"از گندم با کیفیت تا باقلای بدون تانن"، ثمره تلاش محققان گلستانی

گرچه تحریم ها و افزایش قیمت ارز زمینه ساز مشکلاتی در کشور شده است اما محققان گلستانی ثابت کردند با اتکا به دانش محققان بومی می توان به دست آوردهای بزرگی رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، کمبود نهاده‌های دام و طیور یکی از موضوعاتی است که اگر برطرف نشود افزایش قیمت محصولات پروتئینی را به همراه دارد از این رو تامین نهاده‌ها برای برقراری تعادل در سبد غذایی خانوار‌ها امری ضروری است.

به گفته مسئولان امر ۹۰ درصد خوراک دام و طیور وارداتی است و سالانه ۹ میلیون تن ذرت و سویا وارد کشور می‌شود.

اما محققان گلستانی آستین همت را بالا زده اند تا جایگزین مناسبی برای این نهاده‌ها پیدا کنند تا هم وابستگی به واردات کاهش پیدا کند و هم سبد غذایی خانوار‌ها دستخوش تغییر نشود.

"باقلای بدون تانن" یکی از ارقامی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نهاده‌های طیور باشد، به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان این رقم باقلا بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشگاهی از تیرماه امسال وارد فاز اجرایی شده است.

 

فاطمه شیخ عضو هیئت علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان هم در این باره گفت: یکی از محصولاتی که در دنیا مورد استقبال برای جایگزینی خوراک طیور قرار می‌گیرد باقلا است و ایران دوازدهمین تولید کننده باقلا در دنیا به شمار می‌رود و از نظر میزان تولید در واحد سطح جزو ۱۰ کشور برتر است.

او افزود: درصد پایین تانن، افزایش محصول (چهار تن در هکتار) و قابلیت برداشت مکانیزه از مزیت‌های باقلای بدون تانن نسبت به سایر ارقام باقلاست.
فیض بخش رئیس ایستگاه کشاورزی عراقی محله در گرگان در رابطه با برداشت این محصول گفت: کشاورزان به راحتی می‌توانند به وسیله کمباین این باقلا را برداشت کنند و هزینه‌های تولید به نحو چشم گیری کاهش پیدا می‌کند.


این محصول بعد از برداشت خشک می‌شود و به عنوان خوراک جوجه‌ها در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخشش محققان گلستانی تنها به تولید باقلای بدون تانن ختم نمی‌شود چرا که آن‌ها در مورد کلزا و گندم هم به دست آورد‌های خوبی رسیده اند.

گلستان که رتبه برتر تولید کلزا را در کشور دارد حالا به همت محققانش دست آورد تولید پروتئین از کنجاله کلزا رسیده است. این کنجاله به داخل مخزنی ریخته می‌شود و بعد از وارد شدن به دستگاهی مخصوص پروتئین آن جدا می‌شود.

 


در بحث گندم هم کشاورزان گلستانی با معرفی ارقام جدید از سوی محققان هر ساله گندم بهتری نسبت به سال گذشته برداشت می‌کنند.

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی در این باره گفت: بیش از ده رقم ارقام گندم چه دیم و چه آبی در استان تولید شده است و متوسط عملکرد از نظر کار تحقیقاتی بالای ۸ تن در هکتار است.

محققان گلستانی ثابت کردند می‌توان با اتکا به توان محققان داخلی توان تولید داخلی را افزایش داد و با به بکار گیری اندیشه‌های سرمایه‌های داخلی بی نیاز از هرگونه واردات شد.

حالا با اجرایی کردن طرح‌های تحقیقاتی محققان نه تنها درکشاورزی به خود کفایی رسیده ایم بلکه صادر کننده این محصولات هم هستیم.

گزارش از مونا محمدقاسمی


انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.