با گذشت یکسال؛

قیمت‌گذاری خودرو به بورس نرسید!/اصرار مجلسی‌ها؛ انکار شورای رقابت

با وجود آنکه چند وقتی است دولت به بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده، اما شاهد سنگ‌اندازی‌هایی از جانب شورای رقابت هستیم که این امر می‌تواند به ضرر سهامداران بازار سرمایه تمام شود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار بود که دوشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۹۹   جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس به منظور  لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو برگزار شود.

که فردای آن روز دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس  از به تعویق افتادن آن خبر داد.

شورای رقابت مخالف برگزاری جلسه ای درخصوص قیمت خودرو

همین امر سبب شد تا ما این مسئله را از مدیر روابط عمومی سازمان بورس جویا شویم که او علت به تعویق افتادن این امر را مخالفت رضا  شیوا رئیس شورای رقابت دانست.

خبرهای ضدو نقیضی که از صنعت خودرو در این هفته مطرح شد اثرش را کم و بیش بر سهم های خودرویی نیز گذاشت به گونه ای که ما را به سمتی سوق داد تا در رابطه با این موضوع با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو بنشینیم.

ورود صنعت خودرو به بورس سودده است؟

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس  باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اتفاقات اخیری که در صنعت خودرو پیش آمد و سبب شد که بر سهام های خودرویی تاثیر بگذارد، اظهار کرد:  مشکل صنعت خودروی ما به عنوان یکی از صنایع بورس این است که آن ها نتوانستند برخلاف صنایع فولاد و پتروشیمی بخشی از محصولات خود را  در بورس کالا یا بورس انرژی به فروش برساند، نکته حائز اهمیت آن است که همین امر سبب شد تا دو صنعت مذکور به  همین دلیل با رشد چشمگیری در امر تولید مواجه شوند.

او تصریح کرد: صنعت خودروی ما در یک دهه گذشته با توجه به شرایط تحریمی حدود یک  1.5 میلیون  تولید داشته است، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد ما در صنعت خودرو با بحث قیمت گذاری مواجه هستیم  تصمیمات این شورا سبب شده تا مازاد تقاضا ایجاد شود.

تصمیمات شورای رقابت عامل اصلی آسیب رساندن به بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تعویق انداختن جلسه ای که در روز دوشنبه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  و رئیس سازمان بورس قرار بود تحت عنوان کارگروه رفع موانع به منظور حل معضلات قیمت گذاری خودرو برگزار شود اما توسط شورای رقابت به تعویق اُفتاد، علاوه بر آنکه در آینده سبب  آسیب زدن بر بخش عرضه و تقاضا می شود بر سهم های خودرویی حاضر در بازار سرمایه نیز لطمه وارد می کند.

محمودی اصل در رابطه با تاثیر صحبت های علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در برنامه پایش به تسهیل  واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات تا پایان دوره و تاثیر آن ها بر سهم های خودرویی، گفت: اگر امور مذکور به درستی رخ دهد سبب کاهش هزینه های اضافی و افزایش تولید خواهد شد که همین مسئله بر ارزش سهام های خودرویی تاثیر می گذارد.


بیشتر بخوانید


نهایی شدن بحث قیمت گذاری تا چه میزان بر سهم های خودرویی اثر گذار است؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس  باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر بحث قیمت گذاری هایی که اخیرا  برای صنعت خودرو مطرح شده بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، گفت: اکنون تفاوت قیمت های خودرویی حاضر در کارخانه با بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است امیدواریم هرچه سریع تر شورای رقابت نسبت به این امر ورود کند و بحث قیمت گذاری را نهایی کنند تا منافع حاصل از آن هرچه سریع تر به حساب سهامداران واریز شود.

او بیان کرد: اکنون مشکلی که برای تولیدکندگان صنعت خودرو  پیش آمده این است که محصولات خود را دارند با زیان به فروش می رسانند که این امر نه تنها به تولیدکنندگان بلکه به سهامداران عمده این صنعت در بازار سرمایه  نیز آسیب می زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید با توجه به اینکه در چند ماه پایانی سال قرار دارد سعی کند که سود حاصل از فروش محصولات را  به حساب سهامداران بازگرداند در غیر این صورت بازار خودرو وارد یک ابهامی خواهد شد که این مسئله آسیب جدی وارد خواهد کرد.   

مجلس باید در رابطه با بحث خودرو تصمیمات جدی بگیرد!

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تاثیر خبر لغو قیمت گذاری دستوری بر سهام‌های خودرویی، گفت: بحث خودرو  و  انحصاری بودن آن یک قانون است، اینکه یک مصوبه در  جلسه هیئت مدیره بورس یا یک  اظهار نظر  وزیر بخواهد بر آن تاثیر بگذارد به طور حتم می‌توان گفت منطقی نیست مگر آنکه بخواهند در مجلس قانون آن را  بازنگری کنند.

او افزود: تصمیمات مذکور اعم از عرضه خودرو  در بورس کالا   تاثیر چندانی بر بدنه بازار سرمایه نمی‌گذارد به علت آنکه اکنون بازار دچار شوک‌های سیاسی اعم از داخلی و خارجی است.

در پایان باید گفت با توجه به آنکه  حدود یک ماه به پایان سال ۹۹ باقی مانده بهتر است هرچه سریع‌تر دولت از طریق شورای رقابت بحث قیمت گذاری را شفاف کند تا سهامداران آسیب نبینند.

انتهای پیام/

بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
خود شورای رقابت دستش با خودروساز در یک کاسه هست.نمونه اش همین بحث قیمت گذاری خودروی شاهین.برید بررسی کنید ببینید چطور خریداران را با قیمت بالا به خاک سیاه نشوندن
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۸:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
چقدر باید خودروسازی کوچک و پست و بد و کم کار باشد که همچنین فاجعه ای برای کشور رخ دهد باید فاتحه صنعت خودروسازی را با این کندی و تنبلی، خواند.
افسوس که در این صنعت کشور ما عقب مانده است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
در کشورهای عقب مانده که خودرو کالایی لوکس حساب میشود اینگونه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خدا را شکر که به بورس نر سید وگرنه تا الان سرمایه مردم را پیاده غارت کردند از این به بعد با ماشین غارت میکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
اخه کجای دنیا خودرو تو بورس عرضه میشه ؟ بابا ملت خسته کردین با این طرح ها ، یه آزمون و خطای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
منظورش شرکت های خودروسازیه نه خود خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
اگه یادمون باشه تو سالهای ۹۳.. ۹۴..۹۵... فروش این دوتا فرغون ساز تقریبا صفر شده بود ...چرا چون مردم نخریدن ..بعد اینا مجبور شدن فروش اقساطی انجام بدن ونتونستن ب د لخواهشون قیمت بذارن..بخدا اگه بازم ملت نخرن مجبور میشن قیمت درست بذارن رو تولیداتشون ..پس نخزیم نخریم نخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
ته تصمیمات افزایش مجدد قیمت خودرو است. حالا چه این تصمیم از شورای رقابت باشه ، چه بورس و چه مجلس. چقدر بازی شورای رقابت در ایجاد نارضایتی شبیه بازی سازمان خصوصی سازیه. با این تفاوت که اولی قیمت ها رو خیلی می آورد پایان و دومی می‌کشه بالا. ولی این پیام و با بالا هر دو به ضرر مردم و به نفع در سرمایه داران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
مملکت و تمام یکی ثروتش را هم به این دو شرکت مافیایی و طرفداراش بدن بازم مینالند. ما ملت صنعت خودرو نمی خوایم. تعرفه ها را بردارید بگذارید مردم ماشین ببینن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
به بورس برسه ونرسه دیگه مردم جامعه که نمی تونن ماشین بخرن از ما بهترون باید ماشین سوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
باحقوق کارگری نخوردیم نپوشیدیم تایک ماشین بخریم 40میلیون دادیم الان90میلیون دیگه میخوان که ماشین بدهند عمراً بتونیم بقیه اش روبدیم بااین گرانی.اونایی که اقدامی نکردن سنگین تربودن الان انصراف بزنم جریمه میخوریم راهی نداریم پولمون موند.؟!
Iran (Islamic Republic of)
یوسف حمید زاده
۱۴:۳۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
با تشکر از این خبر
شما کجای دنیا دیده اید که خود رو پیش فروش کنند برای یک سال بعد و اونهم با قیمت نامعلوم.
متاسفانه در کشور باند مافیا خودرو اجازه تعادل بین قیمت واقعی را نمیدهد ئدر دنیا با مکانیسم واردات قیمت و کیفیت خود رو را بالا میبرند اما در اینجا امکانات خود ثابت اما قیمتها مرتب جهش پیدا میکند و هی میگن تولید کننده ورشکست شده. اقا شما خود را به نهادهای مختلف دولتی ندهید و نبخشید، اجازه واردات مثل عراق و عربستان بدهید و اجازه بدهید خودروهای برقی به تولید انبوه برسن اونوقت می بینید که قیمتها متعادل می گردد یا نه. در کنار باند و مافیای دلالی خودرو ما باند سوخت و فروش بنزین را هم داریم اگه این خودروهای پرمصرف جمع شون مطمئنا یه عده از کاسبی میافتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام.خودرو یک وسیله مصرفی است که مردم باید به راحتی بتوانند از کارخانه بخرند نه وسیله سرمایه ای که به بورس برود و بازار خودرو به طور کامل بیافتد دست دلالانی در بورس که هزاران کد بورسی دارند،قیمت کارخانه باید به یک دهم و قبل روی کارامدن دولت تدبیروامید کاهش یابد و فروش فقط بصورت قرعه کشی باشد تا کمی عادلانه شود،لطفا برخی مسئولین از کاسبی هزاران میلیاردی در اثر دخالت و گرانی دست بردارند،بیشتر مردم در تامین معاش خود مانده اند.شهدا مسئولین شرمنده شما هستند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
این شورای مسخره رقابت را منحل کنید یک مشت مفت خور دورهم جمع شدن وقیمت ماشین را بالا میبرند وهیچ خاصیتی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
چقدر کارشناس داریم ماشالله؟؟؟؟!!!! یه قدر هم راجع به پول هایی که از مردم یکسال قبل از تحویل خودرو میگیرن و به قیمت رو ماشین تحویل میدن هم کارشناسی میکردن بد نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
این چجور شرکتی هس که زور مجلس بهش نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
این چه جور مجلس و دولتی است که زورشان به دو فرغون ساز تنبل نمیرسه،عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
تا چه حد میتواند مسئولین ی مملکت بیسواد و بیتدبیر باشن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
مگر رقابت داریم که شورا داریم دلال داریم و در نتیجه شورا دلالی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
یعنی تو این مملکت کسی نیست شورای رقابت رو حذف کنه و این پست رو کلا غیر قانونی اعلام کنه مجلس قانون حذف این شورا رو قانونیش کنه سرمایه ۴۹ میلیون سهام دار داره نابود میشه به خاطر شورای رقابت..این خیانت به کشور است اگر پول نیاید تو بورس برای سرمایه نقدی شرکتها چطور مشکل نقدینگیشون رو حل کنن ..اقا بیشتر از این بورس رو نابود نکنید با گزاف گوی غلط ...یکی نیست به شورای رقابت بگه شما بودید قیمت پراید شده ۱۲۰میلیون نمیخوایم دیگه خدمت کنی برو به زندگی شخصیت برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
جناب آقای کارشناس یک سوال ، قیمت خودرو را آزاد کنن تا عده محدودی سهام دار این خودروسازان ضرر نکنن ولی بجای آن 85 میلیون ایرانی متضرر شوند و از جیب آن ها هزینه شود؟؟؟ عجب استدلالی آقای کارشناس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
مرده شور همه شونو ببرن که سرمایه مردم رو از خاک هم کم ارزش تر کردن، بازم دست بردار نیستن... یک مشت دزد دارن مملکت رو می گردونن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
بورس تجربه موفقی در توزیع اهن و مواد پتروشیمی ندارد و فقط رانت خودرو را به جای تقسیم اختصاصی می کند . پیشنهاد من استفاده از ظرفیت مونتاژ سایر خودروسازان برای تولید خودروهای فعلی و یا خودروهای جدید است . وقتی یک خودروسازی مثل گروه بهمن با نیم ظرفیت نسبت به سال 96 کار می کند چرا مونتاژ قسمتی از تیبا و شاهین ویا مونتاژ دنا و یا سمند کشور به این گروه سپرده نمی شود تا تولید بالا برود . می توان مونتاژ تولید پلت فرم دانشگاه علم و صنعت را هم به این گروه سپرد تا با توجه به امتیاز موتور های تیوان این گروه مشکل موتور این پلت فرم هم حل شود. باید تولید وعرضه به بازار متناسب با تقاضا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام.خودرو یک وسیله مصرفی است که مردم باید به راحتی بتوانند از کارخانه بخرند نه وسیله سرمایه ای که به بورس برود و بازار خودرو به طور کامل بیافتد دست دلالانی در بورس که هزاران کد بورسی دارند،قیمت کارخانه باید به یک دهم و قبل روی کارامدن دولت تدبیروامید کاهش یابد و فروش فقط بصورت قرعه کشی باشد تا کمی عادلانه شود،لطفا برخی مسئولین از کاسبی هزاران میلیاردی در اثر دخالت و گرانی دست بردارند،بیشتر مردم در تامین معاش خود مانده اند.شهدا مسئولین شرمنده شما هستند.با تشکر
Germany
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
میخوای قیمت خودرو رو گران کنید چون دیدید بازار 2برابر قیمت هم می کشه چرا چند خودرو محدود که به بعضی از مردم میدیم کمی ارزان تر بدیم
گران میکنید سر مردم منت هم میزارید!؛!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
مجلس انقلابی باید بفکر مردم باشد و تصمیم انقلابی بگیرد ودست سود جویان را از جیب مردم قطع کند
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۰۹:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خاک تو سر همشون بکنم
همشون رانت خوار و فاسد و دزد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
امیدوارم که ایران خودرو وسایپا به واسطه اینکه کثیف ترین
باند مافیا در کشور هستند و بواسطه ظلمی که در حق من وامثال من روا داشتند نابود و ورشکست بشوند.واین عاقبت
کم فروشانست که وعده خداست..ویل للمططفین.از بس با رانت وکثافت کاری خودرو هایشان را به عده ایی که هم کاسه
خودشان بود فروختند.امیدوارم که همه دلالان کثیف خودرو هم مشمول این عذاب و نقمت الهی بشوند.ما که جز خدا کسی را نداریم .ولی روز جزا هم هست با این الفاظ و ایده دادن ها حریف این دزدان خدا نشناس نمی شوید .الهی نابودشان بگردان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
امیدوارم که ایران خودرو وسایپا به واسطه اینکه کثیف ترین
باند مافیا در کشور هستند و بواسطه ظلمی که در حق من وامثال من روا داشتند نابود و ورشکست بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خدااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
چون دلال خون مردم رو کرده تو شیشه و خودرو ساز هم دوست داره با همان قیمت دلال خودرو بفروشه تو ضرر و زیانه
با این همه افزایش قیمت باز هم میگن تو ضرر و زیان هستیم
ببندید درب این حلبی سازا رو تا یک ملتی از دستشون راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خوب شورای رقابت فرمان قیمت گذاری خودرو را صادر کند هر دستگاه یک ملیارد تومان تا با خارجی ها و بی ارزشی پول ملی هماهنگ باشد والسلام .
Iran (Islamic Republic of)
سیدهاشم
۰۸:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
پیشنهاد طلایی بنده به دولت و مجلس محترم برای حل این مشکل تنها راهکار اساسی تعطیلی شرکت ایران خودرو و سایپا ، یک عمره میگن ما بلد نیستیم بسازیم ، آقایون دولتی هم یک عمره در قیمت گذاری پاس کاری رو بهتر از رونالدو بلدند .
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر