در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرصت کم رئیس جدید بورس مانع از تحقق وعده پیش اطلاع رسانی تغییرات!

کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اطلاعات به طور شفاف و منصفانه جز وظایف ذاتی سازمان بورس است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت‌های کاری ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه پیش اطلاع رسانی تغییرات، گفت: رسالت بزرگ سازمان بورس اطلاع رسانی شفاف و منصفانه در جهت حفظ منافع بلندمدت تمام سهامداران است؛ بنابراین سخنان آقای دهقان دهنوی در راستای تعاریف سازمان بورس است و اولویت کاری محسوب نمی شود.

او ادامه داد: مهمترین اطلاعات به صورت جامع از طریق سایت‌هایی مثل کدال، سازمان بورس و اوراق بهادار، فرابورس و ... ارائه می‌شود. برداشت من از منظور دهقان دهنوی این است که تاکید بیشتری بر این نکته باشد تا اطلاعات به صورت مناسب تری ارائه شود. شاید یکی از ابعادی که منظور وی بوده، الزام به انتشار مجدد EPS شرکت‌ها به صورت رسمی و شفاف‌تر است که بیانگر نمای مناسبتری از وضعیت عملکرد سود و زیان شرکت هاست، تا بازار بیش از اندازه بر ارزش جایگزینی، ارزش روز دارایی و سایر پارامتر‌هایی که باعث می‌شود قیمت ارزش ذاتی و روز سهام اختلاف قابل توجهی پیدا کند، متمرکز نشود.

آقابزرگی درباره عملی شدن این هدف در فرصت پنج ماهه باقی مانده گفت: این بازه زمانی بسیار نامعقول است و نمی‌توانیم برنامه کامل و اثربخشی را در این بازه تعریف کنیم به صرف اینکه ماموریت دولت در این بازه به اتمام می‌رسد و این یکی از نواقص کاری است. با توجه به اینکه شرایط فعلی برای انجام چنین برنامه‌هایی مناسب نیست، اما امیدواریم هماهنگی و حمایت‌های لازم در راستای تحقق این برنامه‌ها صورت بگیرد.

او افزود: عملکرد سازمان بورس تا به امروز و بعد از ورود آقای دهقان دهنوی تماما براساس مقررات و آیین نامه‌ها بوده است. اگر تصمیم بر انتشار اطلاعات مبنی بر شفاف سازی باشد، باید این اطلاعات مغایرتی با آیین، مقررات و حتی قانون نداشته باشد؛ بنابراین ابعاد مقرراتی هم باید در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید


آقا بزرگی به عنوان اولویت اصلی سازمان بورس برای بهبود شرایط توضیح داد: مبنای بازار یا اقتصاد باز براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. هر زمان فاصله‌ای بین عرضه و تقاضا باشد ممکن است از فرم مورد انتظار خارج شویم. مانند چهار ماه ابتدای سال که کفه عرضه نسبت به تقاضا فزونی پیدا کرد. طبیعی‌ترین شکل ممکن این است که در صورت رشد اقتصاد، بورس هم روند مثبتی داشته باشد.

او ادامه داد: یکی از دلایل اوضاع آشفته از ابتدای سال فاصله گرفتن افراد نا آشنا و بی تجربه از اصول و ادبیات سرمایه گذاری بود، که یکی از نکاتش حذف لزوم انتشار EPS شرکت‌ها بود. با کنار گذاشتن EPS شرکت ها، افرادی که وارد بازر می‌شوند ممکن است بدون هیج گونه توجیهی اقدام به سرمایه گذاری کنند. غافل از اینکه بعد از سرمایه گذاری متوجه می‌شوند این پولی که بابت خرید سهام داده اند، نه تنها سودده نیست حتی در زیان شرکت هم سهیم می‌شوند.

آقابزرگی در پایان در راستای ارتقای جایگاه بورس اشاره کرد: با برقراری تعال بین عرضه و تقاضا به واسطه انتشار اطلاعات منطبق با واقعیت و کنترل کردن نظام عرضه و تقاضا به خصوص با افرادی که وزن بیشتری در بازار دارند مثل دولت می‌توان از شرایط فعلی فاصله گرفت. اکنون نیز مجددا با تزریق نقدینگی نباید شکل واقعی بازار را که تمایل به اصلاح دارد تغییر دهیم. این تغییر در بلندمدت و میان مدت آثار سوء خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار