در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۸۵ درصد از تجهیزات نفت داخلی سازی شد/تکمیل ظرفیت داخلی، گامی برای رفع معضل بیکاری

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: حدود ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور توسط سازندگان داخلی به تولید می‌رسد.

مجید محمدپور، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: اگر سرمایه گذاری‌ها به سمت حمایت از تولید برود، نه تنها این ظرفیت خالی اعضای انجمن سازندگان داخلی تکمیل می‌شود، بلکه یک قدم خوبی هم برای رفع معضل بیکاری و اشتغال جوانان به ویژه نخبه‌ها خواهیم برداشت.

او افزود: هدف ما از شرکت در نمایشگاه صنعت نفت این بود که بتوانیم در کنار ارائه توانمندی‌ها و دستاورد‌هایی که اعضای انجمن داشتند، صدای خود را به گوش کارفرمایان و همچنین مدیران دولتی برسانیم.

محمدپور ادامه داد: در بخش عرضه، پیشرفت بسیار زیادی داشته ایم و اکنون همانطور که قبلا هم اشاره شده، حدود ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور توسط سازندگان داخلی به تولید می‌رسد. این پیشرفت به ویژه در سال جهش تولید به دست آمد، اما متاسفانه در بخش تقاضا برای این عرضه، به این میزان رشد نداشته ایم و اکنون ۴۰ درصد از ظرفیت سازندگان تجهیزات این صنایع، خالی و بدون استفاده است.

او تاکید کرد: متاسفانه در این نمایشگاه صنعت نفت که به تازگی برگزار شد، برخی از اعضای انجمن ما نتوانستند به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ممانعت‌های ترافیکی حضور پیدا کنند و فقط ۱۳۰ شرکت موفق به شرکت در نمایشگاه شدند.


بیشتر بخوانید


دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران همچنین بیان کرد: امیدوار بودیم که وضعیت و شرایط به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم با تمام اعضا و تمام توانمندی هایمان در این نمایشگاه شرکت کنیم، اما به هر حال این ۱۳۰ شرکت نیز که حضور یافتند، اکثرا شرکت‌های دانش‌بنیان بودند و توانستند مقداری از توانمندی‌ها، امکانات و موفقیت‌هایی که در طول سال جهش تولید به آن‌ها دست یافته اند را ارائه کنند.

او افزود: طی دیدار‌هایی که در خلال نمایشگاه با آقای زنگنه، وزیر نفت و برخی از مدیران وزارتخانه و همچنین رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم دغدغه‌های خود را مطرح کنیم.

شتاب عرضه و تقاضا باید برابر باشد

محمد پور ادامه داد: این نکات را بیان کردیم که طرح‌های راکد باید کلید بخورد و همچنین باید پروژه‌های جدیدی تعریف شود تا ما بتوانیم این ظرفیت خالی که داریم را پوشش بدهیم، چون از آن جایی که موقعیت فعلی ما بسیار شکننده است، ادامه این روش و سیاست فعلی نیز برای اعضای انجمن بسیار خطرناک خواهد بود.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم در انتظار این بمانیم که یک روز تحریم‌ها برطرف شوند و سرمایه گذاران بیایند، فقط زمان را از دست داده ایم؛ همانطور که می‌بینیم، اگر طی این سال‌ها منتظر می‌ماندیم که تحریم‌ها را لغو کنند، دسترسی به این دستاورد‌ها امکان پذیر نبود.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پایان ادامه داد: باید در کنار اینکه خودمان تلاش می‌کنیم، به دنبال لغو تحریم‌ها باشیم و نگاهمان به سمت منابع داخلی و سازندگان و سرمایه‌گذاران خودمان باشد. منابعی که در کشور هزینه می‌شود، قطعاً باید به سمت ریل گذاری در مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش تولید بروند و هدایت شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار