حقآبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون افزایش می یابد؟

مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان عمده اقدامات صورت گرفته در تالاب هامون را تشریح کرد.

وحید پورمردان مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:عملیات لایروبی مسیر‌های ورودی و انهار منتهی به تالاب و حفر کانال هدایت آب به کانون‌های بحرانی گرد و غبار با طولی بیش از ۶۰ کیلومتر (شاخه نیاتک، ملکی، ادیمی، هامونک، نه طایفه، دومکه، لورگ باغ، نهر شوکی، نهر شمشیری و قرقری) و هدایت حجم قابل ملاحظه‌ای از سیلاب‌های ورودی از کشور افغانستان به تالاب بین المللی هامون انجام شد.

او افزود: نهالکاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کانون‌های بحرانی گرد و غبار که نقش بسزایی در تثبیت، کنترل و مهار کانون‌های اصلی گرد و غبار در منطقه سیستان و شمال استان خواهد داشت.

 پورمردان گفت :حفاظت، قرق و مدیریت چرا در سطح ۶۴ هزار هکتار از مراتع تالاب، با هدف احیای مراتع و نیزار‌های تالاب و کنترل پدیده گرد و غبار در حال اجرا  است.

خرید تجهیزات پایش و حفاظت تالاب (پهباد، دوربین و GPS)  

او ادامه داد: انجام عملیات بازگشایی دایک مرزی در سه محدوده گمشاد، مسجدک و محمودی با همکاری مرزبانی استان که میزان ۱۳۰۰ هکتار از کانون‌های بحرانی گرد و غبار در هامون پوزک توسط آب ورودی از همین مسیر احیا شده است.

مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رها سازی مقطعی و هدفمند حقابه با توجه به نیاز و اولویت هر منطقه و با هماهنگی بسیار خوب شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان طی ۵ مرحله برنامه ریزی شده که در مرحله اول میزان ۲۰ میلیون متر مکعب از مسیر رودخانه سیستان و هامون هیرمند ، مرحله دوم ۵ میلیون متر مکعب ، مرحله سوم به میزان ۵ میلیون متر مکعب  ،هر دو مرحله از مسیر هامون صابوری (چونگ الیاسی، چونگ دراز، نیزار نخعی و چونگ روغنی) و مرحله چهارم به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب از مسیر رودخانه سیستان و کانال افضل آباد   و در مرحله نهایی میزان ۱۰ میلیون متر مکعب از مسیر رودخانه سیستان شاخه افضل آباد رهاسازی  شد. 

او بیان کرد: از تأثیرات مهم این اقدام می‌توان به کاهش چشمگیر میزان هدر رفت حقآبه، مدیریت زمان و هدایت به موقع، حفظ پوشش گیاهی و تثبیت بستر تالاب، کنترل گرد و غبار، کاهش تلفات ماهیان و بهبود معیشت صیادان منطقه در بازه‌های زمانی برنامه ریزی شده اشاره کرد.

پور مردان گفت:  طی سالیان گذشته ۶۰ میلیون متر مکعب آب از محل چاه نیمه‌های سیستان تحت عنوان حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون در نظر گرفته شده است که با توجه به وسعت زیاد تالاب بین المللی هامون و حجم آبگیری آن، این تخصیص بسیار اندک و مدیریت آن با عنایت به شرایط بحرانی تالاب هامون با مشکلات زیادی روبرو است لذا این اداره کل انجام اقدامات و پیگیری لازم از طریق وزارت  نیرو و وزارت  امور خارجه بمنظور افزایش میزان حقآبه زیست محیطی تالاب بین المللی هامون را از آن مقام عالی در خواست کرده است و پیگیری حق آبه شیلاتی با هدف جلوگیری از تلفات آبزیان، امرار معاش جامعه صیادی و بقای اکوسیستم تالاب و منطقه با همکاری استانداری  در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

یادآور می شود:  در راستای اجرای پروژه ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی از محل صندوق UNDP برنامه ریزی‌های استانی صورت پذیرفته و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
واقعا زحمت میکشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
بسیار خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
چه جاااااالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
خدا قوت از خبرای خوبی ک میزارین
Iran (Islamic Republic of)
حنانه مقدم
۱۹:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
چه خوووووب
آخرین اخبار