حفظ تالاب‌ها و پهنه‌های آبی در خراسان جنوبی ضروری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی حفظ تالاب‌ها و پهنه‌های آبی را امری ضروری دانست و گفت: در استان ۲۴ پهنه آبی وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:استان ما، استانی خشک با ماهیت بیابانی است اما در همین استان خشک پهنه‌های آبی بسیاری وجود دارد.

او با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۴ پهنه آبی وجود دارد، افزود: این پهنه‌ها به عنوان تالاب پایش شده و همچنین سرشماری پرندگان آبزی صورت می‌گیرد.

اکبری تصریح کرد: بخشی از این پهنه‌های آبی، تالاب‌های طبیعی مانند تالاب کجی نمکزار نهبندان و تالاب خور هستند و بخشی نیز رودخانه‌های دائمی، مانند رودخانه فرخی در شهرستان قاین و کال نی هستند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: بخشی دیگر از از پهنه‌های آبی خراسان جنوبی نیز سد‌ها و بند‌های خاکی مانند سد رزه هستند که انسان ساخت هستند، اما کارکرد تالاب را دارند.

او با تأکید بر اینکه زمینه حفظ تالاب‌ها و پهنه‌های آبی باید فراهم شود، گفت: در زمینه رعایت حقابه‌ها و مدیریت حوزه‌های آبخیزی که منتهی به این‌ها می‌شوند به ویژه تالاب خور که حوزه آبی وسیعی دارد تلاش بیشتری باید انجام شود.

اکبری تصریح کرد: هر عملیاتی که در دشت بیرجند و در اطراف آن انجام می‌دهیم بر ماهیت دوام و بقاع تالاب خور تأثیر می‌گذارد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که تالاب خور در جهتی قرار گرفته که اگر مراقبت نشود می‌تواند به کانون گرد و غبار تبدیل شود بسیار مهم است در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف نهایت تلاشمان را برای دادن حقابه این تالاب و رعایت اصول توسعه و مدیریت زیست محیط پهنه دشت بیرجند داشته باشیم.

او با بیان اینکه در تمام طبیعت باید رعایت حقابه‌ها را داشته باشیم، بیان کرد: چراکه بندسار‌هایی که در استان ایجاد می‌شود بخشی از حقابه طبیعت و سد‌های بزرگی که زده می‌شود حقابه پایین دست را عموماً محدود می‌کند.

اکبری گفت: باید در جایی که می‌خواهیم طبیعت را دست کاری کنیم مراقب باشیم، چون هر قطره آبی که در سطح زمین حرکت می‌کند کارکردی ایجاد می‌کند و کارکردی در طبیعت داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر قرار است به ناچار در جایی بند خاکی ایجاد شود حداقل رعایت حقابه‌های پایین دست را داشته باشیم.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
تالاب کجی نمکزار هر سال این موقع پذیرای پرندگان بود...امسال که بارون نیومده تالاب هم خشک شده..خدا کنه همون طور که هواشناسی پیش بینی کرده از اواسط اسفند باردگی خوب باشه تا تالاب هم جان دوباره ای بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خسته نباشید