قصرشیرین شهرستانی با ۲۰۰ اثر تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین با تاکید براینکه مجموعه عمارت خسرو رها شده نیست، گفت : در شهرستان قصرشیرین حدود ۲۰۰ اثر تاریخی داریم .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهرنگ بابایی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان قصرشیرین با تاکید براینکه مجموعه عمارت خسرو رها شده نیست، گفت : در شهرستان قصرشیرین حدود ۲۰۰ اثر تاریخی داریم که تعدادی از این آثار در بافت روستا‌ها و تعدادی هم در حاشیه شهر قرار دارند.

او گفت : درحاشیه شهر قصرشیرین یک مجموعه تاریخی مشتمل بر عمارت خسرو، کانال آبرسانی و بنای چارقاپی از دوره ساسانی برجای مانده که آثاری ثبت ملی شده و دارای اهمیت تاریخی زیادی هستند.

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: در اطراف این مجموعه حدود ۵۰ هکتار زمین کشاورزی و تعدادی واحد مسکونی وجود دارد که طی سال‌های گذشته بیش از ۱۴ هکتار از این زمین‌ها و چند واحد مسکونی را تملک کرده ایم تا حفاظت بیشتری از آن کرده باشیم.

او افزود: از سوی دیگر طی سال‌های گذشته بخش اعظمی از اطراف این مجموعه را فنس کشی کرده ایم، اما باتوجه به اینکه بخشی از عرصه این مجموعه در مجاورت جاده کمربندی شهر قرار گرفته، امکان فنس کشی آن وجود نداشت و براین اساس امکان تردد از این محل وجود دارد.

بابایی با بیان اینکه امکان استقرار یک نگهبان در این مجموعه فراهم نیست، ادامه داد: تعداد آثار تاریخی شهرستان زیاد است و از سوی دیگر کمبود زیادی که در بحث نیرو‌های یگان حفاظت داریم باعث شده نتوانیم برای آن‌ها نگهبان مستقر کنیم.

او تنها راه جلوگیری از آسیب رسانی به بنا‌های تاریخی را بحث آموزش و فرهنگ سازی دانست و گفت: نهاد‌هایی همچون آموزش و پرورش می‌توانند کمک کنند تا فرهنگ حفاظت از بنا‌ها و آثار تاریخی ارزشمند را بین مردم رواج دهیم.

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: البته فردی که به عنوان دلسوز آثار تاریخی از بازی کودکان در مجموعه عمارت خسرو فیلم گرفته بود، خودش نیز روی یکی از ستون‌های این بنا قرار گرفته و کودکان را تشویق می‌کرد از ستون‌ها بالا بروند.

بابایی گفت: بخش‌هایی از ضلع جنوبی کارونسرای شاه عباسی قصرشیرین در زلزله سال ۱۳۹۶ تخریب شد و باتوجه به اینکه این بنا در مالکیت اداره کل اوقاف بود باید، این اداره کل برای آن اعتبار اختصاص می‌داد که مشکلاتی سر راه این موضوع پیش آمد، اما سرانجام با پیگیری استاندار و مسئولین میراث فرهنگی این اعتبار تخصیص پیدا کرد.

او افزود: سرانجام مرمت بنا توسط تیمی از مرمتگران بنا‌های تاریخی صورت گرفت، اما این روز‌ها کلیپی مبنی براینکه تنها سمت چپ سردر ورودی ضلع جنوبی مرمت شده و سمت راست آن رها شده، در فضای مجازی پخش شده، بدون آنکه منتشرکنندگان این کلیپ اطلاعات کارشناسی در این زمینه داشته باشند.

رئیس میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: یکی از سیاست‌های مرمت آثار تاریخی، حفظ اصل بنا است و در این راستا، از آنجایی که سمت راست سردر ورودی آسیب ندیده بود و خطرساز نبود، برای همین مرمت نشد و حفظ اصل بنا را در دستور کار قرار دادیم.

او گفت: به منظور اینکه مشخص باشد چه قسمتی از بنا مرمت شده و بخش اصلی بنا کدام قسمت است، قسمت مرمت شده را با نواری رنگی از گچ و سیمان سفید مشخص کردیم، اما متاسفانه عده‌ای آن را ناشی از مرمت غیراصولی دانستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار