حساس به حرارت در تالاب میانکاله است و عامل اصلی تلفات پرندگان وحشی مهاجر است.

این مقام مسئول در پایان گفت: عملیات میان مدت برای احیای تالاب بین المللی میانکاله با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در هاله‌ای از ابهام؛ عامل انسانی دلیل تلفات حیوانی؟!
محمد علی یکتا نیک کارشناس حیات وحش آلودگی آب تالاب میانکاله با سم بوتولیسم را غیر قابل قبول دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال هم در پناهگاه حیات وحش میانکاله خلیج گرگان مانند سال گذشته شاهد مرگ و میر پرندگان مهاجرمتنوع مانند فلامینگو؛ چنگر؛ اردک‌های ماهی خوار؛ مرغابی؛ حواصیل و پرندگان شکاری هستیم.

او با بیان اینکه بیماری که دامنگیر این پرندگان شده مشکوک است، افزود: سال گذشته در تالاب میانکاله و در همین روزها تعداد زیادی پرنده تلف شدند که علت آن را گردن طبیعت و تولید سم بوتولیسم در خود تالاب اعلام کردند.

او ادامه داد: امسال هم علت تلفات پرندگان مهاجر را بوتولیسم اعلام کردند در حالی که باکتری که این سم تولید می‌کند بی هوازی است و در دمای بالای ۲۵ درجه این توکسین را تولید می‌کند.

او علت مرگ و میر پرندگان را بیماری "پاسترولوز یا وبا" دانست و اظهار کرد: در سمت غرب شبه جزیره میانکاله و شرق آن که بندر ترکمن قرار دارد، تعداد زیادی کارخانه؛ واحدهای مرغداری؛ دامداری و کشتارگاهی وجود دارد که فاضلاب آنها به همراه فاضلاب‌های شهری و روستایی مستقیم وارد تالاب می‌شوند.


بیشتر بخوانید


یکتانیک با اشاره به اینکه خلیج میانکاله تهویه آبی ندارد، افزود: پساب‌ها و آلودگی‌های صنعتی و شهری و سموم کشاورزی که وارد تالاب می‌شود بدون تصفیه باقی می‌مانند و هیچ عزمی برای کنترل منابع تولید این آلودگی‌ها وجود ندارد.

این کارشناس حیات وحش در پایان گفت: در حالی که زنگ‌های خطر در سال گذشته زده شد ولی به دلیل برطرف نشدن عوامل بیماری امسال هم شاهد تلفات پرندگان وحشی مهاجر در تالاب بودیم و اگر عوامل بیماری در تالاب کنترل نشود هر سال شاهد مرگ و میر پرندگانی خواهیم بود که به خلیج میانکاله مهاجرت می‌کنند. مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در هاله‌ای از ابهام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
چقدر ناراحت کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
حیف ازاین پرندگان زیبا اینم ابتکارمسعولین ونمایندگان شهرستانها بیخیال پیشبینی هیچ کاری رانمیکنند گناه این پرندگان زبان بسته گردن کیست خدایا رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
کشورهای دیگر را نگاه کنید .متاسفم که بگم ایرانی بعد از ۴۲ سال حتی به فکر حیوانات پرندگان و...هم نیستیم فقط تعدادی دزد و بر ثروت کشور ریختن دارند همه مملکت چپاول می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
انهایی که درانجام وظایف خودکوتاهی میکنن درنامه اعمالشان ثبت خواهد شد خداناظر است .این موجودات وپرندگان برکات ولطف خداست کساتی که کوتاهی میکنن دروظایف ومواردمحیط زیستی اول تقاص خدا هرگزانها رارهانخواهدکردعمردنیا کوتاه وروز پایان برای همه فراخواهد رسید و وای برکسانی که دانستن وانجام ندادن ودرمسوولیتشان کوتاهی کردن ودراصل خداراانکارکردن واه این بیزبان ها گیراست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
پارسال هم این اتفاق افتاده بود، یادمه شکارچیان پرندگان با وقاحت اعلامیه دادند و گفتند چون محیط زیست بهشون مجوز نداده، تالاب رو آلوده کردن...
آخرین اخبار