دانستنی‌های تحصیلی؛

سریع خواندن متن با ۷ نکته ساده و علمی

برای افزایش سرعت و قدرت یادگیری، مهارت یادداشت برداری به کمک نوشتن را در خود تقویت کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، خواندن متن‌های متراکم متن می‌تواند وقت گیر، خسته کننده ذهن و چشمان شما باشد. اگر می‌خواهید با حفظ درک مطلب سریعتر بخوانید، این هفت نکته را بررسی کنید.

۱- پیش نمایش متن

مشاهده پیش پرده یک فیلم قبل از تماشای فیلم به شما امکان می‌دهد تا بدانید چه انتظاری را باید داشته باشید. به همین ترتیب، پیش نمایش یک متن قبل از خواندن، شما را آماده می‌کند تا به سرعت از آنچه می‌خوانید درک کنید. برای پیش نمایش یک متن، آن را از ابتدا تا انتها اسکن (مرور اجمالی) کنید و توجه ویژه‌ای به عناوین، زیرعنوان‌ها، هرچیزی با قلم درشت نوشته شده، داشته باشید. برای درک تصویرکلی، پاراگراف‌های مقدماتی و پایانی را اسکیم (خواندن سطحی) کنید. تصاویر یا نمودار‌ها را بررسی کنید و ببینید ساختار متن چگونه است.

۲- هدف خود را برنامه ریزی کنید

 ابتدا به اهداف خود بیندیشید. با خواندن مطالب می‌خواهید چه چیزی یاد بگیرید؟ چند سوال را یادداشت کنید که می‌خواهید تا پایان پاسخ دهید. سپس، بر اساس پیش نمایش خود، هدف نویسنده را از نوشتن مطالب تعیین کنید.

برای مثال هدف نویسنده ممکن است توصیف کل تاریخ روم باستان باشد، در حالی که هدف شما صرفاً پاسخ به سوالی در مورد نقش زنان رومی در سیاست است. اگر دامنه هدف شما محدودتر از هدف نویسنده است، برنامه ریزی کنید که فقط بخش‌های مربوطه را پیدا کرده و مطالعه کنید.

به همین ترتیب، برنامه هدف خود را بر اساس نوع مطالبی که می‌خواهید بخوانید، تغییر دهید. اگر می‌خواهید متنی متراکم حقوقی یا علمی بخوانید، احتمالاً باید برنامه ریزی کنید که بعضی قسمت‌ها را با آهستگی و دقت بیشتری نسبت به خواندن یک رمان یا مجله بخوانید.

۳- تمرکز داشته باشید

سریع خواندن با درک خوب نیاز به تمرکز دارد. سر و صدای خارجی، حواس پرتی و وقفه‌ها را به حداقل برسانید. اگر متوجه شدید که به جای تمرکز روی متن، در مورد وعده غذایی بعدی خود خیال پردازی می‌کنید، به آرامی ذهن خود را به مطالب برگردانید. بسیاری از خوانندگان چند جمله را منفعلانه، بدون تمرکز می‌خوانند، سپس وقت خود را صرف بازگشت و خواندن می‌کنند تا مطمئن شوند که آن‌ها را درک می‌کنند.

به گفته نویسنده تیم فریس، این عادت که رگرسیون نامیده می‌شود، سرعت شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و دستیابی به یک تصویر کلی از متن را دشوار می‌کند. اگر با دقت و توجه به یک متن نزدیک شوید، به سرعت متوجه می‌شوید که آیا بخشی را نمی‌فهمید و در طولانی مدت در وقت صرفه جویی می‌کنید.

مهارت‌ خواندن

۴- هر واژه‌ای را نخوانید

برای افزایش سرعت خواندن، به چشمان خود توجه کنید. اکثر افراد می‌توانند در تکه‌های ۱.۵ اینچی اسکن کنند که بسته به اندازه قلم و نوع متن، هر کدام معمولاً سه تا پنج کلمه را تشکیل می‌دهند. به جای خواندن هر کلمه به صورت جداگانه، چشمان خود را با حرکتی در حال اسکن حرکت دهید، از یک تکه (از سه تا پنج کلمه) به قسمت بعدی کلمات بپرید. با استفاده از دید محیطی خود، سرعت خود را در ابتدا و انتهای هر سطر افزایش دهید و بیشتر بر کلمات کلیدی تمرکز کنید تا کلمات اول و آخر.

اشاره انگشت یا قلم به سمت هر قسمت از کلمات به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چشمان خود را سریع روی متن حرکت دهید؛ و این شما را تشویق می‌کند که در هنگام مطالعه از زیرمجموعه خود استفاده نکنید. زیرحرفه سازی، یا تلفظ صریح هر کلمه در سر هنگام خواندن، سرعت شما را کم می‌کند و شما را از نکته اصلی نویسنده منحرف می‌کند.

۵- هر بخش را نخوانید

طبق مرکز مهارت‌های علمی کالج دارتموث، این یک افسانه قدیمی است که دانشجویان باید هر بخش از یک کتاب درسی یا مقاله را بخوانند. مگر اینکه چیز فوق العاده مهمی بخوانید، از بخش‌هایی که به هدف شما مربوط نیستند، صرف نظر کنید. خواندن انتخابی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که نکات اصلی بسیاری از متن‌ها را دریافت کنید.

۶- خلاصه‌ای را بنویسید

وقتی آخرین کلمه صفحه را می‌خوانید، کار شما نباید تمام شود. بعد از اتمام خواندن، چند جمله بنویسید تا مطالب خوانده شده را جمع بندی کنید و به سوالاتی که قبل از شروع به خواندن داشتید پاسخ دهید. آیا آنچه را که امیدوار بودید یاد بگیرید، یاد گرفتید؟.

با صرف چند دقیقه بعد از خواندن، فکر کردن، تلفیق اطلاعات و نوشتن آنچه آموخته اید، مطالب را در ذهن خود محکم می‌کنید و بعداً بهتر یادآوری می‌کنید. اگر بیشتر یادگیرنده بصری یا کلامی هستید، خلاصه‌ای از نقشه ذهنی را ترسیم کنید یا آنچه را آموخته اید به کسی بگویید.

۷- تمرینات خواندن را به صورت زمان بندی شده انجام دهید

دستیابی استراتژیک به یک متن، خواندن فعال و خلاصه نویسی به طور موثر تمرین می‌شود. اگر می‌خواهید سرعت خواندن خود را بهبود ببخشید، با استفاده از یک تایمر تعداد کلمات (یا صفحات) در هر دقیقه را می‌توانید بخوانید. از آنجا که می‌توانید سریعتر و سریعتر بخوانید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار