در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نبود واردات جو، علت اصلی گرانی/سرما و یخبندان در روسیه و قزاقستان مانع واردات جو شد

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: با توجه به عدم ثبت سفارش جو طی یک سال اخیر، قیمت جو به دلیل کمبود دچار نوساناتی شده است.

کسری لشگری بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل کمبود و افزایش قیمت جو در بازار اظهار کرد: مسئولان وزارت صمت طی یک سال اخیر با استناد به اینکه نیازی به واردات جو نداریم، ثبت سفارش انجام نداده اند و همین‌موضوع موجب شد تا بخش خصوصی نتواند به موقع خرید انجام دهد.

وی افزود: با توجه به عدم ثبت سفارش جو از سوی وزارت صمت، بخش خصوصی نتوانست در زمان برداشت محصول روسیه، اوکراین یا دیگر کشور‌ها اقدام به خرید کند چرا که سیاست کلی دولت برای تامین ارز جو نبود و یک زمانی این اولویت، ذرت و زمان دیگر کنجاله سویا بود و همین امر موجب شد تا در شرایط فعلی با کمبود جو در کشور مواجه شویم. پس از اینکه کمبود جو در بازار ایجاد شد مسئولان دولتی به فکر واردات و خرید جو افتادند، درحالیکه قیمت‌های جهانی این محصول به شدت بالا رفته است.

لشگری با بیان اینکه واردات جو از روسیه و قزاقستان به مبادی ایران به علت سرما و یخبندان شدید وجود ندارد، گفت: علی رغم تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اما اجرای این قانون بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی شدنی نیست. به عنوان مثال شرکت پشتیبانی امور دام دموراژ را از ارز دولتی و بخش خصوصی با ارز آزاد پرداخت می‌کند، همچنین برای تخلیه بار اولویت با بار پشتیبانی امور دام است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: تامین نیاز دام‌های سبک به جو ضرورت دارد، اما با توجه به اینکه بخش خصوصی نگرانی‌هایی مبنی بر تخصیص به موقع ارز و یا عدم تخصیص ارز دارد، امکان اقدام برای واردات این کالا را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار